Tomb Raider Legend Review

vrijdag, 21 april 2006 om 14:40
Tomb Raider gaat al weer heel wat jaartjes mee in de game scene. Als je nog nooit een eerdere versie hebt gespeeld, is deze game misschien wel wat voor jou.
Sinds de eerste Tomb Raider game in 1996 werd uitgebracht, is Lara Croft bekend onder vele mensen. Inmiddels zijn we beland bij de 8e game uit de serie. De eerste game was een kaskraker maar de latere games werden steeds wat minder interessant. De verkoop van volgende games viel zo tegen dat Eidos besloot om ontwikkelaar Core Design geen vervolg versies meer te laten maken. Crystal Dynamics werd ditmaal op het project gezet van Tomb Raider: Legend. Crystal Dynamics kennen de meesten van ons wel van Project: Snowblind. Nu is natuurlijk de vraag off Crystal Dynamics erin geslaagd is deze Tomb Raider tot een succes te maken. Het antwoord kan ik al geven, ja het is ze gelukt!
Avontuur en puzzels
De eeuwenoude schatten laten zich niet zo makkelijk roven en dus zit Tomb Raider Legends weer vol puzzels en valstrikken. In Tomb Raider: Legends gaat alles om het oplossen van puzzels. De tegenstanders zijn gemakkelijk neer te halen, je zult misschien wat moeite hebben met de zogenaamde “eind bazen”. Tomb Raider: Legend barst van de moeilijke opdrachten, zeker als je alle medailles wilt behalen. Uiteraard zijn de muren van eeuwenoude gebouwen niet altijd bestemd tegen het gewicht van Lara. Je zult regelmatig snel moeten wegduiken of overspringen naar een stevigere richel. In veel levels is het de boedoeling uit te vinden hoe je een bepaalde deur open krijgt of langs een object kan komen.Bij de puzzels krijg je handige informatie. Via je verrekijker kan je zaken identificeren die belangrijk zijn of die je kan gebruiken. De oplossing zal je zelf moeten bedenken.
Storyline
De game neemt je mee naar het verleden van Lara; waarbij ze haar ouders en later een goede vriendin verloor tijdens een expeditie. De gebeurtenissen van toen zijn de basis voor de strijd tegen een groep huurlingen, die net als Lara op zoek zijn naar een mysterieus artefact. Om niet teveel te verklappen zal ik er niet te ver op in gaan, maar het gaat om een bepaald zwaard wat misschien gebruikt kan worden om Lara’s moeder weer terug te krijgen. Lara reist dan ook de hele wereld over om bepaalde dingen op zijn plaats te krijgen, zo zul je naar Bolivia, Peru, Japan, Engeland, Kazachstan, Nepal en West-Afrika reizen.
Maar dat is nog niet alles, je kunt ook gewoon in Lara’s kleine stulpje (enorm kasteel) rondlopen. Hier zijn heel veel opdrachten te doen om medailles te behalen. Het is heel wat puzzelwerk voordat je alle medailles behaalt hebt die er zijn. Maar we hebben natuurlijk altijd een walkthrough voor jullie klaarliggen!
Graphics
Tomb Raider: Legend biedt je zeker next-gen graphics. De omgevingen zijn in de kleinste details uitgewerkt, en je zult geen bugs tegenkomen. De karakters hadden wat echter gemogen, maar zijn wel van hoge kwaliteit. Het enige dat ik een beetje een minpunt vond waren de auto’s, waarvan de banden niet leegliepen als je erop schoot. Je zult in Tomb Raider: Legend niet teleurgesteld worden als het om de grafische kant gaat!
