Toy Stunt Bike Review

zondag, 13 juli 2014 om 17:00
Vroeger heeft iedereen het wel eens gedaan. Een racebaan maken van alles wat je maar kunt vinden en daar vervolgens uren mee spelen. Toy Stunt Bike is precies dit, maar dan op je 3DS. Is het echter net zo leuk als vroeger of was het toch leuker om zelf die racebaan te maken en ermee te spelen?
Toy Stunt Bike is in principe een soortgelijke game als Trials of Motoheroz, beide uit de stal van Ubisoft. Je moet een speelgoedmotortje over een parcours zien te krijgen een daarbij een aantal doelen voltooien. Dit alles natuurlijk zonder te crashen en binnen een zo snel mogelijke tijd als het even kan.

Net als vroeger

Zoals al gezegd doet Toy Stunt Bike precies wat je vroeger ook deed met je speelgoedmotortje. Er is dus een parcours uitgestippeld, gemaakt van dingen uit de te spelen omgeving. Dit kunnen boeken zijn, een lineaal, een speelgoedzwaard, een emmer, een schep en zo nog vele andere dingen.
Er zijn in totaal 60 verschillende banen te spelen die verspreid zijn in een huis. Zo heb je levels in de woonkamer, de keuken, de slaapkamer, maar ook in de tuin kun je met je racebaan aan de slag. Door de verschillende kamers blijft het spel interessant.
Sommige elementen, zoals de rode stukken racebaan, blijven terugkomen. Andere elementen van de baan zijn specifiek voor de omgeving zoals de kookplaten in de keuken of de scheppen in de tuin. Grafisch gezien is het spel dan ook niet bijzonder. Alles ziet er een beetje simpel uit, maar er is nét genoeg detail en afwisseling om interessant te blijven.

Besturing kent een keerzijde

Het principe van het spel is net zo simpel; Ga van A naar B en scoor zoveel mogelijke punten in een zo kort mogelijke tijd. Hierbij is de besturing van de game cruciaal. En die is erg simpel. Met de A-knop geef je gas en met de B-knop rem je. Je kunt ook toeteren met de X-knop, maar die dient ook voor een snelle herstart als je crasht, alwaar de Y-knop je terugzet bij een checkpoint.
Het stunten doe je met de pijltjestoets of met het analoge knuppeltje. Maar in die besturing zit ook een draak van een hekelpunt. Zodra je over de finish gaat wil je soms namelijk snel verder in plaats van de gehele puntentelling voorbij te zien komen. Dan druk je snel op een knop en hoppa je staat weer aan de start van een level. Dit is erg vervelend te noemen en had best anders gemogen.

Toy Stunt Bike uiteindelijk uitdagend

De echte uitdaging zit gelukkig niet in de besturing, maar meer in de doelen die je moet halen. Ieder level heeft er drie. De eerste zit hem in de tijd en dat is al best lastig bij sommige levels. De tweede krijg je door een bepaalde scores te halen en dat doe je door zoveel mogelijk te stunten. En tenslotte is er een derde die je krijgt door in ieder level drie vlaggen te verzamelen.
Alle drie de doelen worden naar verloop van tijd erg uitdagend. De vlaggen verzamelen is dan nog de minst moeilijke, maar de tijd en de score kunnen een echte opgave zijn. De vlaggen zitten soms op vervelende plekken, maar daar mag je meerdere beurten over doen om ze te pakken, maar de tijd is naar verloop van tijd erg krap en de levels worden ingewikkelder en daarmee de score lastiger te halen. Hierdoor blijft Toy Stunt Bike wel uitdagend genoeg.

Leuk spelletje voor erbij

Zoals je het vroeger eigenlijk ook ervoer, is dat niet anders dan nu. Toy Stunt Bike is een game die je even weet te vermaken, maar op een gegeven saai wordt.
Grafisch is de game prima in orde en ook de besturing is oke, echter in dat laatste zit een hekelpunt waar nog wel wat frustratie uit kan komen. Qua uitdaging is Toy Stunt Bike prima in orde. Het wordt niet al te moeilijk, maar zeker ook niet makkelijk. Al met al is het dus een prima game om op deze regenachtige dagen eens te proberen, maar niet meer dan dat.