Castlevania: Lords of Shadow Ultimate Edition Review

vrijdag, 30 augustus 2013 om 15:00
Castlevania: Lords of Shadow bleek een vreemde eend in de bijt te zijn tussen alle andere Castlevania games. Niet alleen is de game compleet in een 3D-jasje gehuld, maar lijkt de gameplay ook nog eens heel sterk op die van God of War. Gelukkig pakte het totaalplaatje uiteindelijk meer dan goed uit. Lords of Shadow kwam in 2010 uit voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Drie jaar later kunnen PC-gamers eindelijk met ontwikkelaar Mercury Steams titel aan de slag gaan in de vorm van een Ultimate Edition. Mosterd na de maaltijd, of verplichte kost?
De duistere Castlevania franchise geniet al sinds het begin van de consoles een grote populariteit onder gamers. Terecht, want deze side-scrolling games zijn niet alleen moeilijk, maar zitten ook ijzersterk in elkaar qua gameplay. Dat de beklemmende sfeer je al die uren flink in de houdgreep houdt, is natuurlijk een welkome toevoeging. Zoals hierboven vermeld is Lords of Shadow een 3D-game en het spel gooit het qua gameplay ook over een ietwat andere boeg.
Na drie jaar ook voor PC
Toch is Lords of Shadow de best verkochte Castlevania game tot nu toe en wordt over het algemeen ongelofelijk goed ontvangen. Wat waren wij blij daarom om te horen dat er een Ultimate Edition voor de PC zou komen; het is namelijk moeilijk om te ontkennen dat de huidige consoles hun limieten maar al te goed laten zien. Deze nieuwe editie zou de nodige minpuntjes van het origineel best kunnen wegpoetsen en er zo de ultieme versie van kunnen maken.
Zelfde game, subtiele veranderingen
In de Ultimate Edition van Castlevania: Lords of Shadow kruip je nog steeds in de rol van Gabriel Belmont, die op een episch (en aangenaam lang!) avontuur gaat om de heersers van de duisternis te kunnen verslaan, in de hoop zijn overleden vrouw weer terug in zijn handen te krijgen. Een dappere queeste. De nodige plotwendingen komen gaandeweg uiteraard aan bod, maar dat zul je zelf moeten uitvinden.
Hoe de game precies in elkaar steekt, kun je vinden in de uitgebreide review die onze waardige collega Rox destijds had geschreven. Nu rest de vraag: welke veranderingen en verbeteringen kun je precies in de ultieme editie van Lords of Shadow verwachten?
Verdubbelde framerate zorgt voor actierijk genot
Je zou veilig kunnen stellen dat je exact dezelfde game voorgeschoteld zult krijgen in Castlevania: Lords of Shadow Ultimate Edition. Toch zal de speelbeleving net even anders zijn. Aangenamer. De PC-versie van Castlevania: Lords of Shadow draait namelijk op zestig frames per seconde, in tegenstelling tot dertig frames per seconde op de console varianten. Het verschil valt duidelijk meteen op te merken; helemaal in de snelle, actierijke momenten tijdens Gabriel's lijdensweg zul je zien dat deze subtiele verandering ongelofelijk bijdraagt aan de controle die je over het slagveld hebt.
Reverie and Resurrection
Reverie and Resurrection
Reverie and Resurrection
Grafisch oogverbluffend
Rox schreef destijds al dat Castlevania: Lords of Shadow eruit zag om door een ringetje te halen. En gelijk heeft ze. Maar houd in je achterhoofd dat zij dat had over de Xbox 360-versie van de game. Drie jaar later en een flink geoptimaliseerde versie van Lords of Shadow later en je krijgt een visuele presentatie op jouw beeldscherm om je vingers absoluut van af te likken. Zeer scherpe textures zorgen er met de verhoogde framerate voor dat de wereld in de remake er nagenoeg fantastisch en gedetailleerd uitziet. Een waar genot om te verkennen, helemaal aangezien ieder gebied waar Gabriel doorheen loopt weer compleet anders is en talloze vertakkingen kent met de nodige gevaren en verborgen schatten om te ontdekken.
Extra content
Overigens komt de Ultimate Edition ook met twee uitbreidingen aanzetten die al eerder op de Xbox 360 en PlayStation 3 waren verschenen: te heten 'Reverie' en 'Ressurrection'. Beide uitbreidingen kun je in volle glorie spelen middels de hierboven genoemde verbeteringen. Prima deal, als je het ons vraagt - helemaal omdat de PC-versie voor een schappelijke prijs van twee tientjes te downloaden is.
Controller bewijst superieur te zijn
Ook al kun je Castlevania: Lords of Shadow op de PC met muis en toetsenbord spelen - dat overigens prima werkt - raden we je toch sterk aan om de Gabriel's avontuur te trotseren met een controller in de hand. De game lijkt echt gemaakt te zijn voor die specifieke besturing. Wij speelden het grootste gedeelte met een bedrade Xbox 360 controller en de besturing werkte als een aangenaam zonnetje boven een duister bos.
Ondeugende camera
Een van de problemen die op de consoleversie van Castlevania: Lords of Shadow toch vaak voor moeilijkheden wist te zorgen, was de camera, die je niet zelf kunt beïnvloeden maar constant op een bepaald punt blijft staan; een beetje te vergelijken met God of War. Niet minder dan eens nam de camera in Lords of Shadow een standpunt aan die het voor jou en Gabriel verdomd moeilijk maken om een bepaald obstakel of object goed te kunnen zien, wat vervolgens soms leidde tot de dood. Het was een irritatie die een doorn in het oog was voor de ultieme spelbeleving.
Dit probleem lijkt voor het grootste gedeelte opgelost te zijn. Toch wil de camera zich soms nog van de domme houden en zich op ondeugende wijze gewoon weer nadelig neerzetten. Irritant, maar we kunnen er niet meer zo boos om worden dat we dan maar spontaan mensen gaan leegzuigen van hun bloed.
Dracula's magnum opus
Hoewel de Ultimate Edition van Castlevania: Lords of Shadow niet bepaald vernieuwing biedt aan de doorgewinterde fan, is het onmogelijk om te ontkennen dat deze editie verreweg superieur is aan de eerder uitgekomen consoleversies. De verdubbelde framerate, een sterk verbeterd grafisch jasje en twee meegeleverde uitbreidingen zorgen ervoor dat Mercury Steams titel na drie jaar nog steeds een ijzersterke titel is. Verplichte kost als je Lords of Shadow nog niet hebt gespeeld. En anders is deze heruitgave de perfecte aangelegenheid om alvast in de kille sfeer te komen voor Castlevania: Lords of Shadow 2. Voor de boterzachte prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Hulde!