UHR Warlords Review

maandag, 31 maart 2014 om 14:00
Hoewel de App Store overloopt van de schaakgames, probeert UHR Warlords zich met een duistere fantasy setting toch te onderscheiden van de rest. Maar gaat er onder dit middeleeuwse uiterlijk ook nog een unieke game schuil?
UHR Warlords lijkt geen seconde te willen verspillen als je de game opstart. Je wordt direct in een uitgebreide tutorial gegooid, die je stap voor stap uitlegt hoe je de game kunt winnen. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale schaakgame te zijn, maar al snel kom je erachter dat UHR Warlords wat eigen kunstjes heeft die de game interessant maken.

Punten plannen

Zo begin je niet met een bord vol stukken, maar kies je er zelf voor welke units je op de vakjes wegzet. Dit kan uiteraard niet onbeperkt, dus na iedere actie die je onderneemt zal een energiebalkje leeglopen. Het interessante hiervan is dat deze balk overal voor wordt gebruikt. Aanvallen met je stukken kost dus energie uit dezelfde pool die je gebruikt om nieuwe vechtersbazen op te roepen, of om magische aanvallen af te vuren met je commandant. Zomaar aanvallen is dus niet verstandig, omdat je die punten ook had kunnen gebruiken om nieuwe manschappen op te roepen.
Het is belangrijk om je tegenstander geen vrij baan te gunnen, omdat hij dan zonder tegenstand door kan wandelen naar het monument dat achter iedere rij met vakjes te vinden is. Als deze bouwwerken sneuvelen, betekent dit een flinke hap uit je levensbalk, en zodra die leeg is, is het spel klaar. Ook loop je schade op voor iedere unit die het loodje legt. Een slimme zet, zodat je niet zomaar wat goedkope units voor je monumenten zet als menselijk schild.

Geheugensteuntje

Omdat UHR Warlords best diep gaat wat gameplay betreft, hadden wij graag een soort handleiding gezien, die je op ieder moment kunt raadplegen. De tutorial aan het begin is handig, maar als je in een spannende strijd verwikkeld bent heb je daar weinig aan als je iets bent vergeten. Zeker omdat ieder energiepunt belangrijk is, denk je wel twee keer na voordat je een actie onderneemt. Gelukkig maar dat vooral de singleplayer bedoeld is om je de fijne kneepjes van het schaakvak te leren. Vijanden zijn niet bijzonder sterk, zodat je de mogelijkheid krijgt om nieuwe tactieken te proberen zonder meteen genadeloos afgestraft te worden. Als je daarna jouw favoriete leger ontdekt hebt, kun je het opnemen tegen mensen van over de hele wereld in de multiplayer.
Een leuk extraatje van deze multiplayer is dat je ook de strijd aan kunt gaan met iemand die naast je op de bank zit. Als je vader je al jaren probeert te overtuigen om te gaan schaken, kun je hem voor de verandering een keer uitdagen met deze game. De basis is namelijk relatief snel uitgelegd, maar voordat je er echt goed in bent ben je heel wat wedstrijden verder. Wij dachten bijvoorbeeld best goed te spelen totdat we de online multiplayer probeerden.

Het proberen waard

UHR Warlords is een prima game voor op je iPad als je op zoek bent naar wat tactische gevechten voor onderweg. De animaties van de stukken op het bord zijn niet fantastisch, maar de game geeft een eigen draai aan een eeuwenoud concept die het zeker de moeite waard maakt om te proberen. Bovendien zorgt vooral de toevoeging van offline en online multiplayer ervoor dat je de game zo lang kunt spelen als je wilt, want net zoals bij het schaken is geen enkele wedstrijd hetzelfde.