Wild Recensie - Een emotioneel zware backpack

zondag, 22 februari 2015 om 11:57
Het leven van Cheryl Strayed is in een neerwaartse spiraal terechtgekomen vol met drugs, seks met onbekende mannen en een overleden moeder. Na de scheiding met haar man besluit ze om het roer om te gooien. Op haar route liggen 1600 kilometers van de Pacific Crest Trail, die moeten leiden tot een nieuwe start.
In de hoofdrol van Cheryl Strayed vinden wij Reese Witherspoon, die de meesten onder ons kennen als het domme en populaire blondje uit films als Legally Blonde. Deze gedachtes moet je meteen uit je hoofd zetten, want Witherspoon zet een prachtige acteerprestatie neer in Wild.
Eentje die overigens is bekroond met een Oscarnominatie. De Oscars worden aankomend weekend uitgereikt. In Wild zien wij Witherspoon in emotionele ups en downs, én voor geïnteresseerden ook topless.
Wild Recensie Reese Witherspoon Drugs

Lees de synopsis van tevoren

De openingsscène van Wild begint erg heftig met een emotioneel zwaartepunt in haar tocht. Zo verliest ze haar schoen, op het moment dat zij een teennagel lostrekt. Een gruwelijk moment om te zien, maar met name ook een duidelijke start, waarbij opgeven een terugkerende gedachte is.
We worden meegenomen naar de eerste dag van Cheryls tocht langs de PCT (Pacific Crest Trail. De reden waarom Cheryl deze lange en gruwelijke tocht maakt, wordt uitgelegd aan de hand van flashbacks.
Deze vertellen een verhaal over de moeilijke tijd van Cheryls jeugd en met name ook de problemen waar zij in terecht is gekomen. De flashbacks zijn alleen wel vaak van korte duur en komen af en toe erg willekeurig over. Als je dus niet van tevoren enigszins bekend bent met het verhaal, dan kun je problemen hebben met het begrijpen van het totaalbeeld.

Moeder Bobbi is het zonnetje in huis

Nou valt in ieder geval op dat er in Wild alleen maar korte scènes zitten, die continu worden afgewisseld met de hedendaagse tocht en de flashbacks uit het moeilijke verleden. Om goed door het verhaal te komen, moet je moeder Bobbi (Laura Dern) als rode draad aanhouden. Cheryl heeft namelijk een hele sterke relatie met haar moeder en zij is het middelpunt tijdens haar jeugd en ook na haar overlijden.
Het leuke aan de scènes met Bobbi is dat zij niet alleen voor Cheryl, maar ook voor de kijkers het zonnetje is op een donkere dag. Zij loodst je door de moeilijke momenten heen uit de jeugd van Cheryl. Daarbij is het knap van Witherspoon hoe goed zij een emotioneel jongere Cheryl speelt in deze flashbacks. Het verschil tussen de jonge Cheryl en de aangetaste Cheryl die een tocht van 1600 kilometer loopt, is daardoor duidelijk aanwezig, ondanks dat de actrice hetzelfde is.
Wild Recensie Laura Dern

Een vrouwelijke soloreiziger is speciaal

Tijdens de tocht heeft Cheryl meer last van zichzelf, dan van iemand anders of haar voorgeschiedenis. In de film komt dit goed naar voren door de uitgesproken gedachtes van onze hoofdrolspeelster. Van alles komt aan bod, van simpelweg schelden wanneer iets niet lukt tot aan opgeven als het te zwaar wordt. Nou moet ook gezegd worden dat zij een vrij heftige reis maakt, een die ze helemaal alleen maakt.
Voor de vrouwen die ook alleen hebben gereisd of daarover nadenken, schotelt de film Wild goed voor wat er kan gebeuren. Cheryl is daar zelf ook goed van op de hoogte en gelukkig maar, want ze krijgt te maken met een aantal dubieuze mannen. Althans dat is altijd haar eerste gedachte, want het hoeft niet altijd zo te zijn. Nou klinkt dit allemaal vrij heftig, maar er zijn ook momenten waarop wij even kunnen lachen.

Prachtige en afwisselende omgevingen langs de PCT

De innerlijke strijd van Cheryl is af en toe erg grappig, want ze is een nieuweling op het gebied van rondtrekken. Dit zorgt in het begin voor leuke taferelen, waarbij ze op een harde manier leert hoe het is om uit een backpack te leven. Gelukkig heeft ze genoeg meegenomen in die gigantische backpack van haar, want de PCT loopt door verschillende omgevingen. Ze begint zelf in de Mojavewoestijn, om daarna over besneeuwde bergen te lopen en te eindigen in een bebost gebied met veel regen.
Ieder terrein kent zijn eigen problemen als het gaat om overleven in een tent, maar daar moet je als kijker af en toe niet naar kijken. Zo zijn de locaties simpelweg prachtig en is het jaloersmakend hoe mooi de natuur van de Verenigde Staten is en in dit geval Californië en Oregon. Naast locaties zijn de karakters die Cheryl ontmoet even afwisselend. Maar wat alle karakters met elkaar gemeen hebben, is dat ze niet memorabel zijn.
Wild Recensie Reese Witherspoon Backpack PCT

Veel karakters die niet veel toevoegen

Net als de vele scènes zijn de andere karakters ook voor korte duur aanwezig in de film. Wat de vraag oproept, wat zij precies toevoegen aan het verhaal van Cheryl en sowieso de gehele film. Enige karakters die wel spraakmakend zijn, komen allemaal uit het verleden van Cheryl en zijn dus ook meerdere malen te zien in de flashbacks.
Al met al is Wild en prachtig emotioneel verhaal over een verslagen jonge vrouw, die een heftige reis aangaat om beter te worden. Deze reis ga je samen met haar aan, terwijl je de flashbacks uit haar leven overwint en daar sterker van wordt. Het is alleen zo jammer, dat het einde van de film een afronding is waarin de emotionele groei en de toekomst van Cheryl worden verteld.
Nou is Cheryl Strayed een bestaande vrouw die haar eigen memoires heeft geschreven over haar trekkingstocht door PCT, genaamd ‘Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail’ en daar is deze film op gebaseerd. Dit geeft ook uitleg over waarom de film soms wat gehaast aanvoelt met zijn korte scènes. Zo lijkt het erop dat regisseur en schrijver heel veel willen laten zien op basis van het boek, maar daardoor tekort schieten in wat uiteindelijk de film is geworden.
Wild Recensie Reese Witherspoon Regen

Wild is een innerlijk gevecht met prachtige omgeving

Wild is echt een emotionele trekkingstocht geworden die je samen met Cheryl aangaat en overwint. Dit gevoel komt grotendeels door de acteerprestatie van Reese Witherspoon, terwijl je tegelijkertijd wordt opgevrolijkt door haar moeder Bobbi gespeeld door Laura Dern.
Zet dit verhaal op een prachtige en diverse achtergrond in de Verenigde Staten en het is compleet. Het is alleen zo jammer dat overige karakters zo weinig toevoegen aan het verhaal en de korte scènes helpen daar ook niet bij.