Code of Princess Review

zondag, 07 april 2013 om 17:00
Het beat-em-up genre was vroeger immens populair, maar is de laatste tijd een beetje in de vergetelheid geraakt. Zo nu en komt er nog een game in het genre voorbij, maar veel zie je ze niet meer. Zal Code of Princess het genre weer op de kaart zetten of is dit een te hoog gegrepen doel voor de game?
Het koninkrijk DeLuxia heeft jarenlang in vrede geleefd met de monsters in de wereld, maar sinds enige tijd is er een duistere kracht aan het werk die ervoor zorgt dat de monsters weer vals worden. Nu is zelfs een leger opgedoken dat DeLuxia binnenvalt en samen met de monsters inneemt. In een kasteel zitten de koning en prinses Solange Blanchefleur de Lux achter een gesloten deur, terwijl de vijand steeds dichterbij komt. De koning vertelt de prinses dat ze moet vluchten en het zwaard DeLuxcalibur mee moet nemen, zodat het uit vijandelijke handen blijft. En dan begint je avontuur.
Typisch
Een behoorlijk standaard en plat verhaal dus. Dit is echter typerend voor het genre waarin de game zich bevindt. Het verhaal wordt enigszins levend gehouden doordat de prinses onderweg een aantal kleurrijke figuren tegenkomt dat zich zal profileren als zijnde vriend of vijand. In beide gevallen kun je steeds weer genieten van een dialoog die zo nu en dan zelfs grappig is.
Code of Princess is geheel in animestijl vormgegeven en dat maakt het platte verhaal wellicht ergens goed. Allereerst word je constant bekogeld met dialogen tussen de prinses en de mensen die ze tegenkomt. Tijdens deze dialogen kun je genieten van erg strakke artwork die in een typisch animestijltje is weergegeven. Daarnaast zul je ook afgeleid worden door de gigantische cupmaat van de prinses die overigens in niet meer dan een centimeter stof gehuld is. Daarnaast heeft ze natuurlijk een zwaard van anderhalve meter bij zich.
Kleurrijk en toegankelijk
Zoals het ieder redelijke animeverhaal betaamt zijn de karakters de meest kleurrijke vlegels die je ooit tegen zult komen. Er is natuurlijk de halfblote prinses, maar ook een dame die constant nieuwe lichaamsdelen nodig heeft omdat ze uit elkaar valt, een klein heksje en zelfs een kat in een sfinx-outfit. En dan hebben we het nog niet over de vijanden, die uiteenlopen van de standaard ridder tot monsters als een trol of een letterlijke slijmbal.
Al deze personages vormen dus een kleurrijk stel vechtjassen. Het spel is wel in 3D vormgegeven, wat overigens erg leuk oogt, maar de dialogen en de gameplay zijn tweedimensionaal. Het stemmenwerk en de rest van de soundtrack in de game zijn bijzonder goed te noemen en dan blijft er eigenlijk nog maar één ding over, namelijk de bediening. Deze zit erg goed in elkaar. Met de A- en B-toets kun je lichte en zware aanvallen combineren en als je de D-pad erbij haalt, kun je nog speciale bewegingen en wat combo's doen die ook direct in het menu op te vragen zijn. Een erg toegankelijk systeem dus wat soms te kampen heeft met een instabiele framerate, maar de meeste tijd vloeiend verloopt.
Anders
Het is echter wel zo dat de game op een aantal puntjes afwijkt van de traditionele beat-em-up games. In Code of Princess heb je namelijk drie paden waarop je kunt lopen. Je kunt tussen deze drie paden wisselen als het wat lastig wordt op de plek waar je bent om zo wat ruimte te creëren. Ieder level is eigenlijk een soort arena waar je in loopt waarin de vijanden eigenlijk al zo'n beetje op een pak rammel staan te wachten.
Op zich is dit systeem best jammer, want de levels worden op deze manier repetitief en uiteindelijk zul je de game dan ook veel te snel aan de kant leggen hierdoor. Daarnaast zul je in het begin makkelijk door de levels heen fietsen, maar op een gegeven moment maakt de game ineens een groeispurt door en krijg je een gruwelijk pak rammel. Van opbouw is dus niet echt sprake en je zult dan ook terug moeten naar de oudere levels om wat sterker te worden. De game kent namelijk een ervaringssysteem wat niet meer inhoudt dan dat je personages sterker worden naarmate je meer met ze speelt. Ook kun je onderweg goud, wapens en andere uitrusting vinden. Helaas maken al deze dingen eigenlijk niet veel uit voor het uiterlijk van de karakters, maar zijn ze er eigenlijk alleen maar zodat je wat meer schade doet.
Multiplayer
Code of Princess heeft naast de verhaallijn ook een multiplayer modus, waarin je met andere spelers die het spel hebben een lekker potje kunt rammen. Er is een co-op modus beschikbaar waarin je een aantal vijanden kunt verslaan, maar het is niet mogelijk om het verhaal met een vriend te doorlopen. Daarnaast heeft de game een versus modus en daarin kun je uit een selectie van 50 personages kiezen om het strijdveld op te gaan. Deze karakters moet je dan wel eerst vrijgespeeld hebben in de verhaallijn. Helaas geeft ook de multiplayer mogelijkheid de game niet de nodige diepgang om er een titel van te maken die je moet en zal hebben. Wel zorgt deze weer voor een heleboel leuke momenten met vrienden.
Leuk tussendoortje
Op het oog is er weinig te zeggen van Code of Princess. De game ziet er netjes uit en lijkt een heleboel actie te bieden, wat ook absoluut zo is. De game kent alleen totaal geen diepgang in de verhaallijn en wordt al snel repetitief. Daarnaast kan de instabiele framerate af en toe wel storend zijn. Toch is de opzet van de game erg leuk en kan de game gezien worden als een leuke titel voor tussendoor, maar het genre wordt hierdoor niet terug op de kaart gezet. Als je dus een titel voor tussendoor zoekt, is dit zeker een aanrader.