Top Boy seizoen 5 Review - Gehaast seizoen met hoogte- en dieptepunten

zondag, 01 oktober 2023 om 11:00
tb s3 ep1 unit kane ashley 2f1694789706
Het vijfde en ook laatste seizoen van de immens populaire hit-serie Top Boy werd 7 september uitgebracht door Netflix en heeft menig jongvolwassene verdeeld over de nieuwe heisa rondom personages Sully en Dushane.

Plot

In het vijfde seizoen van de populaire serie Top Boy staan de ervaren acteurs Ashley Waiters en Kano opnieuw centraal als Dushane en Sully, twee meedogenloze criminelen die al seizoenen lang de touwtjes in handen hebben in het fictieve landgoed Summerhouse, gelegen in de buitenwijken van Londen. Hun handel bestaat uit grootschalige drugshandel en het gebruik van geweld om hun concurrenten te intimideren. Ondanks hun hechte vriendschap is er voortdurend frictie tussen de twee, omdat ze strijden om de positie van "Top Boy", de hoogste in rangorde. Deze machtsstrijd vormt een terugkerend thema in de serie en leidt elk seizoen tot hevige confrontaties en verrassende samenwerkingen.
In het nieuwste seizoen, dat slechts zes afleveringen telt in tegenstelling tot voorgaande seizoenen, lijkt de verhaallijn gehaast en onvolledig. Tal van verhaallijnen worden onvoldoende uitgewerkt, waardoor personages onverwachte keuzes maken die niet altijd goed passen bij hun eerdere ontwikkeling.
Nieuwe personages worden geïntroduceerd met veel bombarie, maar vervolgens grotendeels aan de zijlijn gezet. De rivaliteit tussen Dushane en Sully, die al jarenlang duurt, krijgt wederom veel aandacht. Dit seizoen wordt het 'will they, won't they' element, doorgaans gereserveerd voor romantische komedies, toegepast op hun harde criminele context. Desondanks blijft de chemie tussen de twee hoofdrolspelers indrukwekkend, en elke scène met hen is een boeiende belevenis, vooral wanneer hun relatie nieuwe hoogte- en dieptepunten bereikt.
tb 302 unit 00270 rt 5f1694789090

Stefan

Een opmerkelijke toevoeging aan het seizoen is het personage Stefan, de broer van aartsvijand Jamie. Stefan speelt een prominente rol en brengt een nieuwe dynamiek met zich mee. Helaas laten de scènes tussen Stefan en zijn vriendin Erin, beiden jonger dan twintig jaar, veel te wensen over. Het acteerwerk komt vaak ongeloofwaardig en ongemakkelijk over, waardoor deze verhaallijn de algehele kwaliteit van het seizoen negatief beïnvloedt. Pas wanneer Araloyin Oshunremi, die Stefan vertolkt, tegenover ervaren tegenspelers zoals de acteur van Sully staat, komt hij beter tot zijn recht als acteur.

Meeslepend

Ondanks de tekortkomingen in het scenario en sommige acteerprestaties, slaagt Top Boy Summerhouse erin om de aandacht van de kijkers vast te houden. De serie blijft trouw aan zijn rauwe, realistische weergave van het leven in de Londense onderwereld. De straten van Summerhouse dienen als het toneel voor grimmige confrontaties, complexe vriendschappen en meedogenloze rivaliteit. De kijkers worden meegesleept in de duistere en gevaarlijke wereld van de drugshandel, waarin loyaliteit en verraad hand in hand gaan.
Hoewel dit seizoen niet alle verhaallijnen en personages evenveel diepgang biedt als voorgaande seizoenen, blijven de acteerprestaties van Ashley Waiters en Kano als Dushane en Sully de moeite van het kijken waard. Hun gecompliceerde relatie en de voortdurende strijd om de macht zorgen voor boeiende en onvoorspelbare plotwendingen. De serie blijft trouw aan zijn wortels en biedt een indringend portret van het leven aan de rand van de samenleving.
In de wereld van Top Boy is niets wat het lijkt, en het vijfde seizoen belooft opnieuw een achtbaan van spanning, geweld en verraad te worden. Ondanks enkele teleurstellingen blijft de serie een must-see voor liefhebbers van misdaaddrama's en karaktergedreven verhalen. De rauwe energie en de onvoorspelbaarheid van Summerhouse maken het tot een intrigerende en meeslepende kijkervaring die je niet snel zult vergeten.