Tomb Raider:Legend Tomb Raider: Legend Tomb Raider: Legend
Gameplay
Ik kan eigenlijk alleen maar lovend zijn over Tomb Raider: Legend, want wederom zijn we bij een goed punt aangekomen. De gameplay van Tomb Raider: Legend is echt tot in de kleinste details goed uitgewerkt. De knoppen zitten op de goede plekken en Lara is simpel te besturen. Je kunt bijvoorbeeld richten op een bepaalde tegenstander naar die tegenstander toe rennen of springen en dan onder hem doorglijden of op hem springen en in “slowmotion mode” helemaal aan flarden schieten. Er is echter wel één nutteloze toevoeging, je moet namelijk in de filmpjes af en toe ook knopjes indrukken zodat Lara wat bewegingen doet die je dus zelf helemaal niet in de hand hebt. Verder kun je de omgeving gebruiken om de tegenstanders neer te halen, zo zijn er wankele muren die je kapot kan schieten en op je tegenstander kan laten vallen, of explosieve kistjes. Ook mag je af en toe op een (ducati) motor rijden. De motor is makkelijk te besturen maar er is ook weinig dat je met het ding kan doen. Het is niet echt de bedoeling dat je gaat stunten met de motor, wat ik wel jammer vond. Met afbrokkelende muren, smalle richels en meer dan genoeg pijnlijke valstrikken is het wel zo fijn dat de besturing flexibel is gehouden. Spring je dus net iets te laat of te vroeg dan kan je door snel op de Y te drukken, de sprong nog wel halen.Soms zal het, vooral in het begin, wel eens voorkomen dat je mis springt. Maar als je eenmaal door hebt hoe de gameplay in elkaar zit, komt het allemaal goed. Als je dood zal gaan, krijg je wel een erg lang laadscherm, maar zul je weinig opnieuw moeten spelen. Tomb Raider: Legend werkt namelijk met veel checkpoints. Als je dood gaat, begin je dus gewoon een paar minuten terug en zul je snel weer op je oude plekje terugkomen. Het is ook mogelijk om de game te saven, maar dan zul je ook gewoon bij het laatste checkpoint uitkomen. Dat is dus een beetje een nutteloze toevoeging. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om je “aim” in te stellen, zo kun je hem op normal zetten, hierbij zal Lara automatisch op een doel richten als jij naar dat doel bent gekeerd. Maar je kunt Lara ook instellen op accurate aim. Dan zal Lara altijd op het doel proberen te richten, dit is zeer handig bij de laatste eindbaas.
Achievements
Tomb Raider: Legend werkt met duidelijke Achievements. Zo zul je per uitgespeeld level 50 of 75 gamerscore vergaren. Bij elke level die je uitspeelt, unlock je een Time Trial van dat level. Als je een time trial van een level behaalt, zul je 10 gamerscore krijgen. En als je alle timetrials hebt gehaald, zul je nog eens 50 gamerscore vergaren. Ook zul je voor het uitspelen van het gehele avontuur op easy of medium nog eens 125 gamerscore krijgen. Als je deze op hard uitspeelt krijg je 175 gamerscore. Ook zul je voor het behalen van bronzen, zilveren of gouden medailles regelmatig een beloning krijgen!
Game modes en co-op?
Tomb Raider: Legend biedt natuurlijk een storymode, dit is waar de hele game op gebaseerd is. Deze storymode kun je telkens herhalen op verschillende niveaus (easy, medium, hard) en ook op time trial. Deze time trial mode is behoorlijk moeilijk, want je hebt heel weinig tijd om een level uit te spelen. Daarnaast heb je de croft manor mode, dit is Lara’s kasteel waarin je heel veel dingetjes kunt ontdekken om alle medailles te unlocken. Door alles uit te spelen unlock je alle kostuums van Lara.
Tomb Raider: Legend bevat geen online mode, dit is erg jammer want dit verlengt de replay van de game. Tomb Raider: Legend heeft wel een lange storymode, als je het zonder walkthrough speelt, maar toch zal de game op een gegeven moment wel helemaal uit zijn. Als er een Xbox Live mode was geweest, had dit de game een stuk aantrekkelijker gemaakt. Een online co-op mode hadden ze er zeker bij moeten doen. Wie weet, zien we dit wel in een update!
Tomb Raider: Legend behoort tot mijn top 3 van Xbox 360 games. Het is zen zeer leuke adventure game met veel puzzels en gevechten. De game roept een bepaalde avontuurlijke sfeer op. De gameplay van Tomb Raider: Legend is perfect, en de grafische kant doet niet onder voor een next-gen game. Ik hoop dat Eidos, Crystal Dynamics op het Tomb Raider project houdt en we nog vele games kunnen verwachten! Het enige dat ik nog mis is een co-op variant.
Deze game biedt de uitkomst voor gamers die geen Xbox Live hebben, dus ren naar de winkel en haal Tomb Raider: Legend vandaag nog.
Cijfer: 8.2