Top Spin 4 Review

dinsdag, 22 maart 2011 om 17:00
Eens in de zoveel tijd verschijnt er een tennisgame. De laatste paar jaar is het een strijd tussen de Virtua Tennis franchise en Top Spin. Dit jaar verschijnt als eerste Top Spin 4, later komt Virtua Tennis 4. Betekent de bal als eerste opgooien, deze ook winnen?
Het grote verschil tussen de beide franchises is dat Virtua tennis meer een arcadegame is, terwijl Top Spin meer een simulatie van de tennissport is. Dat betekent dat de lat hoger ligt om te spelen. De laatste Top Spin game, Top Spin 3, schoot helaas te ver door in dit principe waardoor je alleen de game wilde spelen met het nodige geduld. De game was dan ook lang niet meer geschikt voor iedereen.
Top Spin 4 Screenshot 166055 Top Spin 4 Screenshot 166057 Top Spin 4 Screenshot 166059
Top Spin 4 is toegankelijker dan het vorige deel
Gelukkig hebben we goed nieuws, `want Top Spin 4 heeft wat gas teruggenomen en is weer toegankelijk geworden. Ontwikkelaar 2K Sports slaat meteen een Ace met deze beslissing, terecht punten verdiend dus! Wel is Top Spin 4 nog steeds een simulatiegame, wat inhoudt dat alles draait om precisie en timing. Zonder een goede positionering en een goede timing, zul je niet ver komen in de game. Daarom is het uitermate verstandig om meteen maar te beginnen in de Top Spin Academy. Dit is de leerschool waar je van dummy uitgroeit tot een beheerser van ballen. 26 lessen heb je nodig om alles onder de knie te krijgen; denk aan het serveren, volleys maken, ballen positioneren en het verschil maken tussen power shots en control shots.
Trainen in de Top Spin Academy
Niet langer kun je in de game risk shots nemen, dat is jammer. Maar als je goed power shots en control shots kunt afwisselen en dit juist timet, kom je al een heel eind. Geen man overboord als je een bal te laat of vroeg raakt, zelfs een leek kan Top Spin spelen, alleen heel ver kom je dan niet. Dus doorloop vooral die leerschool en ga daarna meteen je skills testen. Dit kun je doen in de Exhibition modus, waar je snel een wedstrijd kunt starten, maar leuker is uiteraard om meteen maar een carriere te starten. Want wat je wilt is jezelf natuurlijk bewijzen en klimmen op de wereldranglijst.
Top Spin 4 Screenshot 165664 Top Spin 4 Screenshot 165917 Top Spin 4 Screenshot 165919
XP's verdienen
In de carrieremodus kun je heel wat uurtjes bezig zijn in het beter worden en je tegenstanders alle hoeken van de baan te laten zien. De uitdaging zit hem in het feit dat je met al je inspanningen XP's verdient. Deze punten zijn belangrijk om jezelf beter te maken. In principe zijn er drie strategieën om te spelen (hoewel een combinatie ook wel kan): serve and volley, offensive baseline en defenisive baseline. Afhankelijk van welke keuze jij maakt, spendeer jij punten aan bijvoorbeeld je forehand of volley of stamina of snelheid.

Waarom geen vernieuwing?
De carriere is leuk om te doen, omdat de wedstrijden spannend zijn en het tennis zelf gewoon goed speelt. Qua besturing zit het allemaal wel snor, dus de kern klopt. Maar daar omheen schort toch het een en ander. Zo zijn er niet veel opdrachten die je van je coach krijgt om te doen en valt er weinig anders te beleven. Er mist afwisseling. En eigenlijk is het allemaal te basic.

