Meet the Robinsons Review

donderdag, 19 juli 2007 om 12:18
Bind me er niet op vast maar ik geloof dat ik trots mag verkondigen dat we de eerste gaming site van Nederland zijn die de review aflevert van Meet the Robinsons.
Aangename verrassing
Het blijft altijd een lastig punt, games die uitkomen naar aanleiding van films. Vaak pakt dit niet ten goede uit. Want hoe stop je de spirit van de film in een game en zorg je ervoor dat het spel ook nog de gamer weet te boeien, en dan bedoel ik niet voor een uur. Meet the Robinsons is gebaseerd op de gelijknamige animatiefilm en het is een actie-avontuur waarin tijdreizen centraal staat. Het is de makers gelukt een waardige game neer te zetten, het spel heeft de spirit van de film en weet zowel kinderen als volwassenen voor een langere tijd te vermaken en daarmee is dit spel toch een aangename verrassing.
Special Agent Wilbur Robinsons
In Meet the Robinsons ga je aan de slag als Wilbur Robinsons, hij staat centraal in dit spel. Familie en vrienden die je in dit spel kunt verwachten, maar waarmee je niet zult spelen zijn: Carl, neef Laszlo, opa Bud, Franny, oom Art en tante Billie. Wilbur is het jongste lid van een nogal eigenaardige familie. Alles wat maar met futurisme, onmogelijkheden, wetenschap en gadgets te maken heeft, is weggelegd voor dit spel. Als ‘special agent’ Wilbur Robinsons reis je door het heden en verleden om de uitvinding van je familie, namelijk de tijdmachine, te verdedigen. Dit is je hoofdmissie, zorg er niet voor dat deze in de handen van de vijand komt.
6 Missies: meer dan het lijkt
Het spel begint eigenlijk te simplistisch. Je bevindt je namelijk in het oude Egypte voordat de tijdmachine is gestolen. Je moet snel op de vlucht omdat er van alles in elkaar stort en hierbij valt direct op dat de besturing te simpel is. Goed, er staat een aanduiding op het spel: 7+, maar het is jammer om te ontdekken dat je zelf je personage niet altijd volledige hoeft te besturen. Springen hoef je namelijk niet te doen, je gebruikt je linker stick en als je kunt springen, zal dit automatisch gebeuren. Gelukkig duurt dit kleine eerste level erg kort en daarna wordt het alleen maar leuker. In totaal heb je 6 missies: Ancient Egypt, The Robinsons home, The Robinson Sub-Basement, Science fair, Alternate Future en Battle Mega-Doris. Dat lijkt vrij weinig, toch kan ik melden dat schijn bedriegt.
Waardige platformer
Het spel heeft best wat te bieden. Echt innovaties zul je in deze platformer niet tegenkomen maar toch blijft het interessant. Na een paar uur gamen was ik nog niet zat van de futuristische omgevingen, puzzels, communiceren met vrienden en familie of dingen opzoeken en uitvinden. Allereerst is een groot voordeel dat je de mogelijkheid hebt om te doen wat je wilt, je kunt lekker vrij rondlopen en de omgevingen zijn erg interactief. De ruimtes zijn best groot maar hier en daar staat een soort futuristische paal; als je daarheen gaat, heb je direct de optie om in één keer door te gaan naar een bepaald vertrek, wat irritaties voorkomt en je veel tijd bespaart. Maar dit hoeft dus niet, aan jou is de keus.
Ten tweede, en dat houdt voor een groot deel de game absoluut als één goed geheel bij elkaar, is het vernieuwingssysteem. Gedurende het spel heb je namelijk de mogelijkheid nieuwe items te creëren voor je avontuur. In totaal zijn er 5 gadgets, waarvan je tijdens je tweede missie al direct 3 uitvoerig nodig zult hebben. Dit zijn de Chargeball Glove wat een soort elektrische handschoen is, de Disassembler een object waarmee je van alles bruut kunt vernietigen en de Scanner waarmee je objecten scant. Dit laatste is erg handig en zul je ook zeker vaak nodig hebben, zo leer je van alles over je objecten en omgevingen. Sowieso heb je alle gadgets nodig. De overige 2 gadgets zijn The magma Industries Leviation Ray en The Havoc Gloves. Maar daar zal ik niet teveel over verklappen.
Select-knop voor meer opties
Naast dit alles werkt je select-knop ook erg prettig, hier lees je terug wat je op dat moment is, vind je platte gronden, weet je welke gadgets je hebt en waar ze voor dienen, kun je terugvinden wat je gescand hebt, etc. Het werkt eenvoudig en is handig er even op na te slaan als je iets niet meer weet. Daarnaast kun je door de start knop in te drukken altijd extra hulp krijgen van robot Carl. Goede camerabesturing De gameplay en besturing mogen dan simpel zijn en hoewel het spel uitermate geschikt is voor kinderen, is het spel lang niet altijd eenvoudig. Zo moest ik menigmaal mijn hersenen kraken om een puzzel op te kunnen lossen. Het kan zijn dat ik te moeilijk dacht, toch was het wel een uitdaging. Wat je toch wel regelmatig in games ziet, is dat het camerastandpunt niet in orde is of dat je de camera zelf niet kunt besturen. Gelukkig hebben de makers hier in dit spel wel aan gedacht en kun je heel makkelijk met je rechter stick continu de camera draaien.
Grafisch, soundtrack en gebrek aan multiplayer
Grafisch is het spel niet van hoogdravend niveau maar het sluit wel goed aan bij de film en alles ziet er kindvriendelijk uit. Het is vrolijk en de omgevingen zijn kleurrijk. De soundtrack van de game is prima in orde, het wordt soms alleen wat te herhalend wat een beetje jammer kan zijn. Ik had het eerder al over de simpele besturing, toch is het grootste nadeel niet dat maar een gebrek aan multiplayer. Naast de story mode die je volgt, heb je namelijk nog een paar mini games die best leuk zijn om even te spelen, het zou leuker geweest zijn als je dit tegen iemand kon doen, net zoals dat het een toevoeging zou zijn geweest als je de story mode met nog een vriend of vriendin zou kunnen spelen.
Slechts 45 euro... gewoon kopen dus!
Verveelt het? Nee, absoluut niet. Verkijk je niet op deze game, het spel heeft meer te bieden dan je in eerste instantie zou verwachten. In dit spel kun je tevens allerlei dingen verzamelen en unlocken. Het voordeel is dat je elk gespeelde level opnieuw kunt spelen zodat je gemiste objecten alsnog kunt vinden, hiermee wordt direct de replay waarde van de game verhoogd. Voor kinderen is dit het beste xbox 360 avonturenspel van dit moment maar ook volwassen kunnen dit spel met een gerust hart in huis halen. Dus lig jij niet wakker van een simpele besturing en houd je toch van een platform game, ga dan naar de winkel en koop dit spel.
Cijfer: 7.1