Killzone 3 Review

vrijdag, 25 februari 2011 om 17:00
Meestal komen ze uit het buitenland: de beste games, de meest verslavende games, kortom die games die er toe doen. Maar sinds 2004 mag Nederland trots zijn op een product van eigen bodem dat gaat onder de naam: Killzone. In 2011 is het opnieuw tijd om heel wat gedrocht te doden. Baan je een weg door de rommel, negeer je vrienden, duw je ouders aan de kant en ga er eens lekker voorzitten. Want dit is de recensie van Killzone 3!
Het verhaal gaat verder
Killzone 3 begint daar waar het vorige deel, Killzone 2, ophield. Het is dus handig als je dat pareltje uit 2009 gespeeld hebt. Zo niet, geen man over boord, wij nemen je bij de hand. Wat moet je doen in Killzone 3? Voorop gesteld, Killzone 3 is een first person shooter, één met een redelijk verhaal. Ditmaal kruip je weer in de huid van ISA-soldaat Tomas “Sev” Sevchenko.
Na de val van Helghast-dictator Socal Visari, is het rijk der Helghast verwikkeld geraakt in een interne strijd. Sev en zijn maat Rico zitten nu als één van de weinige overgebleven mensen gevangen in het, letterlijke en figuurlijke, vuur tussen de verschillende politieke facties van de Helghast. Jouw opdracht: hergroepeer met de overgebleven ISA-troepen en zorg dat je als de bliksem terug gaat naar je thuisplaneet, Vekta.
Killzone 3 Screenshot 162884 Killzone 3 Screenshot 162882 Killzone 3 Screenshot 162880
Puik werkje
Nu liggen er heel wat shooters in de winkelschappen met goede namen als Call of Duty: Black Ops, Halo: Reach en Battlefield: Bad Company 2. Dat zijn niet de minste titels en de lat lag voor Killzone 3 dan ook hoog. Sowieso valt de game niet te vergelijken met realistische schietspellen, want Killzone 3 is andere koek. Maar het moet wel wat doen om op te vallen en te kunnen schitteren naast Killzone 2. Is dat gelukt? Guerrilla Games zal zich zelf ongetwijfeld de vraag hebben gesteld: kunnen we iets afleveren dat nog mooier en beter is?
Zoals Obama zo mooi zou zeggen: Yes, we can! Want potverdikke, Guerrilla Games heeft het gewoon geflikt om een nieuw kunstje ten tonele te brengen. Op toneel geldt dat je eigenlijk je publiek niet teleur mag stellen, dus kom ze vooral tegemoet aan verwachtingen. Ondertussen moet je datzelfde volk wegblazen, zodat het met een goed gevoel naar huis gaat, erover praat en misschien nog eens terug wil komen. Laat dat nou net zijn wat Killzone 3 doet.
Onmiddellijk is er, tijdens het spelen, een originele Killzone feel. Eén die niet te beschrijven valt, maar die je moet ervaren. Iedere fan zal weten wat we hier bedoelen. En wat is het fijn dat de besturing soepeler en vloeiender loopt dan deel twee. Hell yeah, good job! Maar gelijktijdig prijzen we Killzone om tal, maar dan ook tal van vernieuwingen. Ga niet zeggen dat ze er niet zijn, want mensen die dat beweren, hebben duidelijk niet goed opgelet.
Killzone 3 Screenshot 162718 Killzone 3 Screenshot 162717 Killzone 3 Screenshot 162715
Goede mix van ingrediënten
In een shooter ben je vaak alleen maar aan het knallen, vrij eentonig zou je denken. Wil je zorgen dat het niet eentonig wordt, dan moet je bijvoorbeeld zorgen voor een filmische ervaring en veel afwisseling. Zoals reeds vermeld is het verhaal van Killzone 3 redelijk de moeite waard. Het is dan ook mooi om te zien dat de gehele game uitvoerig verteld wordt door allerlei prachtige cutscenes. De game kent 70 minuten aan tussenfilmpjes, iets dat voor een shooter vrij veel is. Het is dan ook ruim meer dan deel twee, en daardoor ben je direct veel meer betrokken. Maar behalve kijken, wil je natuurlijk zelf spelen en knallen!
