Scarface: The World is Yours Review

maandag, 16 juli 2007 om 16:37
XGN Video <a href=Review" src="https://cdn.xgn.nl/button-videoreview-wii.jpg" border="0" />
Scarface: The World is Yours moet een hoop waarmaken. Niet alleen is het een game gebaseerd op een film, maar de film is ook nog eens één van de beste films uit de gehele film geschiedenis. Met een GTA based free-roaming tintje maak je de straten met Tony Montana onveilig. Maar kan de Cubaan al deze druk 23 jaar na de lancering van de film nog aan?
Verhaal
De game begint direct na het eindgevecht in Tony’s huis. Het verschil is echter dat Tony nu wel blijft leven. Dit is dus een controversie op de film en wellicht voor de fans beledigend, je zult namelijk in de rest van de game ook niets uit de film terugzien. Tony Montana moet zijn reputatie weer vanaf de grond af aan opbouwen. Hij zal hiervoor mensen moeten uitschakelen die hem eerder bedrogen hebben. De voice-overs zijn geweldig, het gemis van de stem van Al Pacino is bijna niet te merken. De verhaallijn is zeer goed geschreven en voor een game van hoog niveau, zo hoog dat het weet te matchen met de essentie van één van de grootste slechteriken uit de filmindustrie. Ondanks de nieuwe aanpak is het verhaal verrassend uitdagend en het algemene gevoel, zoals we dat hadden verwacht, is zeer plezierig.
Gameplay
In Scarface zul je wat verschillen vinden vergeleken met het normale free-roaming systeem. Een belangrijk verschil is de zogenaamde “balls meter”. Deze meter zal zich vullen als Tony stoere dingen doet zoals een paar mensen neerknallen op straat, schelden tegen een lijk of mensen afsnijden in het verkeer. Zodra je genoeg “balls” hebt, kun je Tony’s woede mode aanzetten, je zult dan naar een first-person view gaan en health ontvangen voor elke persoon die je neerschiet. Naast deze leuke toevoeging kan Tony ook nog eens auto’s kopen en een chauffeur inhuren. Je hoeft dus geen auto’s te stelen, in plaats daarvan bel je gewoon je chauffeur en die komt je eigen auto afleveren.
Naast de “balls” meter bevat de game ook een “heat” meter. Deze geeft aan hoe hard de politie en rivaliserende gangs naar je opzoek zijn. Als de meter een beetje te hoog is, zul je direct naar de gevangenis moeten. Maar als de meter wat lager is, kan het ook zijn dat je alleen wordt aangehouden en Tony de mogelijkheid krijgt om zich eruit te praten en weer wat heat te verliezen. Eén van de nadelen in Scarface is het feit dat Tony niet zomaar onbeperkt onschuldige omstanders mag neerschieten. Je krijgt dus het gevoel dat je een stukje vrijheid mist. Daarentegen loopt er genoeg tuig rond dat wél een kogel verdient, en Tony is natuurlijk niet zo onbeleefd om ze dat niet te schenken. Tevens is het jammer dat Tony eigen baas is. Je moet zelf maar uitzoeken hoe je Miami gaat overnemen, en dat kan nog knap lastig zijn.
Ontwerp
Omdat je de grote baas bent heb je de mogelijkheid om personeel in te huren, die voor jou het vuile werk kunnen opknappen. Verder is het de bedoeling dat je een prachtig huis maakt met onbegrensde luxe. Tony zal naarmate de game vordert alleen nog tevreden zijn met de mooiste spullen. In het begin zul je weinig geld hebben maar tijdens het spelen zul je steeds meer gaan verdienen. Naarmate je meer eigendommen in bezit krijgt zul je steeds meer geld ontvangen waardoor je weer meer eigendommen kunt kopen en nog meer geld ontvangt. Start een aantal drugshandeltjes en witwasserijen hier en daar, en je bent binnen de kortste keren de rijkste man van de stad. Je neemt de stad buurt na buurt over, dus het zal wel even duren voordat heel Miami van jou is.
Oordeel
Scarface is een leuke game die hardcore gamers met een Nintendo Wii ook eindelijk weer eens voorziet van een goed spel. Met een solide verhaal, goede voice-overs een kettingzaag om nooit te vergeten en de charismatische Tony Montana doet Scarface: The World is Yours niet onder voor de geweldige film. Let er wel op dat de game voor 18 jaar en ouder is.