Total Recall Restored Version Blu-ray Review: Heerlijk herinneringen ophalen

zondag, 24 oktober 2021 om 15:00
total recall mainf1634913098
Hoewel Total Recall inmiddels al meer dan 30 jaar oud is, blijft deze film tot de verbeelding spreken. We zijn dan ook blij dat Lumière de film nu in een restored version opnieuw uitbrengt op Blu-ray.
Paul Verhoeven is weer helemaal hip! Niet alleen draait zijn nieuwe film Benedetta nu in de bioscoop, ook zijn oudere werk staat weer volop in de belangstelling. Basic Instinct draait ook weer in de bios en Total Recall is opnieuw op Blu-Ray uitgebracht.

Even Rekallen

Het verhaal van Total Recall draait om Quaid, een aardbewoner die een heel normaal leven lijdt. Getrouwd, een baan als bouwvakker, alles lijkt in orde. Maar, Quaid heeft regelmatig nachtmerries waarin hij met een andere vrouw Mars verkent. Dit zit hem niet lekker en hij besluit een bezoek te brengen aan Rekall, een bedrijf dat fictieve droomreizen aanbiedt door deze in je hersenen te implanteren. Bij de implantatie gaat het mis, hij blijkt al een onderdrukt, ander geheugen te hebben, waardoor er kortsluiting ontstaat.
Die onderdrukte herinnering blijkt precies te zijn wat hij als fictieve reis had willen beleven: hij is een geheim agent van Mars. Wat volgt is een wild avontuur waarbij Quaid al zijn spionnen-instinct en training nodig heeft. Wie is Quaid nu echt en welk geheim houdt Mars verborgen?
total recall 7

Paul Verhoeven, meester van de blockbuster met een diepere betekenis

Paul Verhoeven was in 1990 al geen onbekende regisseur meer. Nadat hij eerst in Nederland furore gemaakt had met klassiekers als Wat Zien Ik?, Turks Fruit en Soldaat van Oranje, had hij de overstap naar Amerika al succesvol gemaakt met de mega-klapper RoboCop. En net als in zijn voorgaande films wist Verhoeven met Total Recall een knappe mix te vinden tussen bekende acteurs (Schwarzenegger) en nieuw talent (Sharon Stone), een gedegen verhaal en prima productiewaarden, gecombineerd met een scherpe maatschappijkritische blik. Ook is Verhoeven niet vies van expliciet beeldmateriaal: een science fiction film die geamputeerde armen niet schuwt.
Vooral de ontdekking van Sharon Stone mag best bijzonder genoemd worden. Stone had al een carriere achter de rug als model en speelde al zo'n tien jaar in diverse films, maar echt succes bracht dat nog niet. Total Recall zette Stone alvast steviger op de kaart, maar haar echte doorbraak kwam twee jaar later bij haar beruchte rol in Basic Instinct, met die scene.
Ook voor Arnold Schwarzenegger kwam Total Recall als geroepen: hij zat midden in een transformatie van de standaard rollen als pure vechtersbaas in films als Predator, The Terminator en Commando naar films met wat meer inhoud of heel andere rollen, zoals de comedy Twins. In Total Recall draait het voor de verandering niet om de spiermassa die Arnie meetorst, maar eerder om de hersenspinsels die hij als Quaid doormaakt. Hier geen one-liners met eeuwige waarde als 'I'll be back', maar overpeinzingen die regelmatig de verwondering weergeven die je als kijker ook hebt. Wat is de waarheid van Quaid, is hij inderdaad een spion, of leeft hij zijn Rekall droom? Wie kan hij echt vertrouwen en dient hij mogelijk een hoger doel?
total recall

Nu (weer) in blu-ray formaat

De Blu-ray versie van Total Recall die nu uitgebracht is geeft de film in al zijn details haarscherp weer. Dat is meestal goed nieuws, maar toont ook wel dat de film inmiddels ruim 30 jaar oud is. Sommige special effects hebben de tand des tijds prima doorstaan (waaronder de overbekende scenes met de vermomming van Quaid bij binnenkomst op Mars en de overweldigende eind-scene), in andere scenes is nu heel duidelijk te zien dat er gebruik gemaakt wordt van props.
Het meest in het oog springend is dat bij de steenverpulveraars op Mars, die nu toch echt minder kolossaal en imponerend zijn dan ze in 1990 waren. Maar ook de 'futuristische' auto's, die directe inspiratiebron lijken te zijn voor de spuuglelijke Cybertruck van Elon Musk en de knullige taxi. Het kleurgebruik was al uitstekend en lijkt met deze Blu-ray versie nog wat uitbundiger. Vooral het rode van Mars komt goed tot zijn recht.
De Blu-ray is voorzien van een aantal leuke extra's. De hele film is voorzien van een commentaar-track met Verhoeven en Schwarzenegger. De commentaar-track raakt een beetje in de vergetelheid met de opkomst van de streamingdiensten en dat is eigenlijk erg jammer. Het is een genot om de Nederlandse Verhoeven en Oostenrijkse Schwarzenegger samen in het Engels met zwaar accent te horen praten over de film. Het gaat veelal over ditjes en datjes, maar blijft een mooie toevoeging aan een film.
Daarnaast wordt de film geleverd met een item over de muziek, genaamd Open your Mind, Dreamers within the Dream, Developing Total Recall, Total Excess, Special Effects of Total Recall, Making of, en Imagining Total Recall. Geen van deze featurettes is echt nieuw en helaas zijn ze geen van allen ondertiteld. De featurettes maken deze release wel compleet en daarmee een aanrader voor wie deze iconische film nog niet fysiek in bezit heeft.
total recall 17

Total Recall Restored Version - Nog steeds het kijken meer dan waard

Total Recall is en blijft een bijzondere film, al was het alleen maar doordat het de carrière van de betrokkenen een nieuwe wending gegeven heeft. De film zelf is hier en daar wel wat gedateerd, maar behoudt zeker zijn charme. De film stelt zaken aan de kaak die ook nu nog relevant zijn, misschien zelfs wel meer dan 30 jaar geleden. De Blu-ray levert een fraai totaalpakket met extra's en een puike beeldkwaliteit. Helaas zijn niet alle extra's ondertiteld. Dat is wel een kleine misser.

Total Recall Restored Version is nu op DVD en Blu-ray te koop, maar is ook via het streaming-platform van MyLum te kopen en te kijken.