Het is dan ook heerlijk om op te merken dat de omgevingen van Killzone 3 heel gevarieerd zijn, veel meer dan in Killzone 2. Waar die game nogal snel aanvoelde als meer van hetzelfde, heeft Guerrilla Games goed gekeken bij de concurrentie. Een likje van de ijsgebergtes van Call of Duty, een hapje van de jungles van Far Cry en meer interessante ingrediënten zijn her en der weggeplukt. Het zorgt er in ieder geval voor dat Killzone 3 je in een filmische rit meeneemt naar ijsvlaktes, een futuristische jungle, booreilanden midden in de zee en meer te gekke locaties. De omgevingen zijn om van te smullen!
Killzone 3 Screenshot 144299 Killzone 3 Screenshot 144297 Killzone 3 Screenshot 144296
Tal van vernieuwingen
Behalve diversiteit in de omgevingen, is er ook variatie in de manier waarop je vijanden kunt uitschakelen. Headshots maken is leuk, maar er is meer moet Guerrilla Games gedacht hebben. In Killzone 3 is het nieuw om de L1-knop in te drukken en daarmee een mêlee aanval te doen zodra een (nieuwe) vijand je bestormt. Reageer snel en druk even agressief iemands ogen uit. Bam! Zo doen we dat anno 2011. Uiteraard is er ook genoeg schietwerk en een fijne nieuwe optie is dat je deze keer drie wapens kunt meedragen.
Een ander groot verschil met Killzone 2 is dat Killzone 3 veel meer voertuigsessies bevat. Stap in een groot robotachtig ding, en vuurrrr! Voor sommigen zal het wat te eenvoudig aandoen, want moeilijk zijn deze gedeeltes allerminst. Maar het zorgt wel voor variatie en tilt het filmische aspect alleen maar naar een hoger level, goed gedaan Guerrilla! Geen zorgen overigens voor de diehard shooter fans, de schietsessies voeren nog steeds de boventoon. Mocht je overigens toch een keer het loodje leggen, dan is er nu de nieuwe optie dat je teamgenoten je weer tot leven kunnen wekken.
Killzone 3 Screenshot 162909 Killzone 3 Screenshot 162908 Killzone 3 Screenshot 162907
Zoals eerder genoemd heeft Guerrilla Games goed gekeken naar de concurrentie, letterlijk goed gekeken. Zo kon je in SplinterCell: Conviction stealth te werk gaan, iets dat veelal handiger was dan als een Rambo erop losknallen. In bepaalde gedeeltes in Killzone 3 geldt hetzelfde. Vooral in een van de eerste hoofdstukken (de singleplayer telt er 15, dus vijf meer dan deel twee) in de jungle-missie merk je dit goed. Al schuilend in de bosjes en verder lopend om zo nu en dan met de heerlijke L1-knop een mêlee aanval uit te voeren, werkt beter dan als een kip zonder kop door de bossen te sprinten.
Slimme vijanden
Wees gewaarschuwd, de A.I. van de tegenstanders is goed! Maak geen headshot, en de vijanden bestormen je met man en macht. Gooi een granaat en ze lopen weg. Probeer op iemands hoofd te schieten en hij blijft langer schuilen. Ja ja, Killzone 3 voelt lekker! Om niet teveel te verklappen: er zit ook een tof stuk in waarbij je met een jetpack door de lucht vliegt en ondertussen vijanden beschiet. Hell yeah, genieten geblazen!
