Killzone: Shadow Fall - Intercept Review

    De tweede uitbreiding van Killzone: Shadow Fall is een feit. Dit keer is het de taak om goed samen te werken in Intercept en de Helghast flink klop te geven. Een klusje dat niet zo eenvoudig is, maar wel enorm leuk!

    Onze Eke ging onlangs al langs het kantoor van Nederlands trots: Guerrilla Games. Daar checkte hij de nieuwe DLC al van Killzone: Shadow Fall. Maar hé, dat was misschien een middagje. Nu hebben we onze tanden pas écht goed in die DLC gezet.

    Een team van vier verschillende personen

    Co-op in Killzone is niet nieuw, maar co-op in de multiplayer van Killzone: Shadow Fall wel. Niet langer ga je voor eigen roem, maar moet je je opstellen als iemand die echt kan samenwerken. Je bent namelijk onderdeel van een team, dat bestaat uit vier personen. De invulling is vrij basic: één persoon is de assault, de ander is een medic, weer een ander is een tactician en tot slot is er een marksman.

    Vier geheel verschillende personen dus, op wiens schouders een geheel andere verantwoordelijkheid rust. De assault is er vooral om frontaal de strijd aan te gaan met Helghast en de viezerikjes recht voor hun neus met wat lood vol te pompen. Dit in tegenstelling tot de Marksman, die het best met een sniper ongezien ergens bovenop kan liggen en vanaf daar rustig headshot na headshot kan maken.

    Niet onbelangrijk is de tactician die turrents kan plaatsen en de medic die ammo neerlegt, alsook zijn medespelers opnieuw van gezondheid voorziet. Wat dat betreft blijft het oorlogvoeren natuurlijk niet al te realistisch en moet gamen vooral leuk blijven: gezondheid erbij als het slecht gaat!

    Slimme vijand in Intercept

    Zoals altijd het geval is met shooters waarbij je in een team van vier man speelt om waves te bestrijden, moet je in Intercept goed samenwerken. Schrik niet, maar de moeilijkheidsgraad is best pittig en ook niet iets wat je aan kunt passen. Daarbij is er een groot verschil met andere co-op shooters, dankzij de introductie van de A.I. Commander. Hoewel de mappen elke keer hetzelfde blijven, is de strijd dat allerminst.

    Die Commander observeert en analyseert namelijk jouw team. Een soort Louis Van Gaal onder de shooters dus. Zo'n gast die opeens een konijn uit zijn hoed tovert, waardoor je weer verrast wordt. De gameplay is pittig, maar de herspeelbaarheid enorm hoog omdat elk potje dus steeds weer anders is. Tegenstanders komen nooit van dezelfde kant.

    Wel je punten veilig stellen

    Niet alleen is het door die Commander lastig, ook de gameplay zelf vergt om tactisch inzicht. Elk potje moet je namelijk uplinks veroveren, waarvan drie in totaal. De Helghast laten je dit niet zomaar doen en punten krijg je niet in de schoot geworpen. Je wint een potje naarmate je een X-aantal punten behaald hebt (1500, 3000 of 10.000), maar die punten verdien je pas als je die op je basis veilig hebt gesteld. Zonder zo'n bezoekje aan de bank raak je punten kwijt.

    Dus stel dat jij een uplink veroverd hebt en ook nog een flink wat Helghast naar het hiernamaals hebt geschoten, dan heb je nog niets bereikt als je niet eerst veilig die punten bewaard hebt. Een kogel door je eigen koppie en al het werk is voor niets. Bovendien kost respawnen ook punten! Kortom, een aardige kluif om je einddoel te bereiken.

    Speel met vrienden!

    Het is dan ook raadzaam om vooral met bekenden te spelen. Je vrienden ken je, daar kun je op bouwen en daarmee kun je nog wel eens succes hebben. Intercept met wildvreemden online spelen is vragen om problemen. Daarvoor is Intercept te tactisch, en bovendien zijn er niet heel veel spelers online om te kunnen joinen. Speel dus vooral op safe.

    Qua mappen zijn er nu nog niet zoveel opties, er zijn er maar vier. Later zullen daar nog zes bijkomen. De ene map is boeiender dan de ander en zoals zo vaak het geval is: het is een kwestie van smaak. We hebben in ieder geval veel plezier gehad op een plek met kapotschoten gebouwen en overal brokstukken.

    Want op een zeker moment was daar de verdienste die je wil hebben: een jetpack. Werd je kort daarvoor beschoten door diverse Helghast en zag je zo snel niet meer hoe je de situatie op moest lossen, ga je meteen los met een jetpack. Hup, omhoog de lucht in en hoppakee het vuur kan geopend worden. Sterf gasten, sterf Helghast!

    Jetpack:jeej!

    Behalve de jetpacks zijn er ook nog een paar andere bonussen om te verdienen en dat is gewoon waarvoor je alles doet. Punten scoren en gasten neerknallen om verder te komen en toffe dingen te doen. Bovendien is Guerrilla Games slim bezig: want iedereen kan met Intecept aan de slag. Mensen die de season pass gekocht hebben krijgen Intercept 'gratis', los kan de DLC voor een tientje gekocht worden mits je over de game zelf beschikt.

    En Guerrilla gaat zelfs nog een stap verder door Intercept straks voor 20 euro aan te bieden, voor degenen die de game niet hebben of niet aan gaan schaffen. Slim. Erg slim.

    Uren vermaak, maar speel niet met vreemden

    Als jij op zoek bent naar een toffe co-op game, dan is Intercept absoluut jouw ding. De Killzone-uitbreiding levert uren vermaak met geen één potje dat hetzelfde is. Let wel op: speel dit met 3 vrienden! Als je niet 3 mensen kent die over Killzone Shadow Fall - Intercept beschikken, ga dan vooral wat anders spelen. Want dit online doen met vreemden is niet leuk en veel, veel te moeilijk. Maar heb je 3 buddies, dan heb je goud in handen en mogen de Helghast alvast bang worden.

    8

    De plus- en minpunten

    • Vliegen met een jetpack is meesterzet
    • Geen één potje is hetzelfde
    • Diepgaande co-op
    • Nu nog weinig mappen
    • Soms te lastig

    Killzone: Shadow Fall

    Verkijgbaar vanaf 29 november 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.