We're The Millers (film) Review

vrijdag, 30 augustus 2013 om 17:00
Als man in je eentje drugs smokkelen over de Mexicaanse grens is natuurlijk geen goed idee. Je zoekt gewoon wat ‘vrienden’ die met jou een gezin willen spelen, met diverse familieperikelen als gevolg. Maak kennis met: The Millers.
Hij vindt Ghostbusters de beste comedy ooit gemaakt. We hebben het over Rawson Marshall Thurber, de regisseur van We’re The Millers. Eerder maakte hij Dodgeball: A True Underdog Story en acteerde hij in Easy A. Behalve dat is deze man niet heel erg bekend, maar daar zal We’re The Millers verandering in gaan brengen.
In deze prent zijn -ondanks de ietwat onbekende regisseur- aardig wat bekende acteurs te vinden. Friends-actrice Jennifer Aniston speelt stripper Rose, naast haar Horrible Bosses-collega Jason Sudeikis die de rol van drugsdealer Davis Clark vertolkt. Mocht je fan zijn van Parks & Recreation, dan is er ook wat deze comedy betreft goed nieuws: Ron Swanson (die in het echt Nick Offerman heet) is in een redelijk gelijke rol te zien, hoewel hij hierin geen baas speelt maar drugsagent Don Fitzgerald.

De drugsdealer versus de straatschoffies

In We’re The Millers volgen we Davis Clark, een softdrugsdealer die op een avond beroofd wordt door wat straatschoffies. Niet zomaar beroofd, want zijn hele huis wordt leeggehaald, inclusief zijn spaarcentjes. Behalve dan dat hij erg baalt van zijn situatie, zit zijn baas (die wordt gespeeld door The Office US en The Hangover-acteur Ed Helms) Brad Gurdlinger hem ook nogal op de huid over de roof. Zo erg, dat hij een vergoeding eist voor de gestolen waar. Gurdlinger is nog wel zo ‘aardig’ om Davis een aanbod te doen.
Echt aardig is het niet, want het is een aanbod waar Clark niet onderuit kan komen. Hij moet drugs smokkelen over de Mexicaanse grens. Hoewel onze drugsdealer niet de allersnuggerste man op aarde is, beseft hij zich wel dat dit hem in zijn eentje nooit gaat lukken. Dat is immers veel te verdacht. Hij besluit stripper Rose die in zijn gebouw woont, zijn buurjongetje Kenny en de dakloze tienermeid Casey te vertellen over zijn plan om een gezin te vormen en zo met camper en al over de grens te gaan.
Uiteindelijk heeft iedereen zo zijn reden om toch mee te gaan op dit onmogelijke avontuur. Gurdlinger blijkt echter een aantal details niet te hebben verteld, dus het gezin komt steeds vaker in de problemen. Grappig genoeg worden ze daar, ondanks hun enorm uiteenlopende levens, hechter en hechter van. Een feest voor hun reismaatjes, want als ze onderweg een ander gezinnetje dat per camper toert tegenkomen, dan worden de gezinnen bevriend. Het enige verschil is dat hun camper niet volgestouwd is met wiet en dat ze allemaal zichzelf zijn. De vader des huizes is zelfs drugsagent, dus de verschillen kunnen haast niet groter zijn.

Niet zo braaf als je denkt

Het grappige is dat deze film tot nu toe redelijk braaf klinkt, maar veel meer over de top grappen bevat dan je zou verwachten. Er worden hele rare seksgrappen en opmerkingen gemaakt en het wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker dat er ook allerlei rare seksuele activiteiten voorbijkomen. Wees erop voorbereid, want wij hebben zelden een comedy (of überhaupt een film) gezien die zo over de grenzen van wat wij gewend zijn heenwalst. Soms is het voor de hand liggend, vaak is het absurd en regelmatig zul je enigszins gechoqueerd in je vuistje lachen.
Hoewel, het is ook weer geen film die het alleen maar van zijn seksgrappen moet hebben. Tussen alle ridiculiteiten door proef je toch een volwassen toon, waardoor We’re The Millers absoluut niet als tienercomedy mag worden weggeschoven. Regisseur Marshall Thurber weet een heel tof verhaal neer te zetten en het is overduidelijk dat de acteurs een klik met elkaar hebben. Blijf trouwens na de film vooral heel even naar de credits kijken, want daarin komen schattige bloopers voorbij.
Waarschijnlijk is We’re The Millers qua Hollywoodfilms een van de meest populaire komedies van de zomer. Hij gaat over grenzen heen, vertelt toch een enigszins zoetsappig verhaal en bevat bovendien humor die zowel jongeren als volwassenen zullen waarderen. Mocht je fan zijn van popcultuurreferenties, dan kun je ook je lol op in We’re The Millers. Op het moment dat er een koelkast vol marihuana wordt geopend, dan wordt er bijvoorbeeld gezegd: “Ik denk dat Snoop Dogg seks zou willen hebben met deze koelkast.”

Wel wiet, kinderachtig niet

Ben je in voor een rare comedy met bekende en goed spelende acteurs, dan moet je zeker naar We’re The Millers gaan. De film mag qua onderwerp (wiet) en trailer op je overkomen als simpele tienercomedy, maar hoewel hij voor tieners net zo leuk zal zijn als voor volwassenen, is hij iets meer dan dat. We’re The Millers gaat echt net even een stukje dieper, wat ironisch is voor zo’n superplatte film.