Onlangs heeft EA Sports met Fight Night Champion goed aangetoond dat zelfs vernieuwing binnen het sportgenre kan. Top Spin 4 doet dit helemaal niet. Ja, er zijn meer filmische scenes tussen de bedrijven door, maar je bent nog steeds saai aan het opklimmen op een ranglijst. Onze tip voor een volgende spin luidt dan ook: zorg ervoor dat je een verhaal doorloopt met een speler, maak het levendiger! Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?
Top Spin 4 Screenshot 165652 Top Spin 4 Screenshot 165662 Top Spin 4 Screenshot 165656
Fantasie personages
Helaas is dit niet het enige minpunt. Zo mist er een gevoel van authenticiteit doordat er allerlei onbekende spelers op de lijst staan, beter gezegd: fantasie personages. Bekende namen als Federer, Nadal en aanstormend talent Djokovic zijn van de partij. Maar verder zijn er veel rare namen, mensen die niet bestaan. Kennelijk was het geld op en hiermee slaat 2K Sports de bal toch wel een beetje mis.
Grafisch een misser, gelukkig leeft het publiek wel erg
Verder zet Top Spin 4 zichzelf wel heel erg buitenspel als het gaat om de grafische aspecten. Het is best kwalijk, Top Spin 4 oogt alles behalve als een pareltje. Echt waar, het is best lelijk. De personages zijn herkenbaar, maar daar is dan ook alles meegezegd. Hoe tof is het dat je als Agassi een balletje kunt slaan, maar dat die kale man net zo goed door had kunnen gaan voor heel iemand anders? Ok dat is overdreven, maar mooi uitgewerkt is het allemaal niet. Het publiek op de tribune oogt ook echt onder de maat. Wel moeten we 2K Sports credits geven als het gaat om het realisme qua spelers. Elke speler lijkt in gedrag op zichzelf. Let op de kreuntjes van Williams en het hupje van Nadal. Perfect gedaan!

Wat Top Spin 4 ook siert is het publiek dat erg meeleeft en de game dan ook voorziet van levendig commentaar. Als je namelijk een lange rally speelt, kun je de sfeer in het stadion proeven doordat het publiek echt hierop reageert. Dus dat is super tof gedaan!
Top Spin 4 Screenshot 164441 Top Spin 4 Screenshot 164579 Top Spin 4 Screenshot 164581
Ondersteuning van de Move
Top Spin 4 doet nog meer dingen goed. 2K Sports doet moeite om mee te gaan met de tijd. De game is op de Xbox 360 niet speelbaar met Kinect, maar op de PlayStation 3 wel met de Move en de Navigation controller. Je zult apart een (leesbare) handleiding hiervoor in de game vinden en gezegd moet worden dat het nog aardig goed werkt ook.

Met de navigation controller beweeg je je personage, terwijl je met de Move zelf bepaalt wat voor soort ballen je slaat. Het is duidelijk dat de Move niet zomaar even snel in het spel is gestopt, want het werkt allemaal wel. Wel moet je rekening mee houden met met feit dat Top Spin 4 een simulatiegame blijft. Het draait om precisie en timing en onze ervaring leert dat dat nou net even beter gaat met een controller. Ook is het wennen als je van de normale besturing over gaat op de Move, waar je op je controller met R1 je speler direct weer centreert op de baan, doe je dat met de Navigation controller met L1. Maar dat zijn slechts kleine details.

Hele grote replaywaarde

Over goede dingen gesproken, Top Spin 4 heeft één grote kracht, behalve de gameplay die goed weg speelt, namelijk een replaywaarde. Als je Top Spin 4 in huis haalt, ben je uren zoet door tal van opties. Offline kun je een tijdje rondlummelen in de Top Spin Academy, je carriere starten en is er naast de Exhibition modus ook nog een King of the Court. Een soort partygame waarin je door middel van super tie-breaks snel potjes tennis kunt spelen. Maar ook online valt er heel veel te beleven. Uiteraard kun je snel een wedstrijd spelen, maar ook daar kun je een complete carriere starten. Jammer is wel dat we op de PlayStation 3 versie online een enkele keer lag kregen. Maar qua uitgebreidheid zit het helemaal goed.
Geen topgame, maar ook geen faal
Of Top Spin 4 de wedstrijd gaat winnen dit jaar van Virtua Tennis 4 is nog maar de vraag. Enerzijds is het appels met peren vergelijken, want Virtua Tennis is arcade, Top Spin niet. Hoewel Top Spin 4 een hele degelijke tennisgame is geworden, is het helaas wel zo dat het spel op een aantal punten de bal volledig misslaat. Zo ontbreken spelers, is de carriere modus vrij eentonig en oogt het spel grafisch erg onaantrekkelijk. Toch is de kern zelf sterk, daar waar het omgaat: tennissen, dat lukt wel. Dus als jij de game koopt, krijg je een game die lekker wegspeelt en waaraan je ook nog eens uren kunt spenderen door tal van mogelijkheden, offline en online. Samengevat: Top Spin 4 is geen topgame geworden, maar wel een waar je gelukkig niet gillend voor hoeft weg te rennen.