RISK is een klassiek bordspel bedacht door de Franse Oscarwinnaar Albert Lamorisse. Decennia na de lancering is het nog steeds een van de meest gespeelde bordspellen ter wereld. Hechte vriendschappen worden op de proef gesteld tijdens potjes die soms wel uren kunnen duren.

De eerst zo huiselijke sfeer in de woonkamer kan zomaar omslaan in een hectische omgeving met slaande ruzies en kwetsende scheldkanonnades ter gevolg. Verdwijnt het spel weer in de kast, is iedereen weer elkaars beste vriend.

Op jacht naar de overwinning

In geen ander bordspel is de sociale interactie zo groot en onvoorspelbaar als in RISK. Dit bracht Ubisoft op het idee om het bordspel naar de spelcomputers te brengen, in een modern en futuristisch jasje. Weg met die onhandige kartonnen kaartjes en die kleine poppetjes die je toch alleen maar kwijtraakt: met RISK voor de consoles doet de computer zijn werk en gebeurt alles automatisch. Hierbij worden de laatste spelregels in acht genomen en krijg je de keuze uit spelvarianten 'wereldverovering', 'geheime misses' en 'hoofdsteden'.

De kern van RISK is op de consoles onveranderd gebleven. Spelers krijgen beurtelings de kans om troepen op bezette gebieden te zetten, nieuwe gebieden te veroveren door te dobbelen en troepen over de landkaart te verplaatsen. Wie meer gebieden heeft, krijgt extra manschappen en bonuskaarten waarmee je nieuwe soldaten kunt verkrijgen. Beheers vervolgens je legers en maak goed doordachte keuzes wanneer je ten strijde trekt of wanneer je geduldig afwacht. Het doel is om je militaire doelen (die per pot verschillen) eerder te bereiken dan je tegenstanders.

risk review

Futuristische kaart

Omdat hieraan niet valt te tornen, probeert Ubisoft audiovisueel een eigen draai aan RISK te geven. Dat is de Franse spelletjesontwikkelaar niet gelukt. De beloofde driedimensionale gevechten tijdens het dobbelen zijn extreem beperkt en vallen bovendien al snel in herhaling. Het futuristische karakter in RISK komt daarbij niet uit de verf. Spelers krijgen immers niet het gevoel dat ze met geavanceerd wapentuig de wereld aan het veroveren zijn. De vrouwelijke robotstem die je door het spel loodst, werkt bovendien al vrij snel op je zenuwen.

RISK komt ook hier vooral tot leven als je het met vrienden op de bank speelt. Want alleen dan zie je met eigen ogen hoe er gereageerd wordt op jouw expansiedrift en hoogverraad. Dit blijkt ook meteen het grootste gemis in de online modus van RISK. Omdat je elkaar niet kunt zien en er gek genoeg een functie ontbreekt om met elkaar te praten of te chatten, is er van sociale interactie helemaal geen sprake. Leuk om iemands troepen in Afrika binnen seconden weg te vagen, maar het is juist de reactie van de tegenpartij die bij RISK zoveel voldoening geeft.

risk review

Goedkoper dan bordspel

De online modus kent meer pijnlijke missers. Zo is het allereerst erg lastig om een andere speler te vinden. Het is niet duidelijk of dit door onstabiele servers of door een gebrek aan spelers komt, maar storend is het in elk geval wel. Daarnaast duurt het vaak erg lang voordat een tegenstander klaar is met zijn beurt: een zandloper had hierbij al uitkomst kunnen bieden.

Ten slotte is de kunstmatige intelligentie van computergestuurde spelers vrij agressief. Als Zuid-Europa wordt aangevallen, volgt meestal ook het westen en het oosten van een continent, zelfs als het aantal aanvallende troepen beperkt is.

Wanneer een bordspel wordt omgetoverd tot een computergame, blijft de vraag wat daar nu precies de meerwaarde van is. Simpel: het gemak waarmee je een potje begint én speelt. RISK maakt gebruik van slechts een paar knoppen op de controller en is toegangelijk en soepel te navigeren. Daarbij is deze RISK een stuk goedkoper (15 piek) dan het bordspel dat nog steeds voor ruim veertig euro wordt verkocht.

risk review

Speel RISK met vrienden op de bank

Met RISK voor de Xbox One stap je, net als met het bordspel, in een oorlog waarin elke keuze, elke troepenbeweging en elke strijd een bloedstollend risico is dat of expansie van het rijk oplevert of de totale ondergang. Deze versie benadrukt nog maar eens hoe essentieel het is dat je RISK met andere spelers speelt die je zelf kunt zien en horen. Iemand online letterlijk en figuurlijk van de kaart vegen is leuk, maar mist de energie en vitaliteit die RISK zo kenmerken. Het is dus maar net met welk doel je deze downloadbare game in huis wilt halen.