Victoria II & A House Divided Uitbreiding Review

donderdag, 16 februari 2012 om 19:30
Paradox Interactive bracht onlangs de A House Divided uitbreiding uit voor Victoria II. Het ideale moment dus om met het totaalpakket aan de slag te gaan. Onze bevindingen over deze brok strategie, lees je hier.
In 2003 bracht Paradox Interactive de game Victoria: An Empire Under the Sun uit. Het was een van de eerste zogeheten 'grand strategy games' die Paradox op de markt bracht en was een gematigd succes. Het gebrek aan een tutorial en de hoge moeilijkheidsgraad zorgden ervoor dat alle casual gamers afhaakten, waardoor de game overbleef met een klein maar trouw groepje aanhangers. Dat probeert de uitgever te veranderen met Victoria II en bijhorende downloadbare content Victoria II: A House Divided. Wij namen de game en bijhorende DLC onder de loep om te kijken of we echt met een toegankelijke grand strategy game te maken hebben.
Typische Paradox game
Victoria II gaat van start in 1836 en laat je vrij om te doen en laten wat je wilt tot aan het begin van de twintigste eeuw. In deze zeer diepgaande turn-based strategiegame kun je de controle nemen over meer dan tweehonderd landen. Er zijn duizenden provincies om te besturen en de gameplay zal niet vreemd zijn voor mensen die ooit een Hearts of Iron of Europa Universalis game hebben gespeeld. Net als in die games, moet je in Victoria II enorm veel aspecten van je land in de gaten houden. Religie, belastingen, diplomatie, economie, oorlogsvoering, populatiegroei, ruilhandel, vooruitgang en nog veel meer zaken zul je zelf moeten regelen.
Enorme diepgang
Het klinkt allemaal zeer ingewikkeld en dat is het ook. Er zijn enorm veel tutorials aanwezig die je de basisprincipes leren en je verder helpen. Erg goed aangezien heel wat Paradox Interactive games gewoon geen tutorial hebben. Er zijn acht knoppen waarmee je de belangrijkste zaken van je rijk kunt aanpassen. Maar deze knoppen breiden zich weer uit tot tal van menu's en statistieken waar je hoofd van gaat duizelen. Het aantal opties lijkt eindeloos. Ben je het beu dat vrouwen kunnen stemmen? Neem hun rechten af. Slavernij? Gewoon weer invoeren. Je kunt letterlijk doen en laten wat je wil. Alleen is het vaak niet erg duidelijk wat de gevolgen van je acties zullen zijn. De A House Divided uitbreiding zorgt voor eenvoudigere menu's, maar het blijft toch allemaal zeer ingewikkeld voor beginnende strategen. De eerste paar potjes die je speelt, zul je niet winnen en dienen vooral om uit te leren.
Verdwalen in details
Ondanks de moeilijkheidsgraad en de hoge leercurve, is Victoria II erg leuk. Vooral dan voor mensen die van details houden. Er zijn zoveel kleine zaken waar je je in kunt mengen, dat je de tijd al snel uit het oog verliest. Het is dan ook niet abnormaal om meer dan een half uur aan een enkele speelbeurt te besteden, gewoon om zeker te zijn dat je niets bent vergeten aan te passen. De meeste tijd zul je besteden aan het voorzien van basis behoeften aan je bevolking. Er moet genoeg eten, werk en entertainment aanwezig zijn om iedereen vrolijk te houden. Als de bevolking vraagt om bepaalde voorwerpen die ze echt willen hebben, kun je er maar beter voor zorgen dat ze die ook daadwerkelijk krijgen. Wil je echter op veilig spelen en niet in details verdwalen? Dan kun je bepaalde zaken automatisch laten verlopen, hoewel je dan niet altijd de beste resultaten zult behalen.
De uitbreiding A House Divided brengt nog meer opties met zich mee. Zo kun je een land niet enkel meer overnemen via oorlogsvoering en propaganda, maar kun je geld investeren in arme landen. Het investeren van geld verbetert de relatie met het betreffende land en zorgt ervoor dat je elk jaar een deel van de winst van dat land in handen krijgt. Heb je dan toch zin in oorlogsvoering? Dan zullen je generaals ditmaal meer ervaring krijgen tijdens elk gevecht. En voor wie zich nu heroïsche real-time gevechten inbeeldt, elke vorm van oorlogsvoering gebeurt via statistieken en schermpjes met tekst. Beginners zullen wel blij zijn met het extra scenario dat deze DLC met zich meebrengt. In dit speciale scenario ga je van start in 1861 en sla je de tragere beginfase over. Daarnaast is A House Divided vooral een gigantische update die allerlei kleine zaken verbetert en aanpast.
Het volk in opstand
Een van de beste aanpassingen is de afzwakking van stakingen en opstanden. In Victoria II gebeurde het maar al te vaak dat je volk in opstand kwam omdat je vaak erg conservatieve ministers en leiders meestal te laat zijn met het invoeren van vernieuwingen. Opstanden kunnen je land al snel naar de afgrond leiden en daarom gebeurt dit in A House Divided niet meer met een vaste regelmaat. Toch blijft het oppassen geblazen. Je bevolking is nu in staat om vakbonden en sociale vereniging op te richten en zich tegen je beslissingen te keren. Beslis je om de eisen van de ene vakbond in te willigen, dan kan het gebeuren dat een andere vereniging zich daar dan weer tegen verzet. En zo blijft Victoria II een game waarin je aartsmoeilijke keuzes moet maken.
Hardcore multiplayer
Voor de echte hardcore gamers is er nog de multiplayer modus. Deze kan zowel in LAN als online gespeeld worden en kan dagen zo niet weken in beslag nemen. Gelukkig kun je op elk moment een potje opslaan om het later weer op te pakken. En dat is maar goed ook, want er komt een moment dat je het beu bent om de hele tijd naar zwakke graphics, menu's en statistieken te kijken. De bijhorende muziek is, hoe kan het ook anders, erg Victoriaans en zul je daarentegen nooit beu worden. Het is erg toepasselijk voor het tijdperk waarin je speelt en werkt haast hypnotiserend.
Verbetering op elk vlak
Victoria II verbetert op letterlijk elk vlak en is een echte must have voor mensen die houden van grand strategy games. Het aantal opties is eindeloos maar enkel als je over de hoge leercurve komt, ligt de wereld aan je voeten. Dankzij de vele tutorials is de game iets toegankelijker, al zul je als nieuwkomer lang niet alles meteen begrijpen. De graphics zijn niet zo goed maar dat mag de echte strategen niet tegenhouden om een machtig rijk uit te bouwen in het Victoriaanse tijdperk. Victoria II is een van de meest toegankelijke Paradox Interactive strategiegames zonder dat het de aandacht wegneemt van de hardcore gamer.