Virtua Tennis 4: World Tour Edition Review

maandag, 20 februari 2012 om 16:45
Lekker ballen op de PlayStation Vita. Dat willen we allemaal wel. Maar wie wil er lekker tennissen op de PlayStation Vita? Ja, dat zijn er bij nader inzien ook best veel. Geen wonder ook dat Virtua Tennis 4: World Tour Edition naar de nieuwe handheld komt en dat er veel vertrouwen in het spel is.
Om gelijk maar even het ijs te breken: nee, Virtua Tennis 4: World Tour Edition is geen compleet nieuwe game binnen de franchise. Het is een port van Virtua Tennis 4 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC. En dat is eigenlijk niet heel erg, want het spel verscheen nog geen jaar geleden en verdiende van ons een aardig hoge score. Verandering binnen de franchise is dus (nog) niet noodzakelijk.
World Tour
Net als in de moederversie kun je in Virtua Tennis 4 aan de slag met de World Tour modus. Eigenlijk de modus waar het allemaal om draait. Maar voordat je er aan begint kun je misschien beter je eigen personage aanmaken. Via het uitgebreide ‘character creation’ scherm kun je je tennisser naar eigen wens aanpassen. Daarnaast is het dankzij de camera aan de voorkant mogelijk om je eigen gezicht in het spel te importeren. Dit gaat helaas wegens wat schoonheidsfoutjes niet helemaal vlekkeloos, maar leuk is het wel.
Maar goed, de World Tour modus is dus hetzelfde gebleven. En dat is goed. Het is een modus waar je als tennisser de top moet bereiken, via verschillende wegen. Zo kun je het eerste jaar extra tijd spenderen aan trainingen, of je kunt gelijk meedoen aan toernooien. Via een bordspel-achtige wereld kun je je eigen route naar de top plannen – iets wat zeer goed in elkaar steekt. Het is bovendien ook erg verslavend, want je wil alsmaar doorgaan aangezien elke stap niet zo heel lang duurt. Hierdoor krijg je vaker het gevoel dat je nog één stap wil doen voor het slapengaan.
Het is gewoon erg leuk om te doen. Ook de trainingen die je moet voltooien zijn leuk. Deze komen in vorm van minigames. Denk aan het verzamelen van munten op het tennisveld, terwijl je tegelijkertijd moet tennissen. Of wat dacht je van het veiligstellen van kuikens? Van dergelijke minigames zijn er meer dan genoeg, en dat is dus leuk. Heel erg leuk zelfs.
Een aparte besturing
Waar Virtua Tennis 4: World Tour Edition écht om draait is uiteraard het spelen van tenniswedstrijden. Het zou toch best raar zijn om langer met je uiterlijk bezig te zijn, dan met het spelen van een wedstrijd. Enfin, de wedstrijden in Virtua Tennis 4 zijn leuk om te doen. Je kunt het spel op twee manieren spelen, zo kun je je tennisser positioneren door simpelweg op het scherm te tikken. Om te slaan maak je een slepende beweging naar linksboven bijvoorbeeld, waardoor de bal in de linkerhoek zal komen.
Net als bij Grand Slam Tennis 2 is de besturing waar het “realisme veel en veel beter wordt gevoeld” niet zo heel erg best. Het voelt toch onnatuurlijk aan en je zult snel overstappen naar de traditionele, ouderwetse besturing. Het is en blijft een handheld die lekker in de hand ligt. Daar maak je simpelweg graag gebruik van.
First person tennis
Geheel nieuw in Virtua Tennis 4: World Tour Edition is de first person modus. Je beeldscherm wordt ineens je zicht. Jazeker, dat betekent dus dat je je PlayStation Vita naar links moet draaien als je even naar links wil kijken. Dat moet soms in een hoog tempo, aangezien Nadal bijvoorbeeld geen rekening houdt met je mogelijke beperking. Het werkt echter niet allemaal zeer goed – de Vita is namelijk nog te gevoelig. Daarbij voelt het meer aan als een gimmick dan een echt gameplay-onderdeel. Daarmee wordt wellicht al genoeg gezegd over de waarde van deze modus.
Multiplayer op één Vita
De multiplayer van de game is er misschien wel eentje waarmee Virtua Tennis 4 de show steelt. Deze kun je namelijk op één handheld spelen. Dat betekent dat het beeldscherm wordt opgesplitst en dat jij en je vriend ieder de helft van het veld krijgen. Simpelweg door het aanraken van het scherm kun je tegen elkaar tennissen, iets wat zeer goed werkt op een relatief grote handheld. Mocht je echter voor de échte multiplayer ervaring gaan, dan kun je uiteraard op online gebied de wereld verkennen. Hoewel deze nog niet beschikbaar was tijdens het testen van de game, lijkt het erop dat deze hetzelfde zal werken als de PS3- en 360-versie: gewoon goed en tof.
Grafisch genot
Met Federer, Nadal, Wozniacki, Sharapova en vele andere beroemde tennissers zit je immers goed als tennisgame. Je zit nog beter wanneer je het als ontwikkelaar voor elkaar krijgt om deze tennissers prachtig vorm te geven waardoor ze er levensecht uitzien. Nou is dat niet exact het geval bij de PlayStation Vita, maar het is zeker een grafisch genot. Het is te vergelijken met de PlayStation 3- en Xbox 360-versie en dat mag zeker als een compliment beschouwd worden.
Goed spel
Het is alleen jammer dat Virtua Tennis 4: World Tour Edition niet iets spectaculairs weet te brengen, ondanks de oude vertrouwde gameplay waar je zeker van zult gaan genieten. Het is ook jammer dat de nieuwe besturing niet goed werkt, maar gelukkig heb je de oude traditionele besturing nog. Daarom kun je hieruit concluderen dat Virtua Tennis 4 voor de PlayStation Vita gewoon een goed spel is. Niets meer, niets minder.