Vampire Diaries Seizoen 7 Review (Blu-ray) - Welkom terug, Damon!

zaterdag, 19 november 2016 om 15:01
The CW heeft seizoen 7 van The Vampire Diaries er alweer op zitten. En daarin komt Damon terug en hij is woest. Natuurlijk staat het seizoen ook weer bol van de verhoudingen, maar of het seizoen ook vermakelijk is, lees je in deze The Vampire Diaries Seizoen 7 Review!
Zes seizoenen lang draaide The Vampire Diaries om een driehoeksverhouding: die van de twee broers Damon en Stefan en het meisje Elena (gespeeld door Nina Dobrev). Na zes seizoenen hield Nina Dobrev het voor gezien. In de serie zit ze in een diepe slaap in een grafkist en de vraag was min of meer bij seizoen 7: hoe moet het nu verder?
Vampire Diaries Seizoen 7 Review

Bad ass Damon

Qua verhaallijn is dat niet zo problematisch gebleken en zijn de makers daar prima uitgekomen. Eerder in de serie zagen we de moeder al van Damon en Stefan Salvatore en daar beginnen we min of meer bij in seizoen 7. Mama Salvatore heeft haar kinderen uit een gevangen wereld zien te redden en daardoor gaat seizoen 7 meteen gepaard met een hoop nieuwe gezichten. Deze tot leven gewekte groep staat bekend als de ‘Heretics’.
De Heretics leven dus opeens in Mystic Falls waar de vertrouwde cast leeft en je raadt het. Dat leidt tot confrontatie. Niet dat Damon Salvatore dat echt een probleem vindt, want na het verlies van zijn geliefde Elena is hij totaal geen lieverdje meer. Damon in seizoen 7 is de Damon uit seizoen één: egoïstisch, agressief, weinig menselijk en dus een dikke eikel. Eigenlijk het karakter waar elke The Vampire Diaries van ging houden, mede door het felle contrast met de altijd lieve en sociale Stefan.
Verwacht dan ook geen romance voor Damon in seizoen 7 zoals je in eerdere seizoenen zag, want één ding is duidelijk: zijn hart is gebroken en hij is alles behalve gelukkig. Hij doet precies zoals we kennen: omgaan met vrouwen alsof het objecten zijn en regelmatig even een glaasje whisky achterover tikken. En ondertussen is hij natuurlijk nog aan het moorden.
Vampire Diaries Seizoen 7 Review

Tegenslagen en dramatische momenten

Want hoewel mama Salvatore de vrede wil bewaren in Mystic Falls schijnt haar geliefde, die overigens niet de vader is van Stefan en Damon, daar heel anders over te denken. En omdat deze vampier een tikkeltje ouder is dan de twee broers, gaat het uitschakelen van hem natuurlijk niet zo 1, 2, 3. En The Vampire Diaries zou The Vampire Diaries niet zijn als er ondertussen en nadien niet nog meer andere dingen gebeuren.
Want de serie zit vol met tegenslagen en dramatische momenten. Per slot van rekening moet alle actie ergens vandaan worden getoverd. Hoewel de makers van de serie dus altijd wel weer een manier vinden om de serie overeind te houden, moet wel gezegd worden dat qua verhaal en bepaalde ontwikkelingen sommige dingen teleurstellen.
De relatie tussen Damon en Bonnie die altijd vol zit met liefde en haat blijft fascinerend én geloofwaardig, maar de relatie tussen Bonnie en een andere zeker persoon niet. Er ontstaat een liefdesrelatie op de manier waarop Jezus is geboren: out of nothing! En andere (liefdes) relaties tussen bepaalde personages komen ook wat geforceerd over. Soms denk je wel: de serie lijkt meer dan ooit op een soap...
Vampire Diaries Seizoen 7 Review

Balans is zoek

Zeker als dan nog eens een oude geliefde van Stefan terugkeert, is het feest helemaal compleet. Nee, The Vampire Diaries seizoen 7 verdient absoluut geen schoonheidsprijs voor alle onderlinge relaties, op die van Damon na. Damon is het meest bijzondere karkater in seizoen 7 en Stefan is eigenlijk saaier dan ooit. De balans is een beetje zoek geraakt en dat is jammer.
Toch kan de serie het wel zonder Elena en is het tof om te zien hoe er af en toe wordt teruggegrepen op een vertrouwd karakter. Want opeens zien we Klaus terug! Elke The Vampire Diaries én The Originals fan kan dit alleen maar toejuichen. Eigenlijk hadden we nog wel even meer van deze oude vertrouwde vriend willen zien.
Wat de serie verder goed doet is het spelen met tijd. Meer dan ooit zul je moeten opletten over wat er allemaal gaande is omdat er 22 afleveringen lang gespeeld wordt met flash forwards en flash backs. En dat houdt seizoen 7 op de been. Want hoewel het seizoen sterk opent, raak je aan het einde toch wat je interesse kwijt door een verhaallijn dat steeds onwaarschijnlijker wordt. En het ergste is nog het einde waarbij je op voorhand al je interesse hebt verloren in seizoen 8. Niet weer?!
Vampire Diaries Seizoen 7 Review

Alleen al voor Damon de moeite waard

Maar ach: kijken gaan we toch wel. Want elke The Vampire Diaries seizoen is verslavend en onderhoudend. Al mogen de bedenkers wel wat goeds verzinnen en schuilt nu het gevaar dat seizoen 8 een soort kopie wordt van seizoen 6. Laten we het niet hopen! Seizoen 7 is in ieder geval de moeite waard vanwege de terugkeer van bad ass Damon.