World Snooker Championship 2007 Review

vrijdag, 06 april 2007 om 20:43
World Snooker Championship 2007 is verreweg het meest uitgebreide snooker spel dat ooit is uitgebracht. Ben jij klaar voor de mogelijkheden op de groene tafel? Het is zeker een aanschaf waard en als jij van snooker houdt, zal ik je nu uit gaan leggen waarom.
Mogelijkheden
Allereerst wil ik een compliment geven voor de verzorgdheid van het spel en de leuke vormgeving. Als je het spel opstart, liggen er 5 verschillende kleuren snookerballen op de tafel. Dit is je menu, je kunt kiezen uit: championship, quickplay, versus, tutorial en Playstation Network. Dit ziet erg gewoon mooi uit en is goed gekozen voor zo’n spel. Als tweede ben ik zeer te spreken over de mogelijkheden want dat zijn er nogal wat. Qua gameplay is dit spel zeker weten het geld waard want je bent echt niet zo snel uitgespeeld. Lang niet alles is direct speelbaar maar de mogelijkheden zijn al wel te zien. Wat wil je bij championship mode doen? Snooker, pool, hybrid (een combinatie van snooker- en pool) golden cue, trick shot; het kan allemaal. Sowieso heb je nog nooit eerder de mogelijkheid gehad om een golden cue/hybrid season of trickshot championship te spelen. Wat wil je bij de quickplay doen? Snooker, 9ball pool, bar billiards of 8ball pool? Of wil je gewoon oefenen in de tutorial mode? Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Er zijn meer dan 10 officiële toernooien waar je aan mee kunt doen, onder andere het Moconi cup toernooi en U.S. Open en je kunt het opnemen tegen meer dan 20 snookerspelers. Daarbij werkt het absoluut verleidelijk dat je iets ziet wat je nog niet kunt spelen. Bij de championship mode zie je dat de hybrid, golden cue en trickshot nog gelocked zijn. Daarom wil je snel aan de slag om die natuurlijk vrij te spelen!
Toegankelijkheid versus te klein lettertype
Bij dit spel is er rekening gehouden met de toegankelijkheid. Overal kun je de regels nalezen in dit spel, wat inhoudt dat je zeker geen snooker liefhebber hoeft te zijn of alles direct al hoeft te weten. Een kanttekening die ik hier wil bij wil maken, is dat het lettertype dat gebruikt wordt, erg klein is waardoor je bijna met je neus de tv induikt, dit had wel wat groter gemogen! Maar goed, welk spel geeft nou zo’n uitgebreide uitleg in de game zelf? Leuk is het ook dat tijdens het laden van het spel allerlei hints je gepresenteerd worden, dat is handig om even mee te nemen als je wat wilt leren. Het doel van je snooker carrière is toch de top van de wereld ranglijst te bereiken en het wereld kampioenschap te winnen. Tijdens het spelen verdien je punten en daardoor word je beter. Zo kun je bijvoorbeeld het gebruik van de spin verbeteren, je verbetert soms zelfs vaardigheden die helemaal niet noodzakelijk zijn.
Geen next-gen ervaring
Zoals ik net al aangaf, zijn er veel mogelijkheden. De meeste tijd zul je echter besteden aan je snooker carrière in de championship mode. Hier heb je ook de mogelijkheid om je eigen spelen te creëren maar dat hoeft niet, je mag ook in de schoenen stappen van een professional. Zelf vond ik het leuk om een eigen speler te creëren; haarkleur uitzoeken, kleur broek en trui uitkiezen; het zijn grappige elementen die je niet bij een snooker spel verwacht. Hier houdt de flair ook wel mee op, het commentaar in de games is niet noemenswaardig, het wordt gegeven door John Parrott, Steve Davis en John Virgo, maar het voegt weinig toe. Verder zien de graphics er niet mooi uit. Als je een next-gen console hebt, verwacht je toch wel dat het een en ander blinkt (ballen die glinsteren misschien?) maar dat is er niet bij. De spelers zien er redelijk gedetailleerd uit maar ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk hiervan was. Net zoals World series of poker: tournament of champions maakt het met zo’n spel ook niet heel veel uit. Want speel je dit spel voor een next-gen ervaring? Nee, waarschijnlijk zullen hoofdzakelijk de snooker liefhebbers dit spel aanschaffen. Eenmaal rond de tafel trek je je van die minderwaardige graphics ook niets meer aan. Het spel werk verslavend er er valt veel uit te halen. Een absoluut en nieuw positief punt is de positional play, er lopen pijlen op de tafel en daardoor kun je de speelbal met grote nauwkeurigheid positioneren. Als nooit tevoren kun je nu je schot voorbereiden. Het spel speelt sowieso erg lekker en het voelt absoluut realistisch aan. De bestudering van de knoppen zijn niet ingewikkeld maar dit kun je uitgebreid terugvinden in de handleiding.
Verslavende aanrader
Blade Interactive, de ontwikkelaar van deze game, heeft niet haar best gedaan er een next-ervaring van te maken maar dat geeft niet. Het spel is namelijk het meest complete snooker-en poolsimulatie spel die ooit gemaakt is en wat je weken of misschien wel maanden kan zoet houden door de uitgebreide gameplay. Als jij van snooker houdt, raad ik je dan ook gewoon aan dit spel in huis te halen.