Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Review - Fraai, prima geluid én betaalbaar

zondag, 31 januari 2021 om 9:00
600stealthlife1 1597191044761 hrf1611658230
In de loop der jaren is het Amerikaanse Turtle Beach uitgegroeid tot een van de grootste en meest geliefde ontwikkelaars op het gebied van gameheadsets. De studio, met de Nederlandse multimiljonair Ron Doornink als belangrijkste investeerder, veroverde miljoenen harten met zijn wijdverbreide collectie aan betaalbare, stijlvolle hoofdtelfoons. De Stealth 600 Gen 2 is een van de nieuwere modellen in deze collectie en richt zich voornamelijk op PlayStation 4 én PlayStation 5 gebruikers.
De Stealth 600 Gen 2 is, zoals de naam al aangeeft, een nieuwe uitvoering van een bestaand model dat al langer dan een jaar verkrijgbaar is. Het is net zoals met een nieuwe versie van een Xbox of PlayStation: de Gen 2 is in alle opzichten een upgrade, zowel op het gebied van comfort, geluidskwaliteit als ontwerp. Meest in het oog springende verbetering is natuurlijk de compatibiliteit met de PlayStation 5. Maar het apparaat is dankzij de meegeleverde 2.4Ghz Wireless ook te verbinden met Windows, Mac en zelfs met de Switch, in de Dockmodus welteverstaan. Bezitters met een Switch Lite hebben dus pech. Verwacht voor de pc geen uitgebreide software waarmee je de geluidsinstellingen kunt aanpassen: het focuspunt van de headset ligt echt op de PlayStation gebruikers.

Fraai ontwerp

De Stealth Gen 2 is met zijn matzwarte kleur met blauwe accenten en mooi gevormde oorkussens een bijzonder fraai ontwerp. De headset is volledig gemaakt van plastic, maar voelt en oogt als een hoofdtelefoon uit het duurdere segment. De met leer beklede (en brilvriendelijke!) hoofdband garandeert duurzaamheid en functionaliteit, waardoor de headset op de lange termijn zo goed als nieuw blijft. In het begin lijkt de headset iets te knellen omdat de hoofdband vrij strak afgesteld staat, maar dit blijkt later slechts een kwestie van gewenning. De headset vormt zich naargelang uitstekend naar de grootte van je hoofd en zit na een uurtje of vijf spelen als gegoten.
Waar we bij de meeste gameheadsets te maken krijgen met pijnlijke oren na urenlang achter elkaar gespeeld te hebben, is dat hier niet het geval. De oorkussentjes bestaan uit een zacht ademende stoffende bekleding en zorgen ervoor dat je ook tot diep in de nacht met je vrienden door kunt blijven gamen, zonder dat je een lange pauze hoeft in te lassen. Kleine kanttekening is dat je door de stoffen bekleding te maken krijgt met veel omgevingsgeluid tijdens het gamen. Kijk dus niet raar op als de staafmixer van je vriend of vriendin opeens dwars door je heftige Gears of War-shootout tettert (zoals bij ondergetekende dus is voorgekomen).
blackheadset1 1597185035897 hrf1611658357

Te veel knoppen

Het ontwerp oogt dus fraai, maar praktisch had het een stuk beter gekund. Zo is de linkerschelp voorzien van maar liefst vijf knoppen en aansluitingen. Dat had wat ons betreft beter over de headset verdeeld kunnen worden. Zo staan de wielknoppen voor het gamevolume en het chatvolume bijvoorbeeld recht onder elkaar. Verwarrend en al helemaal niet handig als je in het heetst van de strijd het volume van de game wil aanpassen en je vervolgens in de knoop raakt met het volume van je vrienden. Dat had beter gekund. Onder de tandwieltjes vinden we een belangrijke functie: een modusknop waarmee we door vier verschillende equalizer presets kunnen schakelen.
Superhuman Hearing is de belangrijkste en meest exclusieve geluidsinstelling van deze Turtle Beach, speciaal bedoeld voor liefhebbers van shootergames. Hiermee moet je volgens Turtle Beach een belangrijk voordeel krijgen ten opzichte van andere spelers in het oorlogsveld. Zo klinken voetstappen, het herladen van wapens en het gooien van granaten een stuk luider en hoor je nu veel nauwkeurig uit welke richting de geluiden van geweerschoten en rijdende voertuigen komen. Superhuman Hearing maakt als nieuwe techniek indruk en geeft spelers inderdaad een (klein) voordeel ten opzichte van andere spelers, maar voor een optimaal geluid kun je beter een andere modus kiezen. Door extreem te focussen op bepaalde klanken komt het gamegeluid in zijn algemeenheid wat blikkerig over. Superhuman Hearing is daarmee meer bedoeld voor de hardcore (online) gamer, maar zeker niet voor als je lekker achterover een uurtje Spider-Man of Uncharted wilt spelen.
headset 3 1597266732347 hrf1611658399

Meeslepend

De Stealth 600 Gen 2 is op de normale stand een headphone die uitblinkt in nauwkeurig en meeslepend geluid, met dank aan de verbeterde 50 mm-drivers. Waar veel hoofdtelefoonmakers doorschieten door ergens een bepaalde nadruk te leggen, kiest Turtle Beach voor een meer voorzichtige aanpak. Hier is het de juist de balans die indruk maakt. Geen overdreven bas of spectaculair hoge of lage tonen, maar een gebalanceerde klankervaring die ervoor zorgt dat je de games hoort zoals je ze moet horen.
Vol opgeladen gaat de headset zo'n 15 uur mee. Daarmee is aan de batterijduur niets veranderd. Het bereik van de draadloze verbinding is wel ietsje beter. Je hoeft nu niet meer bang te zijn dat de verbinding wegvalt als je even naar de keuken loopt om een glas drinken te pakken. De Stealth 600 Gen 2 maakt tot ongeveer vijf meter gewoon verbinding met de console. Dit moet, natuurlijk afhankelijk van de grootte van je woning, je normaal gesproken geen moeilijkheden opleveren. Tenzij je de was aan het doen bent en je tegelijkertijd een podcast wil luisteren, om maar iets te noemen.
Ten slotte valt de opklapbare microfoon in positieve zin op. Deze is ongelooflijk nauwkeurig. Je hoeft niet harder te praten dan een normaal spreekvolume om fatsoenlijk verstaanbaar te blijven. Op basis van commentaren van gamevrienden is er, met dank aan de ruisonderdrukking, geen sprake van storende uitademingsgeluiden of gekke plop of kraakgeluiden als de headset even af wordt gedaan. Bovendien kun je je ervoor kiezen om je eigen stem te horen, zodat je deze kunt aanpassen en je altijd bewust bent van je eigen volume. Zodoende manifesteert de Stealth 600 Gen 2 zich als een ultieme online gameheadset voor jezelf én je vrienden.

Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Review - Absolute topper

De Turtle Beach 600 Gen 2 is met zijn prijskaartje van honderd euro de absolute topper in zijn prijssegment. Het geluid is kraakhelder en doet geen gekke dingen, het ontwerp oogt én voelt heel fijn en qua opties kan zowel de hardcore als de casual gamer prima ermee uit de voeten. De onhandig gepositioneerde knoppen op de linkerschelp en het feit dat er af en toe te veel omgevingsgeluid doorheen komt, kunnen er niet aan af doen dat we hier met een meer dan uitstekende hoofdtelefoon te maken hebben. Turtle Beach maakt zijn ongekroonde titel als koning van de gameheadsets opnieuw waar.