Wasteland 2 Review

zaterdag, 18 oktober 2014 om 12:00
Hoewel veel mensen inmiddels de aankondiging al hadden verwacht, moeten wij nog steeds wachten op de bevestiging dat Fallout 4 in de maak is. Laat staan dat de titel binnenkort in de winkel ligt. Om in de tussentijd je postapocalyptische fix te krijgen, is daar Wasteland 2, waar je in een door kernwapens verwoeste wereld zoekt naar de moordenaar van een vriend.
Okay, qua genre lijken Fallout 4 (waarschijnlijk een actie RPG) en Wasteland 2 (een turn-based strategy game) niet heel erg op elkaar, maar de titel van inXile Entertainment heeft qua sfeer wel veel weg van de titel van Bethesda. Qua gameplay lijkt de PC-game meer de kant op te gaan van XCOM: Enemy Unknown, maar doet dit wel een tandje minder strak.
Wasteland 2 Trein

Zoek de moordenaar

Zoals gezegd ga je in Wasteland 2 op zoek naar de moordenaar van Ace, een veteraan van de Desert Rangers waar jij lid van bent. Ace is bruut vermoord tijdens en missie, en met een groep van vier nieuwe rekruten is het jouw taak om uit te vinden wie dit heeft gedaan en Ace's queeste alsnog te voltooien.
De Desert Rangers zijn een mix tussen huurlingen en de politie, die in ruil voor eten en water klusjes opknappen voor de verschillende nederzettingen in de game. Een soort organisatie vol barmhartige Samaritanen dus, zolang je ze maar iets blijft geven.

Balans mist af en toe

Wat al snel blijkt in de game, is dat er een enorme hoeveelheid side-quests te vinden zijn. Elke gemeenschap heeft wel iets nodig, en roept jou op om even langs te komen en te helpen. De hoeveelheid content die op deze manier in de game zit is groot, maar de balans tussen hoofd- en zij-missies lijkt af en toe een beetje zoek. Je bent vaak langer bezig een manusje van alles uit te hangen dan de missie van Ace te voltooien, en kleine dorpjes redden blijft slechts tot zeker hoogte leuk.
Daarnaast lijkt de balans qua difficulty ook niet heel goed te zijn in Wasteland 2. De game begint op een redelijk normaal niveau, maar al snel kom je tegenover vele vijanden te staan die veel sterker zijn dan de personages uit jouw party. inXile Entertainment lijkt dan ook niet erin te zijn geslaagd een goede curve neer te zetten waarin het spel geleidelijk aan steeds moeilijker wordt, aangezien deze curve in Wasteland 2 te steil is.
Wasteland 2 Missie

Keuzes en consequenties

Wat wel erg goed werkt in Wasteland 2, is de manier waarop je in missies - zij- en hoofdmissies - keuzes moet maken die het verhaal beïnvloeden. Al snel krijgen wij in onze playthrough een oproep van twee steden: Highpool en Ag Center. De eerste werd aangevallen door bandieten - wat erg vervelend is aangezien Highpool water levert aan de Desert Rangers - en in Ag Center begonnen gemuteerde planten en beesten een eigen leven te leiden.
Het geinige aan Wasteland 2 is dat de game je dilemma's oplegt. Je kunt namelijk niet allebei de nederzettingen redden, maar moet een keuze maken. Kies je ervoor Highpool te redden en zo schoon drinkwater te behouden, of voor vlees en groente door Ag Center de hand te reiken.
Uiteindelijk kozen wij de bandieten een schop onder hun kont te geven, waardoor Ag Center werd overrompeld door de geevolueerde flora en fauna. Het gevolg was dat het stadje compleet werd verwoest en nederzettingen in de omgeving ook werden aangevallen door de planten en beesten. Op deze manier hebben jouw keuzes invloed op het verhaal en de wereld van Wasteland 2, waardoor je bij elke keuzemogelijkheid goed nadenkt over wat je precies doet.

Een zilveren tong is erg nuttig

Waar Wasteland 2 overeenkomsten vertoont met bijvoorbeeld Fallout, is dat het in de game niet nodig is om alles met kogels op te lossen. Vaak is slijmen of het bedreigen van een ander personage voldoende om een gevecht uit de weg te gaan.
Zo kwamen wij in onze sessie bij een radio-toren, en moesten wij 'tol' betalen aan een bandiet. Nadat wij hem hadden verteld dat als hij niet heel snel weg zou gaan we hem een kopje kleiner zouden maken, rende hij met een volle broek weg. Erg nuttig als je bijvoorbeeld bijna door je munitie bent of wat sneller door het verhaal wilt gaan, naast dat het ook een extra mogelijkheid of missies te voltooien toevoegt.
Wasteland 2 Billboard

Iedereen komt aan het woord

In Wasteland 2 speel je zoals eerder gezegd met een 'party' personages, en deze groep Desert Rangers doet iets heel interessants op het moment dat je met een NPC een gesprek aangaat. Je kunt namelijk kiezen welk personage zijn mond opendoet. Laat je je leider - met een hoge Leadership vaardigheid - aan het woord, stuur je een intimiderend personage met een hoge Hard Ass skill erop af of juist een hielenlikkend iemand met goede Kiss Ass kwaliteiten.
Omdat je de gesprekken op deze manier steeds anders kunt aanpakken, ontstaat er een interessante dynamiek in de gesprekken. Omdat de vaardigheden en kwaliteiten van personages veel effect hebben op de reacties van NPC's moet je net zo goed nadenken in een gesprek over wie wat doet als je moet doen in een gevecht.

XCOM-achtig vechtsysteem

Waar de game qua sfeer en gespreksysteem veel wegheeft van Fallout, lijkt het vechtsysteem ontzettend veel op die van de XCOM-games. In het turn-based deel van het spel moeten de personages omstebeurten een aantal action points opmaken. Dit kunnen ze doen door de lopen, bukken, schieten, herladen en hinderlagen op te zetten, net als in de game van Firaxis.
Waar Wasteland 2 alleen een paar steken laat vallen, is met onduidelijke percentages. Elk schot dat je lost heeft een raakkans die is uitgedrukt in een percentage, maar deze lijkt vaak erg willekeurig te zijn. De game van inXile Entertainment slaagt er niet in duidelijk uit te leggen hoe het spel deze kans berekent en hoe deze verbeterd kan worden, waardoor het moeilijker is een goede tactiek voor gevechten te bedenken.
Wasteland 2 vechtsysteem

Wasteland 2 is leuk, maar niet perfect

Hoewel Wasteland 2 wordt aangeschreven als een perfect zoethoudertje voor Fallout 4, ligt de kern van de game meer in de buurt van de XCOM-games. Hoewel de titel van inXile Entertainment er niet in slaagt om de status van de games van Firaxis te overstijgen, levert Wasteland 2 wel een heel plezierige ervaring, die gecombineerd met een interessant party- en gespreksysteem zeker het proberen waard is.