Vacation review (Blu-ray) - Flauwe vakantie

donderdag, 28 januari 2016 om 12:00
Ed Helms (Hangover) is terug in een nieuwe komedie. Dit keer gaat hij als Rusty op vakantie met zijn gezin naar een pretpark uit zijn jeugd. Of de film je aandacht kan trekken, lees je in de Vacation review.
Vakantie, voor veel hardwerkende mensen een heilige periode. Voor even kun je je zorgen wegleggen en genieten van een koud drankje terwijl je onderuit gezakt in een strandstoel zit. Voor de familie Griswold betekent vakantie wegrotten in een oude bungalow, maar niet voor lang meer. In Vacation gaat de vakantie namelijk naar een heel andere bestemming.
Rusty (Ed Helms) is een suffige vader die piloot is voor een matige vliegmaatschappij. Dat maakt hem echter niks uit, want hij is meer dan gelukkig met zijn vrouw Debbie (Christina Applegate) en zijn zoons James (Skyler Gisondo) en Kevin (Steele Stebbins). Maar wanneer Rusty ontdekt dat zijn familie in een sleur zit, wil hij de band hechter maken door een nieuwe vakantiebestemming uit te kiezen, en niet zomaar een.
vacation review Skyler

Touren door de Verenigde Staten

Het is het pretpark Wally World, een oude bestemming uit de jeugd van Rusty. Met een speciaal gehuurde auto gaat het gezin dwars door Amerika heen om bij hun bestemming te komen, en onderweg gaat er (zoals het een komedie beaamt) van alles mis. Hoewel dit voor het gezin alles behalve prettig is, beleef je als kijker een amusante anderhalf uur aan flauwe humor.
Flauwe humor die in het begin ook erg op gang moet komen. Pas een tijdje in de film begint Vacation interessant te worden, en het is dan ook jammer dat de humor niet overal even sterk is. Eenmaal onderweg pakt de film de draad op en leer je de karakters ook stuk voor stuk een beetje kennen. Wat voor trekjes de familie heeft, en ook het verleden van de familie Griswold komt boven water.
vacation review Ed en Chris

Seks, drugs en rock and roll

Het feit dat de humor in de film vrij grof is helpt misschien wel mee bij de beleving. Geen grapjes over een dikke kont of een kapotte auto. Nee, in Vacation gaat het over seks, fuck en shit. Dit verklaart ook meteen het flauwe aan Vacation, seksgrappen spelen een grote rol in de film. Niet alleen omdat uit de situaties dit soort grappen voortvloeien, maar ook door bijvoorbeeld de interactie tussen Rusty en zijn zoon James.
Ook de acteerkunsten van de cast zorgen ervoor dat de film je aandacht vasthoudt. Niet dat de gebeurtenissen zo realistisch zijn. Je rijdt immers niet elke dag dwars door een stier. Het is de manier waarop de cast het verhaal naar je woonkamer toe brengt. Iedereen blijft geloofwaardig, en dat maakt de ervaring als kijker een stuk aangenamer. Zeker bij komedies wil dit nog wel eens mislukken.
vacation review Ed en Skyler

Geen Oscar voor verhaalvertelling

Hoewel het met de humor wel goed zit, is het verhaal zelf niet echt interessant of diepgaand. Oke, het is dan wel een komedie, maar een verhaal blijft belangrijk. Vacation moet het heel erg hebben van de leuke momenten, die er wel degelijk inzitten, maar als groot geheel is de film niet heel imponerend. Hier had meer uit gehaald kunnen worden.
Ook de extra’s op de Blu-ray zijn niet erg denderend. Naast je standaard deleted scenes en bloopers, is er alleen een stukje over Wally World en de historie van de familie Griswold op het schijfje aanwezig. Niks spectaculairs helaas, en als je de film eerder al eens hebt gezien, is de aanschaf van de Blu-ray dan ook geen noodzaak.
vacation review familie Griswold

Vacation review - Komedie met select publiek

Vacation is daarmee een leuke film geworden, die als een geheel niet een blijvende indruk weet achter te laten, maar zeker leuke momenten kent. De acteurs kun je het in ieder geval niet kwalijk nemen, die doen hun werk meer dan prima. Het is hoofdzakelijk het verhaal die te wensen over laat. Het is gewoonweg te simplistisch en mist uitwerking.
Als je een fan bent van flauwe seksgrappen met een ietwat groffe ondertoon, dan is Vacation helemaal jouw ding. Ben je van de wat subtielere humor, of een wat serieuzere ondertoon, dan kun je deze film beter aan je voorbij laten gaan. Deze vakantie is niet voor iedereen weggelegd, maar gelukkig kun je altijd nog zelf beslissen wat jouw eindbestemming is.