World of Warcraft: Mists of Pandaria Review

donderdag, 04 oktober 2012 om 17:30
Het is inmiddels zeven jaar geleden dat de originele World of Warcraft verscheen. Zeven jaar later zijn we al drie uitbreidingspakketten verder, en met Mists of Pandaria kunnen we daar een vierde aan toevoegen.
Want na The Burning Crusade, Wrath of the Lich King en Cataclysm komt Blizzard met Mists of Pandaria. De uitbreiding is misschien wel de belangrijkste in de geschiedenis van de game. Veel belangrijke game-elementen worden op de schop genomen of toegevoegd. Laten we beginnen bij het verhaal, want de Alliance en Horde ontdekken een nieuw continent.
Mists of Pandaria
Nadat Deathwing, de grote eindbaas uit Cataclysm, verslagen is, is de oorlog tussen de Alliance en Horde nog groter geworden. Van beide partijen varen er schepen op het zuidelijk halfrond, en na een zeeslag stranden ze op een onbekend continent: Pandaria. Door de knal van de Cataclysm is de mist rondom het eiland weggevaagd, waardoor beide partijen eropuit trekken om het continent te veroveren, wat het verhaal een stuk volwassener laat aanvoelen. Op het continent bevinden zich naast grote gevaren ook nieuwe bondgenoten, in de vorm van panda's.
Of, om trouw te blijven aan de lore van Warcraft, de Pandaren. Een ras dat jaren in vrede heeft kunnen leven, maar nu de speler de keuze geeft de kant van de Horde of Alliance te kiezen. Als Pandaren zul je het verhaal meemaken dat draait om de grote Shen-zin Su (een reusachtige schildpad waar de Pandaren op leven) die gewond is geraakt. Tijdens je reddingsactie zul je bekend geraken met de filosofie van de Horde en Alliance en mag je rond level 10 een keuze maken bij welke partij je je aansluit.
De nieuwe Monk klasse
Mists of Pandaria introduceert ook een nieuwe klasse, genaamd de Monk. De klasse blijkt een echte all-rounder te zijn, daar de monk alle rollen op zich kan nemen. Van het vangen en uitdelen van klappen tot het genezen van teamleden. De monk zal als 'Brewmaster' (Tank) en 'Windwalker' (DPS) gebruikmaken van zogenaamde 'energy' om simpele aanvallen uit te voeren. Deze simpele aanvallen genereren 'chi' die gebruikt kan worden voor complexere en krachtigere aanvallen. Als 'Mistweaver' (Healer) wordt de energiebalk vervangen door een 'mana-balk'. Al met al een zeer veelzijdige klasse die samen met Pandaria een mooie toevoeging is aan World of Warcraft.
>
Pandaria, het China van World of Warcraft
Pandaria is namelijk een schitterend continent dat een Chinees thema draagt, van de oorstrelende orchestrale muziek tot aan de kleurrijke graphics. Alles wat je in films hebt gezien over China komt er wel in voor. Van mediterende monniken tot aan mooie, roze bloesem in de bomen. Hoewel er te twisten valt over de kwaliteit van de graphics, World of Warcraft is ten slotte een oud spel, is Mists of Pandaria ongetwijfeld de mooist ogende uitbreiding tot nog toe. De gebieden bieden daarnaast genoeg variatie en zullen je een gevoel van progressie geven.
Een nieuwe talentensysteem
Spelers van het eerste uur zullen verrast zijn na het opstarten van Mists of Pandaria. Je zult niet langer na het bereiken van level 10 speciale talent points mogen investeren. In plaats daarvan zullen vaardigheden om het X-aantal levels aan je spreukboek worden toegevoegd, terwijl je om de vijftien levels een specialisatie moet kiezen. De introductie van dit nieuwe systeem zullen sommigen omarmen, maar de overgrote meerderheid van de spelers zal het vooral irriteren. Niet langer zul je het gevoel hebben dat een personage echt van jou is, uniek in al zijn vaardigheden. Het nieuwe systeem wordt door veel spelers dan ook als te 'casual' beschouwt.
Geen vrije verhaallijnen
Een ander groot minpunt is de manier van progressie. Geheel in traditie zul je aan het handje genomen worden door quests uit te voeren die weer nieuwe quests tot gevolg hebben. Deze quests vertellen namelijk het verhaal, introduceren nieuwe gebieden en leveren ervaringspunten op. Maar wat opvallend is aan Mists of Pandaria is dat het questsysteem minder vrij aanvoelt als in de eerdere uitbreidingen. Een flinke stap achteruit als je net uit de vrije gebieden van de vorige uitbreidingen komt.
