Top Darts Review

door Timo
donderdag, 24 februari 2011 om 17:00
Denk je aan darten, dan denk je aan een pub, Raymond van Barneveld, 180 punten en Bullseye. Sony dacht hier echter net wat anders over, want volgens deze Japanse uitgever past de PlayStation Move perfect in dat rijtje. Sinds een tijdje is dan ook de Move game Top Darts te downloaden voor de PS3. Maar weet dit spel de Bullseye te raken?
Zoals de naam al doet vermoeden, draait Top Darts om de sport darten. Binnen de game zijn er drie modi te onderscheiden, kennende: League, Cup en Stack-Up. In de League en Cup modi strijd je, zoals je waarschijnlijk al vermoedt, tegen andere darters om zo de top te bereiken. In Cup speel je een toernooi voor de eer en de bijbehorende trofee, terwijl de League in het spel een stuk uitgebreider is. Er zijn hierin verschillende divisies en je begint natuurlijk onderaan. Door genoeg wedstrijden te winnen promoveer je, maar wanneer je te vaak verliest, zul je een divisie degraderen.
Daarnaast is er de modus Stack-Up, wat een soort Tetris is met darts. Aan de ene kant van het scherm hangt het bord, aan de andere kant komen blokken met getallen erop als Tetris-blokken naar beneden vallen. De blokken stapelen zich op maar ze verdwijnen pas wanneer jij het getal gooit dat op het blokje staat. Het tempo ligt in het begin natuurlijk niet zo hoog, maar hoe langer je bezig bent, hoe sneller de blokken naar beneden komen.
Genoeg variatie
Naast deze drie modi zorgen de verschillende mini-games voor een leuke afwisseling in de gameplay. Zo kun je boter, kaas en eieren met darts spelen of strijden om de hoogste score. Er zijn in totaal acht mini-games buiten de normale modi. Deze games kunnen met meerdere spelers worden gespeeld en, mits je meerdere Move controllers hebt, kunnen twee spelers tegelijk op één bord spelen. Je zult hiervoor wel wat vrienden moeten optrommelen, want een online modus biedt Top Darts niet.
De dartborden en omgevingen bieden verder nog wat variatie. Zo kun je in een gezellige Ierse pub wat pijltjes gooien, je vermaken in een standtent of in een luxe penthouse met een schitterende skyline als achtergrond. De borden zelf houden niet altijd de traditionele vorm aan, sommige varianten zijn gevormd als een bloem, worden opgesplitst door een Chinese draak in het midden of draaien zelfs rond. Tevens is het nog een leuke toevoeging dat je met de PlayStation Eye een foto van jezelf kunt maken om deze te gebruiken als avatar in het spel.
Tenslotte kun je ook nog je eigen pijlen in elkaar knutselen. Verschillende voorkanten, middenstukken en achterkanten zijn beschikbaar, om zo je eigen dartpijltjes in elkaar te flansen. Tijdens het spelen speel je tevens meer onderdelen voor je darts vrij, waardoor je uiteindelijk een unieke dartpijl kunt ontwerpen.
De besturing
Natuurlijk is dit allemaal leuk en aardig, maar het draait in Top Darts nog steeds om het darten zelf, en dat met de PlayStation Move natuurlijk. De Move biedt een ideaal besturingsmechanisme voor een dartspel, mits het goed is uitgevoerd. Voor het overgrote deel is dit bij Top Darts ook het geval. De besturing voelt natuurlijk aan. Met een druk op de knop kun je inzoomen op het dartbord, waarna er een cursor op het bord verschijnt. Door de controller op het scherm te richten, bepaal je waar je de plek waar je wilt gooien en zet die plek vast via de Move knop. Door de Move naar voren te bewegen gooi je vervolgens je pijltje naar het bord. Het is hierbij dat er een minpunt ontstaat.
Het gooien verloopt vaak niet soepel en het vergt heel wat oefening, wil je 180 punten gooien. Wanneer je de Move als een dartpijltje in je hand wilt houden, merk je dat dit niet lekker werkt. De controller ligt op deze manier iets te los in je handen om nauwkeurig te kunnen gooien. Tevens klopt de Move qua verhouding natuurlijk ook niet helemaal met een dartpijltje.
Als je de game dus op deze manier probeert te spelen, zal het niet prettig aanvoelen en we raden je dan ook aan om de controller op de normale manier vast te houden. Om te gooien hoef je de Move dan namelijk enkel naar voren te bewegen, wat vaak resulteert in een perfecte worp. De game speelt dus, jammer genoeg, het beste als je de Move vasthoudt op een manier die niet de bedoeling is. Met deze manier is op zich niets mis, maar de essentie van het darten is daarmee wel op de achtergrond komen te staan.
Top Darts is al met al een mooie PSN-game. Het spel ziet er goed uit, bevat genoeg variatie en speelt ook wel redelijk. Jammer is dat je de beweging van het darten niet helemaal goed is overgezet naar de Move, waardoor je niet echt het gevoel hebt dat je zit te darten. Daarnaast ontbreekt er ook nog een online modus, wat toch wel jammer is. Gelukkig staan daar wel een flink aantal leuke offline modi tegenover. Wanneer je Top Darts aanschaft is dat zeker de acht euro waard. Je moet je echter afvragen of je voor dit geld niet liever zelf een bord ophangt of een avondje naar je lokale kroeg gaat.