Wii Fit U Review

woensdag, 04 december 2013 om 15:00
Het is één van de topgames van Wii geweest, Wii Fit. Het Balance Board heeft weinig voeten op zich gehad de laatste paar jaar, maar nu mogen de AA-batterijen weer worden aangeschaft. Wii Fit U is er en die maakt volop gebruik van Nintendo’s game-attribuut.
Het is nogal een onderneming om met Wii Fit U te beginnen. Niet zozeer omdat motivatie om te sporten benodigd is, maar omdat je van alles nodig hebt bij deze game. Tel maar mee: Wii U GamePad, Balance Board, Remote, nog een Remote, Motionplus, nog een Motionplus, Nunchuk en tot slot dan de speciaal ontwikkelde Wii Fit U meter. Het is nogal wat. Natuurlijk zou je oefeningen waarbij gamegereedschappen worden gebruikt die je niet in je bezit hebt, kunnen overslaan, maar in een gemiddelde training komen alle extra’s wel aan bod.
Het is op zich een beetje irritant als jij je aan het inspannen bent en ook nog moet opsnorren waar je dat kleine motionplusblokje ook weer had gelaten. Tegelijkertijd laat Wii Fit U wel tot in de puntjes zien waartoe Wii U in staat is. Bovendien moet je lichaam goed worden gelezen, omdat het belangrijk is dat je opdrachten goed uitvoert.
Net als in Wii Fit en Wii Fit Plus, die beide op Wii verschenen, is er nu ook weer een verdeling gemaakt tussen sportschoolsessies en mini-gamesessies. De mini-games zijn de leukere spelletjes, waarbij je Mii moet hoelahoepen of dansen. In de sportschoolsessies zie je weer die witte, strakke omgeving waarbij naar wens een man of een vrouw met jou spieren traint via aerobics, yoga, opdrukken en andere sportoefeningen.
Roeien Wii Fit U

Nostalgie

Heel vertrouwd, waardoor je in eerste instantie misschien zelfs een nostalgisch gevoel krijgt. Wii Fit en Wii Fit Plus waren namelijk allebei kwalitatief hoogstaande games waar je makkelijk uren in stak, omdat je er simpelweg elke dag even meer aan de slag ging. Dat geldt ook weer voor deze editie van Wii Fit. Elke keer als je je lichaamscheck doet, waarbij wordt gekeken wat je weegt en of je echt recht staat, dan kun je een stempel zetten op de kalender.
Daarna kun je meteen even trainen, want dat is natuurlijk waar Wii Fit U om draait. Het is mogelijk om zelf oefeningen en spelletjes achter elkaar te zetten en een training te vormen, maar je kunt in de Personal Trainer-modus ook de computer laten kiezen. Wil jij slechts een klein blokje kaas eraf trainen of een reep chocolade? Hoe meer calorieën eraf moeten, hoe zwaarder je training is. Heb jij behoefte aan lotgenoten? Dan kun je lid worden van een sportgroepje (een Gym) in Wii Fit U, voor mensen die willen afvallen of die juist gespierder willen worden. In die Gym kun je statistieken bekijken van de groep om te zien of je op de goede weg bent.
Nieuw is de Fit Meter, wat een soort stappenteller is. Je moet hem niet omdoen tijdens je Wii Fit U-training, want dan wordt er in de game al precies bijgehouden hoeveel calorieën eraf vliegen. Naast stappen, telt de Wii Fit Meter ook of je de hoogte in bent gegaan. Heb jij trap gelopen of ben je een brug opgerend, met de Fit Meter in je tas of aan je broek geclipt wordt geregistreerd hoeveel meter je hebt 'beklommen'. De GamePad kan de Wii Fit Meter via infrarood aflezen als je ze synchroniseert.
GamePad met Wii Fit Meter

