Warhammer 40,000: Darktide Review - Slachten voor The Emperor

Review
zaterdag, 17 december 2022 om 16:00
warhammer 40k darktide headerf1671034194
Na het succes van de Warhammer: Vermintide games past ontwikkelaar Fatshark nu ongeveer dezelfde formule toe op het geliefde 40K-universum. Of dat een even groot succes is, lees je nu in onze Warhammer 40,000: Darktide review.
Toen Warhammer ooit begon in de jaren 80, waren er veel spelers die eenzelfde soort wargame ook graag in een sciencefiction setting wilden zien. En werd niet veel later Warhammer 40,000 bedacht door Games Workshop. Door de jaren heen is Warhammer 40,000 een stuk populairder geworden dan het origineel - onder andere door de iconische Space Marines.
Het is dan ook niet zo vreemd dat ontwikkelaar Fatshark na de populaire Vermintide games nu is gekomen met Warhammer 40,000: Darktide. De ratten en middeleeuwse setting maken plaats voor hordes aan volgelingen van de Chaos God Nurgle in het 42ste millenium. Het succesvolle concept blijft alleen grotendeels hetzelfde.
warhammer 40k darktide charactersf1671034262

Veel keuze of toch niet?

Spelers kunnen dan ook kiezen tussen vier verschillende classes. De Veteran is een militair die een voorkeur heeft voor ranged weapons en de voordelen zijn dan ook voornamelijk daarop gericht. De Zealot gooit zich ondertussen het liefst middenin een horde en kan meer schade aanrichten naarmate de dood nadert - en de dood zelfs kan weerstaan.
De Psyker is een explosieve space wizard, die met magische krachten constant op het randje opereert van vijanden opblazen of zichzelf opblaast. Terwijl de Ogryn een enorme bruut is die compleet andere wapens gebruikt en door zijn grootte ook flink wat stootjes meer kan incasseren.
Hoewel de classes stuk voor stuk uniek aanvoelen, is het wel even slikken om van de vijftien subclasses in Warhammer: Vermintide 2 terug te gaan naar vier stuks, hoewel veel subclasses later veelal gratis zijn toegevoegd door de ontwikkelaar. Hopelijk doet Fatshark dus voor Darktide weer hetzelfde.
Niet alleen kan je een class uitkiezen, je kan deze keer ook je eigen karakter vormgeven via een character creator. TIjdens het proces krijg je ook de mogelijkheid om een eigen achtergrond in elkaar te zetten, maar opvallend genoeg kom je je antwoorden nergens anders meer tegen. Tenzij je specifiek hebt gekozen voor Cadia als je homeworld. Het lijkt erop alsof Fatshark de functies hiervoor ineens halverwege tijdens de ontwikkeling uit de game heeft gehaald.
warhammer 40k darktide combatf1671034378

Intense gevechten

Wanneer je eenmaal hebt gekozen tussen één van de vier classes, en de proloog begint, zal je meteen iets opvallen. Ten minste, de eerste keer dat je je wapen in het hoofd van een vijand plant. Waar slagen in de Vermintide games wel eens ‘zweverig’ aanvoelen, is de combat in Darktide enorm hard.
De impact van een bijl op een vijand voel je, evenals wanneer je een Elite in tweeën splijt met een Chainsword of een hele horde over de kling jaagt met een Bolter. Hetzelfde geldt overigens ook andersom. Wanneer je geraakt wordt door een klap, dan heb je direct door dat je dat niet te vaak moet laten gebeuren.
Daarnaast zorgt het nieuwe Toughness-systeem voor een interessante dynamiek in gevechten. Naast je health bar heb je namelijk Toughness dat als een soort schild dient. Aanvallen met geweren zullen eerst opgevangen worden door je Toughness, voordat je levensbalk slinkt. Klappen in melee zullen ondertussen deels opgevangen worden door Toughness, maar ook direct je health al omlaag brengen.
Dat laatste heeft Fatshark gedaan, omdat je Toughness erbij krijgt door vijanden in melee te doden. Je kan dus niet als een kip zonder kop inhakken op een horde en alle schade die je krijgt tegelijkertijd weer ‘helen’ door vijanden af te slachten. Je zal in gevechten, zeker op hogere moeilijkheidsgraden, dan ook alle opties tot je beschikking moeten gebruiken - van aanvallen blokkeren en ontwijken tot vijanden wegduwen en special attacks in te zetten.
warhammer 40k darktide psykerf1671034489

Diversiteit in vijanden

De opties die je hebt in gevechten moet je met name goed benutten door de verschillende soorten vijanden die je op je pad tegenkomt. Tijdens de missies zijn er namelijk niet alleen hordes aan ‘normale’ tegenstanders, maar ook Elites en Specialists.
Die vijanden bestaan uit Snipers die met één schot een groot gedeelte van je levensbalk kunnen verwijderen, Ragers die in melee veel schade kunnen aanrichten en niet makkelijk zijn om te doden tot aan huiveringwekkende Warhammer 40K-monsters als een Beast of Nurgle. En als je een vreemd gejammer hoort, wees dan extra goed op je hoede. Een Daemonhost is namelijk nog gevaarlijker dan een Witch in de Left 4 Dead games.
De diversiteit aan vijanden in behoorlijk groot en doordat de legioenen in elke missie weer anders zijn. Daardoor kan je je nooit perfect voorbereiden en is het een slim idee om van tevoren je wapens en vaardigheden af te stemmen met je teamgenoten.
warhammer 40k darktide riflef1671034785

Sfeer om van te smullen

Door alle chaotische gevechten vergeet je soms even om om je heen te kijken in Warhammer 40,000: Darktide, maar dat is wel een aanrader om af en toe even te doen. Fatshark heeft de duistere wereld namelijk prachtig in elkaar gezet en alle levels zitten vol met sfeer. Misschien geen gezellige sfeer, maar het weergeeft wel heel goed waar Warhammer 40K voor staat.
Helaas zat het technische gedeelte van Darktide alleen niet perfect in elkaar. Rond lancering kampte de game namelijk met flink wat technische problemen, waarbij crashes het grootste probleem was. De ontwikkelaar heeft sindsdien al een aantal updates uitgebracht die het meeste hebben verholpen, maar er zijn af en toe nog wel een aantal glitches en bugs die we zijn tegengekomen.

Warhammer 40,000: Darktide Review - Stappen voor- en achteruit

Als we Warhammer 40,000: Darktide losstaand bekijken, dan heeft Fatshark weer een geweldige prestatie neergezet. De game speelt namelijk heerlijk wanneer je aan het weghakken bent in een hele horde aan vijanden en je communiceert met teamgenoten om net aan het einde te kunnen halen. Met name de combat en de verschillende speelstijlen van de classes voelen zeer goed aan.
Anderzijds is het wel even wennen als je van de Vermintide games af komt om terug te gaan naar slechts vier classes en er zijn duidelijk een aantal functionaliteiten halverwege de ontwikkeling eruit gehaald. Daar komt ook nog bij dat de lancering zeker niet soepel is verlopen. Gelukkig heeft Fatshark al hard gewerkt om veel problemen te verhelpen en de basis staat als een huis. Als de ontwikkelaar dus de game blijft ondersteunen als met Vermintide, dan haal je met Warhammer 40,000: Darktide een pareltje in huis.
Cijfer: 8