Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review - Loeiheet!

Review
donderdag, 25 januari 2018 om 17:15
xgn google image
De eerste Total War Warhammer zag na de release letterlijk een oceaan aan zowel gratis als betaalde DLC mee. Deel twee lijkt qua additionele content in diens voetsporen te treden, want ook hier komen mondjesmaat uitbreidingen voor uit. Reden te meer om aan de slag te gaan met de Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review.
Een heftige zandstorm steekt op, maar dat deert het ondode leger niet dat zich door de droge duinen heen ploegt. De bonte collectie aan wandelende skeletten is niet het werk van de Vampire Counts, maar volgen een misschien nog wel meedogenlozere factie: De Tomb Kings. Dit lang verloren volk krioelt van onder het oppervlak van de woestijn om dood en verderf te zaaien aan eenieder die in de weg zit.
Rise of the Tomb Kings is de eerste grote betaalde DLC die voor de grootse turn-based real-time strategy game Total War Warhammer 2 uitkomt. Voor een prijs van 17,49 euro (15,74 indien gepre-ordered) kan je aan de slag met de nieuwe factie in de al bestaande campagnes. Alhoewel er geen aparte krijgstocht bijgevoegd is, zoals bij de Realm of the Wood Elves DLC van Total War Warhammer 1, wordt er toch de nodige vernieuwing doorgebracht.

Eenzijdig gevaar met meerdere gezichten

De komst van de Tomb Kings doet stof opwaaien in de bekende collectie aan units. De vormgeving en karakteristieken van de eenheden zijn namelijk vrij uniek. Van de gedetailleerde grondsoldaten die letterlijk zonder enig vlees aan de botten rond schuifelen tot aan de torenhoge mechanische moordmachines die aan hun zijde lopen. Visueel gezien kan je er geen genoeg van krijgen.
Net als bij de andere facties kent deze groepering tevens eigen persoonlijkheden in de vorm van vier verschillende heersers. Waar Creative Assembly op heeft weten te scoren, is het verschil tussen deze duivelse leiders. Op het gebied van lore, rekruten, bonussen en startgebieden zijn er maar weinig betere voorbeelden van onderscheid. Welke leider je kiest, bepaald ook grotendeels hoe je de komende tientallen uren de wereld terroriseert.
Neem nou Settra the Imperishable, de algemene leider van de Tomb Kings. Deze onbetwiste maniak speelt veel gemoedelijker dan zijn collega Tomb King Arkhan the Black, die met de Vampire Counts heult en zelfs enkele van de vampieren units kan gebruiken. Zo’n wereld van verschil vind je ook terug bij Hierophant Khatep en High Queen Khalida, waarvan de laatste vooral een liefhebber van de jungle is. De implementatie van de Tomb Kings beperkt zich gelukkig niet tot de woestijn, want hun bijbehorende missie verplicht te reizen!
Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review Khalida

Great Vortex? Nooit van gehoord!

De Rise of the Tomb Kings is een geval apart als het gaat om de te behalen doelstellingen. De Great Vortex boeit de mummies niet zo erg, maar in plaats daarvan gaan zij achter de boeken van Nagash aan. Deze relieken liggen over de map verspreid en moeten teruggehaald worden om een overwinningsritueel te volbrengen. Deze eigen agenda zorgt zowel voor vernieuwing als ook een aantal complicaties.
In de Great Vortex campagne moeten er vijf van de negen Nagash boeken overwonnen worden. Dit doe je door de locaties en legers die de schrijfwerken in bezit hebben een kopje kleiner te maken of tot je eigen territorium te maken. Elk boek geeft een nieuwe globale bonus die niet in de koude kleren gaan zitten, waardoor je naar hartenlust blijft verzamelen. Jammer genoeg komt er een aantal problemen de kop op steken.
Aangezien de Tomb Kings een geheel eigen agenda hebben, vind er niet echt een race plaats tegen de andere facties om te bepalen wie de krachten van de magische draaikolk krijgt. De gemummificeerde adel gaat rustig zijn eigen gangetje en komt er al snel achter dat bijna alle boeken op één continent te verkrijgen zijn. Veel interactie met andere volkeren is er dus niet en het gehele samenspel van de Great Vortex verdwijnt naar de achtergrond.
Een betere ervaring ontstaat wanneer je een Mortal Empires playthrough opstart, die beschikbaar wordt gesteld als je beide Total War Warhammers in bezit hebt. Zo kunnen de Tomb Kings zich vervolgens over de gehele samengevoegde kaart voortbewegen en zijn de boeken van Nagash veel interessanter verdeeld. Opeens moet je wel alle negen de kopieën verzamelen in de uithoeken van de wereld verborgen liggen. Geloof ons, die tijd heb je wel nodig om aan de Tomb Kings gewend te raken.
Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review Start

