FIFA 14 (PlayStation 4) Review

woensdag, 04 december 2013 om 14:00
"FIFA 14 speelt op safe en laat grafisch niet het achterste van zijn tong zien." Natuurlijk was XGN weer ruim te spreken over de nieuwe footie van EA Sports, maar dat er in deze editie meer in had gezeten, kan zelfs de grootste FIFA-fan niet ontkennen. Met de intrede van de nieuwe consoles vindt er op korte termijn een ommekeer in de belangrijkste sportfranchise van het jaar plaats. De Ignite-engine, die met het oog op de PS4 en de Xbox One is ontworpen, moet ons favoriete voetbalspel speltechnisch meer naar de realiteit brengen. Met FIFA 14 krijgen we alvast een eerste indruk waartoe het nieuwe technische hoogstandje in staat is.
LET OP: Dit is de recensie voor de next-gen versie van FIFA 14, waarin wij naar de versie voor de volgende generatie consoles kijken. Voor de uitgebreide recensie van FIFA 14 voor de huidige consoles, verwijzen wij je graag naar de review.
Met FIFA 14 op de next-gen wilde EA Sports niet per se een mooiere, maar vooral een betere voetbalgame maken. Ja, de footie ziet er op de PlayStation 4 veel beter uit, met ditmaal een foto-realistische grasmat en toeschouwers die nu niet uit de papierversnipperaar lijken te komen, maar gewoon voor het eerst keurig en afgewerkte driedimensionale modellen hebben. Nee, de nadruk van de next-gen versie ligt op de speltechnische verbeteringen die Ignite met zich meebrengt. Daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan de animaties, die ervoor zorgen dat de voetbalgame toch net iets anders speelt dan we normaliter gewend zijn.
Dat is in het begin behoorlijk wennen. Met name het gegeven dat spelers nu beter voor zichzelf denken en begrijpen wat er allemaal op het veld gebeurt, zet de gameplay behoorlijk op zijn kop. Zo springen niet langer twee, maar meerdere verdedigers in de lucht omhoog om bij een hoge voorzet de bal te onderscheppen. Met Ignite op de next-gen hebben de voetballers een eigen wil en strijden ze állemaal voor de bal. Als je een speler zelf geselecteerd hebt, merk je ook dat je meer controle over ze hebt. In combinatie met de DualShock 4 kun je net wat gerichter dribbelen om vervolgens die ene actie te maken en kun je voortaan slimmere overtredingen maken, die de snelheid uit een aanval halen.

Snelste FIFA sinds tijden

Dit zijn allemaal kleine details die de geboekte vooruitgang op de PS4 onderstrepen. Het tempo ligt om die reden ook een stuk hoger. Niet eerder zagen we zo'n snelle FIFA als FIFA 14 op de PlayStation 4. De overgang tussen de bewegingen zijn niet meer waar te nemen en de daarbij behorende framerate, zorgen ervoor dat het spel, zolang je de kwaliteit ervan bewaakt, weinig verslapt of vertraagt.
Daarnaast zie je dat spelers ook beter reageren en hun kwaliteiten veel beter benutten. Zo zie je Zlatan regelmatig zijn lichaam in de strijd gooien en is een Messi juist de behendigste van allemaal. Het maakt FIFA 14 net wat authentieker dan andere FIFA's.
Het publiek is hier eveneens debet aan. Weg zijn de pixelachtige poppetjes die je bij een legendarische overwinning of goal nooit de gewenste emotionele drive gaven. De krachtige motor van Ignite, die we zullen terugzien in andere sportfranchises als Madden en UFC, verwijst de blokkerige sprites naar de prullenbak en brengt driedimensionale toeschouwers, die sjaaltjes en spandoeken dragen en zich zoals een echte fan gedragen. Een lust voor het oog, maar misschien nog wel belangrijker is dat de toeschouwers nu als twaalfde man fungeren. Je ziet ze de tribune afbreken als jij in de slotminuut de beslissende goal scoort, je hoort ze bekende clubliederen zingen als je op achterstand komt en ze schieten omhoog van hun stoel als je de goal op een haar na mist.

Veelbelovende start

FIFA 14 op de nieuwe consoles scheurt de vorige versies honderd keer voorbij als het gaat om de emotionele impact. Wedstrijden hebben veel meer lading en betekenis door de toegenomen sfeer van het verbeterde publiek, visuals en de slimmere kunstmatige intelligentie (AI). FIFA 14 symboliseerde op de vorige generatie consoles al de kracht van topvoetbal en alles wat daarbij komt kijken, maar op de PS4 zet EA Sports die lijn veel sterker door. Een veelbelovende start van een veelbelovend nieuw begin voor FIFA.