Wartech: Senko no ronde Review

zondag, 15 juli 2007 om 20:11
Volgens het Japanse cultmagazine Famitsu is Wartech: Senko no ronde een perfecte combinatie van shoot-em up actie en vechten. Klopt dit of had het spel beter in Japan kunnen blijven?
Overstap naar Europa
Het spel is ontwikkeld door G.rev Ltd. en van oorsprong is het een arcade spel uit 2004. In Japan is het spel in een nieuw jasje gestoken met verbeterde graphics, nieuwe muziek e.d. en in Japan is het spel goed ontvangen. Japanners konden al sinds eind 2006 van deze titel genieten en wegens het succes leek het Ubisoft niet een gek idee om het spel ook uit te brengen in de westerse wereld. De vraag is of wij Europeanen wel zitten te wachten op zo’n game.
Oorlog in de toekomst
Wat voor spel is het eigenlijk? Nou, het idee is leuk en best origineel. Zoals in de intro al vermeld is, is het een combinatie van shoot-em up actie en vechten. Het lijkt wel op schieten in Dead or alive, maar aan de andere kant ook weer totaal niet. Wartech: Senko no ronde is een futuristisch spel. Het speelt zich af in de toekomst, waarbij de mensen verdeeld zijn over allerlei sterrenstelsels. Je hebt de planeet Special Space Service (SSS), Goddover Security Organisation (GSO) en er is nog een derde onbekende groep. Je raadt het vast al: er heerst een oorlog tussen al deze groeperingen. Je vecht met je personage in Rounder Mechs en de bedoeling is dat je overleeft. Duidelijk mag zijn dat het verhaal totaal ondergeschikt is aan de rest van het spel en ook totaal niet interessant is. Daar gaat het namelijk niet om.
Rounder Mech-machines
Waar het wel om gaat, is de vernieuwing die het spel zou moeten meebrengen. Want het idee is best leuk: als een soort robot ga je tekeer in een Dead or alive game. Duidelijker kan ik de vergelijking niet maken, want het is een soort shooter maar er is sprake van één op één gevechten. Je vecht dan ook binnen één kader en de bedoeling is dat jij je vijand eerder doodt dan andersom. In totaal zijn er acht Rounder Mech-machines waarbij ieder Rounder Mech 2 variaties kent en een bruikbare B.O.S.S modus. Dus in zijn totaliteit zijn er eigenlijk 24 variaties beschikbaar. Je kunt wel merken dat het een Japanse game is, om maar een paar voorbeelden te geven van namen van karakters: Mika Mikli, Cuilan of wat dacht je van Sakurako Sanjo?
Aanvallen
Maar hoe werkt het? Wat zijn jouw mogelijkheden om je vijand te doden? Als je het spel begint, zul je zien dat je robot 2 cirkels om zich heen heeft. De binnenste cirkel gebruik je voor je hoofdwapen, zodra deze cirkel groen wordt, kun je met de X-knop deze activeren. Naast je hoofdwapen heb je ook nog een subwapen, die bestuur je met de Y-knop en daarvoor is de andere cirkel. Als je met een hoofdwapen aanval dicht genoeg in de buurt bent van je vijand, kun je een dichtere aanval gebruiken, ofwel ‘Main Closer Range Attack’, het gave daarin aan is dat de camera automatisch inzoomt op het gevecht en dat ziet er best indrukwekkend uit. Met de Y-knop kun je meerdere wapens kiezen, nadeel is wel dat het enige tijd duurt om te herladen. Ook bij dit subwapen geldt dat als je er dicht genoeg opzit, je een dichtere aanval kunt plaatsen.
Best lastig
Uiteraard ben je dit niet gewend en toen ik het spel begon, begreep ik er eerst geen donder van. Gelukkig biedt het boekje uitkomst en ik raad dan ook aan om dat eerst even door te nemen voordat je je op de game zelf richt of start met de training mode. Want naast deze gewone aanvallen, komt er nog meer bij kijken, dus eenvoudig is het allemaal niet in één keer. Eén ding die ik nog wel wil vermelden omdat dat erg gaaf is, is de optie dat je tijdens een gevecht in de B.O.S.S mode kunt belanden. Als je je linker trigger indrukt, activeer je deze optie en je robot zal dat transformeren in een grote mech. Je kunt dan nog krachtiger aanvallen. Belangrijk bij het hele spel is dat je het gevoel in de vingers krijgt en op het juiste moment weet te timen. Nadeel is wel dat het richten op je vijand niet heel goed is uitgewerkt. Soms raak je totaal je doel niet. Gezien elk verhaallijn een eindbaas (een groot ruimteschip) heeft, zou het toch wel handig geweest zijn als de gameplay iets beter uitgewerkt was, dat je iets beter je doel kon vinden.
Enkel Japanners online
Het belangrijkste onderdeel in het spel is gewoon de story mode. Daarnaast heb je nog score attack, versus, training en uiteraard xbox live. Toch blijft er als je klaar bent met de story mode, wat niet al te moeilijk zal zijn als je eenmaal door hebt hoe het spel werkt, niet zoveel meer over. Je kunt je score verbeteren als je dat zou willen maar meestal zoek je toch wat meer vermaak dan dat. Als je dit denkt te kunnen vinden online, heb je het mis. Wie hebben dit spel voornamelijk in huis? Juist, dat zijn de Japanners. Gezien zij het spel al eerder mochten bewonderen, is het voor jou niet leuk meer om tegen die freaks te spelen. En veel ander volk zul je niet vinden.
Foei Ubisoft
En op zich is dat niet zo gek. Het idee is leuk maar de gameplay kon dus beter. En het gevoel is er niet, je speelt het en denkt bij jezelf wat moet ik er eigenlijk mee? Dat komt o.a. doordat het spel Japans gesproken is. Er is wel ondertiteling maar hoe moet je dat kunnen volgen en lezen als je je moet concentreren op een gevecht? Het verhaal is totaal oninteressant. Maar hoe zit het met de aanpassingen, de verbeterde graphics en de vernieuwde muziek? Ja, het is veranderd, en grafisch ziet het er best leuk uit. Ik bedoel, de kleuren spatten van het scherm de Japanse sfeer (haarkleuren, vreemde outfitis) etc. is leuk in beeld gebracht maar dat is niet genoeg. Gamers willen een next-gen ervaring en dat weet dit spel niet te bieden. Het wordt niet een nieuwe ervaring, wat dat betreft had het beter een arcade game kunnen blijven en was het beter geweest of dat Ubisoft het spel in Japan had gelaten of dat ze er een downloadbare game van hadden gemaakt.
Cijfer: 6.1