Trover Saves the Universe Review - Veeg die tranen maar van je VR-bril af!

zondag, 04 augustus 2019 om 12:51
Eerlijk zeggen! Vind jij het leuk om jouw been in iemand zijn anus te stoppen? Nou...? Geen zorgen beste lezers, dit is geen vraag gericht aan jullie. Het is één van de duizenden belachelijke opmerkingen die gemaakt worden in 'Trover Saves the Universe', met afstand de grappigste videogame in jaren. Waarom, lees je in deze Trover Saves the Universe review.
'Beoordeel een boek niet op zijn kaft'. De welbekende uitspraak van dichter George Eliot waarschuwt ons niet af te gaan op de uiterlijke vormgeving van een boek (of in dit geval een videogame), maar laat dat nu net datgene zijn waar iedere lezer of gamer zich onbewust toch door laat (mis)leiden. In het geval van Trover Saves the Universe eeuwig zonde, want achter die kinderachterige figuren en cartooneske werelden huist een duizelingwekkend avontuur dat is doorspekt met hilarische dialogen, extreme grappen en onnavolgbare wendingen.

Klinkt nogal als een gemiddelde aflevering van het illustere duo Rick and Morty, horen we jullie denken. En dat is niet zo gek. De bedenker van de ondertussen legendarische serie, Justin Roiland, is het grote meesterbrein achter dit project en mocht zijn gestoorde doch briljante hersenpan volledig op het verhaal, de personages en de grappen botvieren. Het resultaat: Rick and Morty in videogamevorm, met toevallig andere personages in de hoofdrol.
Trover Saves the Universe review

Rol maar over die bank

Trover Saves the Universe heeft geen uren nodig om je hart te veroveren. Al na vijf minuten lig je al huilend van het lachen over de bank te rollen. Je kruipt in de huid van een Chairorpian, een zeldzaam ras dat niet naar school gaat of boodschappen doet, maar alles vanuit zijn luie stoel beleeft. Een leven zonder zorgen. Maar niets is minder waar. De kwaadaardige, vogelachtige Glorkon heeft jouw hondjes gekidnapt en in zijn lege oogkassen gestopt. Dit geeft hem de kracht om het complete universum te vernietigen.

De wereld staat aan de rand van de afgrond en een Chairorpian kan, enkel gewapend met een Dualshock-controller, daar weinig aan veranderen. Gelukkig sta je deze queeste niet alleen. Je krijgt hulp van een paar benen en armen in de vorm van Trover, een paarse lappen pop die twee gezichtjes als ogen heeft. Hij oogt als een schattige teletubbie, maar is in werkelijkheid een grofgebekte gemenerik die alles en iedereen de maat neemt, inclusief de Chairorpian. Wanneer je ook maar iets te lang wacht, een verkeerde afslag neemt of een verkeerde beslissing maakt, dan geeft Trover (met de stem van Morty) jou de volle laag.
Trover Saves the Universe review

Foetus opeten?!

Trover Saves the Universe laat zich min of meer hetzelfde besturen als Astro Bot Rescue Mission. Je hebt als Chairorpian de volledige controle over Trover en kan hem vanuit een isometrisch perspectief elke kant opsturen. Vanwege het lineaire karakter blijft je bewegingsvrijheid wel beperkt. Het is de bedoeling om heelhuids van punt A naar punt B te komen, door middel van rondlopen, springen en door vijanden te vermorzelen met je lichtzwaard. Het platformen en vechten is heel eenvoudig qua opzet en daagt je in het zes uur durende avontuur eigenlijk geen moment uit.

De vraag is of dat erg is, want de ervaring van Trover Saves the Universe is voor de verandering niet gestoeld op gameplay, maar op humor. Net als Rick and Morty belandt Trover van de ene bizarre gebeurtenis in de andere, met krankzinnige plottwists, gestoorde wezens in alle vormen en maten en ook momenten waarop je zelf een cruciale keuze moet maken (door letterlijk ja of nee te knikken). Zo moesten wij halverwege het avontuur het lot bepalen van twee figuren: de één was een zeurpiet die het leven van Trover minutenlang tot een ware hel maakte, de ander was iemand die het zwangerschapsproces bij vrouwen wil versnellen zodat hij de foetussen kan opeten. Hoe krijg je het verzonnen?!
Trover Saves the Universe review

Vlieg omhoog!

Voor wie niet bekend is met Rick and Morty moet dit alles heel willekeurig en primitief aanvoelen, maar er zijn maar weinig games die aan de humor en de krachtige dialoog van Trover Saves the Universe kan tippen. Het verhaal duurt dan wel slechts zes uurtjes, maar door Justin Roiland is er voor tientallen uren aan tekst ingesproken. Gesprekken van vijanden kunnen soms wel vijf minuten duren. Je kunt er zelf voor kiezen om meteen in de aanval te gaan, maar neem van ons aan dat je echt alles wilt horen wat ze te zeggen hebben. Het is soms zo krankzinnig dat je naar adem moet happen.

Je zou bijna vergeten dat onder al het geouwehoer nog een game verstopt zit. Zoals gezegd stelt de opzet weinig voor, maar dankzij enkele slimme trucs weten de makers optimaal van virtual reality te profiteren. Dat heeft alles te maken met de upgrades die je gaandeweg kunt verdienen. Upgrades waarmee je zowel Trover als de stoel waarin je zit kunt verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld op een gegeven moment omhoog vliegen (het voelt echt alsof je opstijgt), waardoor je een compleet overzicht over het terrein hebt en je Trover nog beter kunt besturen.

Anders dan in Astro Bot, waar je met enkele toffe wapens virtual reality naar je eigen hand kon zetten, heeft Trover Saves the Universe weinig verrassingen onder de hoge hoed. Dat is jammer, want dat had mogelijk de herspeelbaarheidswaarde van het spel kunnen verhogen. Nu moeten de spelers het doen met collectibles in de vorm van Power Babies, kleine groene monstertjes die her en der door de levels verstopt zitten. Leuk voor de gamers met een verzameldrift, maar ook deze schattige kindjes geven ons geen reden om het verhaal opnieuw op te starten.
Trover Saves the Universe review

Trover Saves the Universe review - Grappigste videogame in jaren

Trover Saves the Universe is met afstand de grappigste videogame in jaren en een regelrechte aanrader voor iedere zelfgerespecteerde liefhebber van Rick and Morty, Family Guy en South Park. De humor is zoals de meeste fans van die series het graag willen hebben: onversneden hard, gelaagd en op momenten ook heerlijk basaal. Het verhaal is even krankzinnig als geniaal, met fantastische tempowisselingen en onverwachte wendingen. Dat het verhaal van korte duur is en de gameplay niet zo veel voorstelt, nemen we dan maar even voor lief. Kopen deze game!