Battlefield 2: Modern Combat Review

vrijdag, 14 april 2006 om 18:49
De Battlefield serie komt naar de consoles. Na de Xbox en Playstation 2 versies een paar maanden terug mogen we nu ook op de 360 de online gevechten aangaan.
Iedereen zal wel bekend zijn met de populaire Battlefield serie. Eind vorig jaar kwam Battlefield 2 op de PC uit, en ook nog eens Battlefield 2: Modern Combat op de Xbox en Playstation 2. Daarna heeft EA besloten om dan ook maar de Xbox 360 bezitters de kans te geven deze game uit te proberen. Moet je deze kans grijpen? Dat ligt eraan of je meer een singleplayer of een multiplayer fanaat bent.
Online en offline
De Battlefield serie staat bekend om zijn massale online gevechten. Op de PC ligt het aantal spelers flink hoger, maar de consoles moeten het doen met 24 man. Dat is nog steeds een aardig groot aantal, aangezien de meeste games het maximum op 16 spelers zetten. Maar de multiplayer zullen we later behandelen. In Modern Combat zit namelijk ook een aardige singleplayer mode.
De singleplayer
De VN en China vallen Kazachstan binnen. Het land is onstabiel en de de VN komt even langs om alles te regelen. De Chinezen vinden de gedachten van zo'n grote legermacht aan hun grens niet zo heel prettig en sturen hun eigen manschappen om te zorgen dat China niet bedreigd zal worden. Natuurlijk loopt dit uit op flinke gevechten en die zul je van beide kanten meemaken.
Je begint de singleplayer als een VN soldaat, die de Chineze communicatie moet helpen platleggen. Na enkele missies zal je dan getrakteerd worden op een Chinees nieuwsbericht. Hierin wordt verteld dat de Chineze troepen bereigd worden, terwijl ze alleen maar uitzijn op een stabiel en vredig Kazachstan. Er wordt even vergeten dat er net een flink aantal Amerikanen is omgelegd. Vervolgens zie je dit ook aan de VN kant. De westerse zenders maken de Chinezen zwart, en vica versa. Het is leuk om te zien hoe de feiten verdraaid worden door beide kanten.
In de singleplayer word je steeds in een grote map gedropt met een paar objectives. Als je deze doelen hebt bereikt, zal je er nog meer krijgen of zal de missie over zijn. Het is een simpel principe, maar het werkt wel. Hoe snel je de missie doet, en hoe je die aanpakt, maakt in de meeste levels niet uit. Je kan lekker van een afstandje de vijanden één voor één afknallen met je sniper rifle, of met de deur in huis vallen door een tank te gebruiken. Je wordt in je aanpak meestal helemaal vrijgelaten, en dat is het sterkste punt van de singleplayer.
In de singleplayer kies je, net als in de multiplayer, uit verschillende klassen. Je hebt assault, sniper, special forces, engineer en support. Elk hebben hun eigen wapens en uitrusting. Soms zal je de ene moeten gebruiken, en in andere situaties een andere eenheid. Tussendoor kan je gewoon switchen tussen de soldaten die op het veld rond lopen. Heb je een engineer nodig om je tank te repareren? Kijk even naar hem, druk op de X knop en je verplaatst je in deze soldaat. Dit is handig om snel in te grijpen op belangrijke punten, je snel over de map te verplaatsen, en te zorgen dat je geen seconde van de actie mist. Het switchen gaat met enkele effecten die in het begin wel leuk zijn, maar na een paar keer aardig beginnen te vervelen.
De singleplayer is een aardige toevoeging aan de game, maar dat is niet het sterkste punt. De AI van de soldaten laat soms te wensen over. Af en toe staat een eenheid van jouw team oog in oog met een vijand. Ze beginnen op elkaar te schieten, maar na tien seconden weten ze elkaar nog niet te raken, en dat terwijl ze een meter van elkaar afstaan. Daarnaast willen tanks nog wel eens achteruit rijden terwijl een teamgenoot er achter staat. Het maakt ze weinig uit dat hun vriend dan zo plat als een dubbeltje weer tevoorschijn komt. Soms zijn ook de levels wat verwarrend en is er niet helemaal duidelijkheid waar je nou heen moet. Er staat wel een groen puntje op je map, maar hoe je hier moet komen, is soms een beetje vaag.
Uitdagingen en promoties
Tijdens de missies zal je punten vergaren die er dan weer voor zorgen dat je gepromoveerd wordt naar een nieuwe rang. Hoe sneller, efficienter, en met minder slachtoffers aan jouw zijde je de missie afrondt, bepaalt hoeveel punten je krijgt. Het loont dus om een beetje op te schieten, aangezien je dan sneller gepromoveerd wordt. Daarnaast zal je totaal aantal punten van een missie naar de EA servers geüpload worden, en kan je na de missie gelijk zien hoe je het doet. Je ziet wat de beste score van de wereld is, en op welke rang jij staat vergeleken met de andere spelers. Door dit punten systeem wordt ervoor gezorgd dat je de singleplayer missies meerdere keren gaat spelen, om de maximale score proberen te halen.
Naast de singleplayer campaign, heb je ook nog verschillende 'challenges'. Deze uitdagingen variëren van het zo veel mogelijk vijanden neerschieten, zo snel mogelijk switchen tussen soldaten en het snelst bereiken van een bepaald punt. Ook hiervoor krijg je een score, en je zult flink moeten oefenen als je de maximale punten wilt halen. Het is een toevoeging die de eerste paar keer wel leuk is, maar het wordt al snel wat saai om te doen.
Leuk, maar niet genoeg
De singleplayer is een leuk onderdeel van de game. Je zal je er een aantal uur mee vermaken, je zal misschien zelfs de campaign een tweede keer uitspelen voor een hogere score, of de challenges een aantal keer proberen, maar het is het net niet. Op de een of andere manier voelt het niet goed. De AI is niet al te slim, de levels zijn soms wat herhalend, en de hele singleplayer laat je achter met het gevoel 'was dit het?'. En ook de uit het niets spawnende soldaten soms zijn een beetje vervelend. Dit betekent niet dat de singleplayer slecht is. Het is leuk om een keer te doen, misschien zelfs twee keer, maar het is gewoon niet genoeg om de game aan te schaffen. Gelukkig hebben we de multiplayer nog.
Met 24 man online
Het sterkste punt van de Battlefield serie is altijd al de multiplayer geweest. En dit is ook het geval in Modern Combat. Online kan je het met 24 man uitvechten, en dit is een behoorlijk getal. Natuurlijk is het wat laag vergeleken met de PC versie, maar het is nog altijd beter dan de 16 man die de meeste games op de consoles als maximum hebben.
Omdat het om 24 man gaat, zijn de maps ook wat kleiner gemaakt dan op de PC. