Viva Piñata Review

zondag, 24 december 2006 om 13:51
De Piñata's zijn nu op de Amerikaanse tv te zien in hun eigen show, die vooral gericht is op de kleinere kinderen. Veel mensen denken daarom gelijk dat de game ook alleen bedoeld is voor deze groep, maar dat is niet helemaal waar. Als je even verder kijkt dan het uiterlijk zie je een game met een diepe gameplay die ook gespeeld kan worden door jongeren en zelfs ouders. Al is het natuurlijk niet zo "cool" als Gears of War.
Welkom op Piñata Island
Viva Piñata is een open game. Er is geen einddoel, je kan gewoon doen wat je wilt. Denk een beetje aan The Sims meets Animal Crossing (als je bekend bent met die games natuurlijk). Je begint met een klein tuintje, waar je met de beginsellen van de game bekend gemaakt wordt. De verschillende personen op het eiland zullen je beetje bij beetje op weg helpen om je eigen tuin vol met Piñata's aan te leggen. Het gaat in het begin allemaal nogal langzaam, maar enkele uren later ben je druk bezig om je Piñata's te laten "romancen" (een voortplantingsdansje of iets dergelijks), ze allemaal een eigen naam te geven, plantjes water te geven, etc, etc.
Een nieuwe tuin beginnen
Elke nieuwe tuin die je start in de game begint ongeveer hetzelfde. Je begint met de Whirlm, een wormpje die helemaal onderaan de voedselketen in Piñata-land staat. Zij zijn het begin van je tuin. Heb je genoeg van deze wormpjes, dan komen er Sparrowmints (vogeltjes) naar je tuintje toe, en ga zo maar door. Door te zorgen voor de goede planten en andere Piñata's in je tuin zullen er steeds meer komen. Dit gaat allemaal leuk en aardig totdat je een stuk of vijf - zes verschillende soorten beestjes in je tuin hebt rondlopen. Grote kans is dan dat ze elkaar niet allemaal even aardig vinden en sommige Piñata-soorten staan erom bekend dat ze ruzie zoeken. Je ziet dan een gevechtje ontstaan waarin één van je Piñata's het loodje ligt. Wees echter niet bang, want je kan zo een doktor roepen om hem weer op te lappen. Nadat dit een paar keer is gebeurd, realiseer je je dat je het beste die Piñata's van elkaar kunt scheiden, want de doktor is ook niet gratis, dus je geld raakt al snel op. Je begint dus hekjes te bouwen om bepaalde groepen Piñata's heen, en je tuintje raakt voller en voller.
Kopen en verkopen
Na enkele uren begint je tuintje echter zo vol met Piñata's te raken dat je niet meer weet wat je ermee moet doen. Gelukkig kan je ze dan altijd nog verkopen. Ja, het is erg, maar je kan niet anders. Je hebt ook geld nodig en het verkopen van Piñata's is de snelste en beste manier om hieraan te komen, hoe moeilijk het ook is om te scheiden van het beestje dat je hebt zien groeien, dat je een eigen naam gegeven hebt en waar je elke dag een worteltje naast plaatste die hij lekker naar binnen werkte. Als je beestje weg is, denk je echter al snel aan het geld dat je zo even verdient hebt daarmee, en zet je de andere Piñata's aan het romancen om voor nieuwe te zorgen, die je vervolgens weer snel verkoopt voor nog meer muntjes. Zo begin je dus al snel je een deel van je tuin in te richten met het doel de Piñata's hier te verkopen.
In het begin heb je alleen nog kleine Piñata's, die niet zoveel opbrengen. Je moet dus de grotere binnen lokken. Deze zullen echter alleen komen als je de goede omstandigheden hebt, dus ga je naar de verschillende winkels op Piñata Island om spullen te kopen om in je tuin te zetten. Hier kan je ook zaadjes kopen om bomen te laten groeien, of een bloembed aan te liggen, of groente te verbouwen.
Vrijheid
De opties en vrijheid die je hebt in je eigen tuintje zijn eindeloos. Je kan naar hartelust slootjes graven, bomen planten, Piñata's lokken en verkopen, noem maar op. Rare heeft hier een meesterwerkje afgeleverd waarin je je helemaal kan laten gaan. De keuze is aan jou. Maak je de mooiste tuin die er ooit geweest is? Of ga je puur voor het geld en begin je een Piñata kamp die bedoeld is om ze de hele tijd te laten voortplanten en verkopen? Of neem je de middenweg? Het is allemaal aan jou.
Tot nu toe klinkt alles nog heel positief, en er is weinig mis met de game. Toch zal ik je wel moeten waarschuwen voor één ding. Je zal pas van de game kunnen genieten als je er echt tijd in wilt steken. Zeker het begin kan even vervelend zijn om doorheen te moeten, maar daarna komen de mogelijkheden van Viva Piñata pas echt naar boven.
Voel je je te cool voor een game als deze? Pik dan goede shooter op, maar als je even verder kunt kijken, zul je zien dat Viva Piñata een hele diepe gameplay heeft die voor iedereen wel wat wils heeft. De graphics zijn heel erg goed, het geluid is in orde (al zul je na een tijdje wel een custom soundtrack willen aanzetten) en als je je in de game kan vinden, zul je je er echt uren en uren mee kunnen vermaken.