Wandelen in Japan

Je stappen en je hoogte kun je gebruiken om bijvoorbeeld virtueel de Eiffeltoren te bestijgen of een wandeling te maken in Japan. Nintendo heeft deze gedeeltes speciaal toegevoegd voor die Fit Meter. Er zijn vele verschillende wandelingen te kiezen en onderweg krijg je leuke weetjes te horen over bezienswaardigheden. Tof, en het is ook grappig om zo te zien hoeveel kilometer je in een dag aflegt, als je bijvoorbeeld naar werk of school wandelt.
Naast die Fit Meter zijn er ook diverse nieuwe spelletjes te spelen. In eerste instantie lijkt de keuze wat overweldigend, maar als je een paar weken speelt dan begin je de game al aardig te kennen. Er zijn bijvoorbeeld heel veel dansgames, zoals Hawaiiaans dansen en zelfs hiphop-achtige moves.
Eén van de leukste nieuwe mini-games is waarin je onderwater duikt en tegen vissen moet aanzwemmen om deze te verzamelen. Dat doe je door de GamePad als een camera te gebruiken en loopbewegingen op het Balance Board te maken. Een heel andere manier van gamen dan je gewend bent. Plus, die onderwaterwereld ziet er zo levendig en kleurrijk uit, dat je er graag zo lang mogelijk in vertoeft.
Op het gebied van oefeningen zijn er nagenoeg geen nieuwigheden te ontdekken. Wel wordt duidelijker aangegeven welk lichaamsdeel je niet goed beweegt en dat is essentieel om te zorgen dat je geen rugklachten krijgt van je sit-ups. Uiteraard geeft ook de trainer weer handige tips, dus je hoeft niet helemaal af te gaan op je gevoel. Nieuw is dat de GamePad nu als een soort spiegel werkt. Bij sommige trainingen wordt de camera van GamePad ingeschakeld en kun je jezelf dus zien sporten. Soms heel pijnlijk, want dan zie je wel heel pontificaal in beeld wat je fout doet en dat je helemaal niet zo gracieus beweegt als het figuurtje op het scherm.
Hawai dansen Wii Fit U

Off-TV baby!

Het mag dan wat gedoe zijn, omdat je veel attributen bij deze game kunt inzetten, je kunt hem wel off-tv spelen als het nodig is. Terwijl je partner de nieuwe Xbox One of PlayStation 4 uitprobeert, kun jij, waar je ook in de huiskamer bent, Wii Fit U spelen. Dat is het grote voordeel van gamen waarbij geen camera nodig is. Immers, als je Kinect had moeten gebruiken, dan had je steeds voor het beeld gestaan. Nintendo heeft dit heel slim gedaan, want zo wordt het natuurlijk nog makkelijker om elke dag te Wii Fit U-en. Een excuus om het niet te doen is er dus eigenlijk niet.
Tot 31 januari 2014 is het mogelijk om Wii Fit U gratis te spelen door hem te downloaden in de eShop. Je kunt hem maar liefst een maand spelen. Mocht je binnen die maand een Fit Meter kopen en met de game registreren, dan vervalt die houdbaarheidsdatum van 31 januari 2014 en kun je lekker blijven spelen. Aangezien je een Fit Meter aanschaft voor 30 euro en de gehele game in de winkel op schijf 60 euro kost, is het aan te raden om die Fit Meter nog voor eind januari 2014 te registreren. Mocht je nog geen Balance Board hebben, dan is de retailversie van de game ook beschikbaar met Fit Meter en Balance Board.

Genoeg redenen

De trailer hierboven mag dan wat zoetsappig zijn, die trampolinegame is echt heel verslavend en grappig om te doen. Hoe je hem ook aanschaft, Wii Fit U is echt een aanrader. Het weet dezelfde ijzersterkte kwaliteit te tonen als eerdere delen in de franchise en wederom weet het op speelse wijze de veelal zittende gamer aan het bewegen te krijgen. Je hebt eigenlijk niet door dat je aan het sporten bent en dat is ook precies de kracht van Wii Fit U.
Het voelt ook alsof het Balance Board en de andere besturingsmogelijkheden heel secuur registreren wat je doet, wat jou natuurlijk ook enorm helpt bij het trainen. Het allerbelangrijkste aan trainen is doorgaan en Wii Fit U biedt genoeg redenen, en attributen, om je steeds weer terug te laten komen. Je kunt off-tv spelen tijdens Goede Tijden of het NOS Journaal, dus geen excuusjes meer.