Killzone 3 Screenshot 153360 Killzone 3 Screenshot 153359 Killzone 3 Screenshot 153358
Multiplayer als vanouds én een nieuwe modus
Dat klinkt allemaal tof, maar na de singleplayer, die ongeveer acht uur duurt, wil je natuurlijk niet dat zo’n Nederlands product stof gaat happen in de kast. Dus hoe vet en sterk is die multiplayer nu eigenlijk? Gezegd moet worden dat deze goed in elkaar steekt. Als je bang bent om online direct het loodje te leggen, kun je prima oefenen in de Botzone. Maar ga vooral de uitdaging aan tegen de mensen die echt goed zijn. Als vanouds is er de leuke modus Warzone waarbij het ene team het dan opneemt tegen het ander, waarin je steeds verschillende missies moet volbrengen. Deze modus speelt erg fijn weg, doordat je elke missie achter elkaar speelt: geen laadtijden, geen irritante pauzes, alleen maar knallen, knallen, knallen!
De multiplayer kent ook een flink aantal vernieuwingen, zo is het vijfklassensysteem, zoals we kennen uit de Battlefield franchise, vernieuwd. Je kunt vanaf het begin gelijk kiezen of je de strijd aangaat als ‘Marksman’, ‘Engineer’, ‘Field Medic’, ‘Tactician’ en ‘Infiltrator’. Door middel van verkregen ‘Unlock Points’ kun je verschillende onderdelen binnen deze klassen, zoals de wapens en vaardigheden, upgraden. Maar waar het echt om te doen is, is de nieuwe modus, de Operation modus. In deze modus moeten spelers een plek juist verdedigen of veroveren. Het is een leuke toevoeging aan de mutliplayer modi van Killzone 3.
Killzone 3 Screenshot 160046 Killzone 3 Screenshot 160041 Killzone 3 Screenshot 160042
Bah, haperende beelden!
Het mag duidelijk zijn dat Killzone 3 qua gameplay genoeg vernieuwingen kent en daarmee totaal niet onderdoet voor Killzone 2. Maar wil het helemaal goed zijn mannetje staan, moet het echt ook goed meekomen met de tijd, technisch gezien. Lukt dat? Grotendeels wel, maar voor een deel niet. Al vanaf het begin af aan kampt Killzone 3 met haperingen, beelden die niet vloeiend lopen en dat gaat de hele game door. Hoewel het niet heel erg storend is, onderbreekt dit toch steeds wel de filmische ervaring. En uit die te gekke achtbaanrit wil je niet steeds gehaald worden. Jammer! Hopelijk wordt dit middels een patch nog opgelost.
Voor de rest scoort Killzone 3 punten met tal van vernieuwde opties. Zo is de game volledig in 3D speelbaar, uiteraard heb je dan wel een 3D-TV nodig. Verder kent de game Move-ondersteuning in combinatie met de navigatie-controller, iets dat prima werkt, maar waar velen de game echter niet voor zullen halen. Daarentegen is een andere grote doorvoering dat dit Killzone deel voor het eerst in co-op gespeeld kan worden. Guerrilla Games heeft goed in de gaten dat een game samen ervaren een meerwaarde oplevert. Jammer is dan alleen wel weer dat deze functie enkel offline wordt aangeboden en nog niet online. Maar hier is al een petitie voor gestart en wie weet wordt dit nog aan het spel toegevoegd. Tot slot kent Killzone 3 een fantastische audio met goede voice-overs van bekende acteurs als Malcolm McDowell en Ray Winstone.
Hell yeah, Killzone 3 is tof!
Kortom, mogen wij trots zijn op ‘ons’ Nederlandse product dat Killzone 3 heet? Hell yeah! De game nadert perfectie en dat is niet omdat we met een roze bril op allemaal zo trots zijn op dit Hollandse product, maar dat is voornamelijk omdat de game simpelweg veel dingen goed doet. Guerrilla Games heeft goed gekeken hoe toffe elementen toegevoegd kunnen worden aan Killzone 3 en heeft goed nagedacht hoe de game ook technisch kan meekomen met de tijd. Oké, toegegeven Killzone 3 doet qua gameplay niet heel veel vernieuwends, maar wel moet gezegd worden dat het spel heerlijk wegspeelt. En daar gaat het toch allemaal om, nietwaar?