Westworld Seizoen 2 Review (Blu-ray) - Goede portie chaos!

woensdag, 26 december 2018 om 13:11
westworld seizoen 2 review blu ray goede portie chaos 143926 1
Wat als androïden té slim worden? Dan is er één ding duidelijk in deze Westworld seizoen 2 review en dat is dat de mens niet per se de machines bedient én het voor het zeggen heeft. Na in seizoen 1 het onderspit te hebben gedolven, zijn de androïden in het tweede seizoen uit op wraak!
Vorig jaar was daar opeens Westworld, een serie waar heel wat geld in zat. Het zou eigenlijk de nieuwe Game of Thrones moeten worden, maar we kunnen wel stellen dat dat niet helemaal gelukt is. Doe een rondje om je heen: heeft men Game of Thrones of Westworld gekeken? De meerderheid zal in ieder geval van het eerste gehoord hebben en lang niet altijd van Westworld. Zonde, want de serie smijt met wat ingrediënten die nog lang na branden op je tong. Genoeg om bovendien uren over te praten!
In seizoen één maakten kijkers kennis met Westworld, een park met een Wilde Westen thema waar mensen alles maar konden doen met androïden. Een fantasiewereld tegen betaling. Seks en geweld passeerden geregeld de revue, alsook de intelligentie van de androïden. Hoe verder je in de serie kwam, hoe meer je als kijker het idee bekroop dat die ‘gemaakte mensen’ meer konden dan je doorhad.
Trailer screenshot

Androïden willen wraak

Eén van de hoofdrolspeelsters uit het eerste seizoen, Dolores (gespeeld door Evan Rachel Wood) maakt een hele transformatie door. De onderdanige android wordt opeens zowaar een monster in seizoen 2. Niet letterlijk, maar ze is heel duidelijk in haar visie. En dat is dat de mensen gestopt moeten worden met hun snode plannetjes en dat de androïden zullen heersen. Iedereen die niet meegaat met haar bewind kan een kogel verwachten of zelfs een hele regen aan metaal.
Als kijker weet je af en toe niet eens wat er allemaal gaande is, zóveel gebeurt er. Het is geen doorsnee sciencefiction serie waar je naar kijkt, het lijkt eerder één groot experiment van de makers waarin alles op tafel moet komen. De scheidslijn tussen mens en robot is vaag en wordt continu aangehaald en daarnaast lopen diverse werelden met thema’s in elkaar over. Af en toe krab je jezelf achter de oren, want wat heb je nu net gezien?
Trailer screenshot

Seizoen 2 is grootser en spannender

Seizoen 2 experimenteert nóg meer dan dat bij seizoen 1 het geval was. Kijk niet vreemd op als je opeens meegenomen wordt naar een setting met samoeraistrijders en geisha’s. Een paar minuten later waan je je weer in het Wilde Westen. Eén ding is zeker: men heeft geen geld geschuwd om groots uit te pakken, maar ook geen angsten gehad om diverse franjes te gebruiken om te experimenteren.. en veelal te shockeren.
Westworld seizoen 2 is spannend, juist doordat je niet altijd goed weet wat er gaat gebeuren. Wel wordt gaandeweg duidelijk wat The Man in Black (Ed Harris), ofwel de eigenaar van Delos (het bedrijf dat de robots maakt) wil. Interessant aan hem is overigens dat we wat meer achtergrond krijgen. Opeens is daar de Nederlandse actrice Katja Herbers die de dochter speelt van The Man in Black. Fijn om zo’n Nederlands tintje terug te zien. Net zoals we trots zijn op Michiel Huisman en Carice van Houten in Game of Thrones.
Niet dat de serie dat per se nodig heeft, want Westworld had een al een sterrencast waar je u tegen zei. Zo zijn de spelers uit deel één gewoon weer van de partij. Denk aan James Marsden, Ben Barnes, Thandie Newton en Jeffrey Wright. Allemaal spelen ze de sterren van de hemel.
Trailer screenshot

Soms moeilijk te volgen

Het enige waar je de serie op af kan rekenen is dat er misschien té veel geëxperimenteerd wordt en er te veel sprongetjes worden gemaakt in de tijd, in het verhaal en in onderlinge relaties. Je moet goed je koppie erbij houden om alles te kunnen volgen. En dan is een seizoen met tien afleveringen behoorlijk intens. De basis is simpel: de androïden hebben een appeltje te schillen met de mensheid. Maar onder deze laag heerst er zoveel chaos en er is er zoveel onduidelijk.
Trailer screenshot

Westworld Seizoen 2 Review - De kwaliteit spat er vanaf

Toch wordt de serie gaandeweg duidelijker en zullen er vraagtekens verdwijnen. Kijk vooral de extra’s op de Blu-ray, want ook daaruit wordt het een en ander duidelijker over de wereld en de intentie van de makers. Iets wat kan helpen als je de wirwar op een gegeven moment niet helemaal meer begrijpt. Maar zodra alle puzzelstukjes op hun plek vallen kan er maar één oordeel worden gegeven aan Westworld en dat is dat we te maken hebben met een topserie en een puik tweede seizoen. Let vooral ook op de prachtige soundtrack en de details in de montage, want kwaliteit spat er elke seconde vanaf!