Meer tempo, betere balans

Afgezien van het collecteren van de boeken van Nagash tijdens de Great Vortex campagne, spelen de Tomb Kings heerlijk weg mede dankzij hun veelzijdigheid. In termen van veldslagen en verovering is er een goede balans gevonden tussen tempo en effectiviteit. Eenheden kosten namelijk geen geld en kunnen snel gerekruteerd worden, waardoor je in de beginfase gelijk met het plunderen kan beginnen. Gelukkig staat hier ook wat tegenover, waardoor je niet gelijk over iedereen heen walst.
Alhoewel de Tomb King eenheden van alle markten thuis zijn, zijn zij namelijk behoorlijk zwak in de aanval. Het belegeren van steden gaat moeizaam met als gevolg dat niet alle tegenstanders gelijk voor je zwichten. Ook zitten er restricties op de hoeveelheid troepen die je van een bepaalde eenheid kan gebruiken, waardoor de tot aan een groot aantal beurten niet oppermachtig is. Dit maximale getal is uit te breiden door meer van dezelfde soort kazernes of tempels te bouwen, waarvoor je dus verplicht bent tot het uitschakelen van de grotere vestigingen.
Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review Hierophtitan

In kannen en kruiken

Toch zijn dit nog niet alle trucs die de Tomb Kings achter de hand hebben. De mechanics van het ras rusten grotendeels op de unieke valuta genaamd Canopic Jars. Deze heilige kruiken vormen de brandstof voor vele handelingen waar andere rassen niet de macht over hebben. Niet alleen kunnen de Tomb Kings hiermee speciale rituelen oproepen, om bijvoorbeeld dodelijke zandstormen op te roepen, maar opent het vele mogelijkheden in de Mortuary Cult.
De Mortuary Cult wordt gezien als een bouwplaats voor krachtige voorwerpen en eenheden. Hier worden Canopic Jars, goud en handel voorwerpen omgetoverd tot betere uitvoeringen van bestaande units of dat ene wapen voor je legendarische Lord die je altijd al had willen helpen. Petje af voor deze ontwikkeling, want hierdoor wordt de speler minder overgelaten aan het lot als het gaat om gear verzamelen. Bovendien wordt het aspect van handel aangewakkerd, waardoor je alleen nog maar meer bewust wordt van het tactische schouwspel.
Naast al deze toevoegingen zijn er ook de gebruikelijke veranderingen. Verwacht nieuwe magische vaardigheden waarmee je na het verliezen van X-aantal troepen weer een nieuw leger kan bouwen en priesters die als de welbekende heroes het land verkennen. Daarnaast zijn er kersverse technologieën, gebouwen en politieke spelletjes aanwezig. Veel stof om je weer in vast te bijten!
Total War Warhammer 2 Rise of the Tomb Kings Review Mortuary Cult

Tijd voor een nieuwe playthrough

Het kan dat je in het begin, vanwege het prijskaartje, vrij sceptisch bent over wat de Rise of the Tomb Kings DLC te bieden heeft. Vooral als je erachter komt dat de Mortal Empires implementatie een stuk beter werkt dan alleen het volgen van de Great Vortex verhaallijn.
Gelukkig staan er genoeg nieuwe features staan op je te wachten die op een zilveren dienblad worden gebracht door wederom een weerzinwekkende factie. Voor de vooral de klassieke Total War Warhammer fan, die niet zoveel met de great Vortex heeft, is de DLC ongetwijfeld een dikke aanrader. Want voor je het weet heb je er alweer tientallen uren gameplay opzitten en wuif je de gedachten over het prijskaartje voorgoed vaarwel.
Cijfer: 8