De hoeveelheid quests is door deze nieuwe structuur ook een stuk minder, want waar quests vroeger een lading aan nieuwe quests met ieder een eigen tak aan verhaallijn opleverde, zul je nu een gestructureerd verhaal volgen met hier en daar een uitstapje, bijvoorbeeld in de vorm van één van de negen nieuwe kerkers of drie nieuwe raids.
Nieuwe modi
De nieuwe kerkers en raids zijn stuk voor stuk weer leuk om door te spelen. Maar waar spelers pas echt warm voor zullen lopen zijn de twee nieuwe modi die met Mists of Pandaria geïntroduceerd worden. Zo is er de 'Challenge-modus', waarin de uitrusting van de spelers genormaliseerd wordt en er een klok meeloopt die aangeeft hoe lang er precies over een kerker gedaan wordt. Hoe beter je prestaties, hoe mooier de loot en hoe hoger je op de serverlijst genoteerd staat. Ben je erg snel, dan zijn er zelfs unieke mounts te verkrijgen.
De tweede nieuwe modus biedt allerlei scenario's. Dit zijn korte avontuurtjes waarin drie spelers een missie moeten volbrengen. De scenario's hebben betrekking op de cultuur van de Pandaren en zijn bovendien sneller te starten, korter en lekker luchtig. Hierdoor is de uitrusting die verkregen wordt van een minder niveau dan in normale kerkers, maar nog steeds de moeite waard.
Heb je eenmaal alles doorgespeeld en level 90 bereikt, dan zul je overladen worden met zogenaamde 'daily quests'. Deze opdrachten kun je elke dag opnieuw uitvoeren en leveren zowel reputatie als geld op waar je vervolgens weer unieke dingen mee kunt aanschaffen. Hoewel de missies na een aantal dagen in herhaling vallen, zijn er gelukkig genoeg om je lekker bezig te houden terwijl je wacht tot de volgende 'heroic', het volgende scenario of natuurlijk een heerlijke verse battleground.
Twee nieuwe Battlegrounds
Blizzard is met Mists of Pandaria ook de Player vs. Player-fans niet vergeten. Het bedrijf introduceert twee nieuwe battlegrounds die beide gewonnen kunnen worden door grondstoffen te vergaren. De eerste battleground draagt de naam 'The Silvershard Mines', waarin spelers zullen afdalen in een mijn. Het doel is om de mijnkarretjes met grondstoffen door het slagveld heen te leiden. Door schakels over te halen kunnen de karretjes omgeleid en vertraagd worden. Alsof Blizzard naar ProRail en NS heeft gekeken.
'The Temple of Kotmogu' is de naam van de tweede battleground. Hierin strijden de teams om een artefact dat punten geeft. De speler die het artefact draagt wordt groter en richt meer schade aan, maar het hele team loopt ook steeds meer schade op. Verovert het andere team het artefact, dan zijn de rollen omgekeerd. Het team met de meeste punten aan het einde van de rit heeft gewonnen. Een heerlijke chaotische battleground.
Pokémon Light
Door de jaren heen hebben spelers diverse 'vanity pets' vergaard, van papegaaien tot sneeuwpoppen. Deze beestjes kon je naast je laten lopen tijdens het spelen maar hadden verder nooit een toegevoegde waarde. Na zeven jaar is die er wel, in de vorm van het 'Pet Battle System'. Dit is een kleine mini-game waarin jouw diertjes het tegen een wild diertje of die van een tegenstander opneemt. De knipoog naar Pokémon is groot. Zo is het mogelijk nieuwe beestjes te vangen en op te werken naar een hoger level. De echte verzamelaars onder ons zullen dus alle continenten die Azeroth rijk is afstruinen opzoek naar nieuwe diertjes. Erg verslavend en een leuke afleiding van het hoofdspel.
Een lichte nevel over Pandaria
Blizzard brengt ons met Mists of Pandaria weer een uitgebreide aanvulling op het succesvolle World of Warcraft. Pandaria, de Pandaren en de Monk-klasse passen goed binnen de lore van de franchise en zorgen weer voor dagen speelplezier. Tel daar de nieuwe kerkers, modi, battlegrounds en het Pet Battle System bij op en de dagen worden maanden. Blizzard laat ook wat steekjes vallen, door de introductie van het nieuwe talentensysteem en het gemis van de vrije queststructuur uit de vorige delen. Als we dan alles bij elkaar optellen kunnen we niet anders stellen dat de mist nog niet helemaal opgetrokken is en er nog een lichte nevel over Pandaria verspreid is. Laten we hopen dat Blizzard dat nog kan wegwerken.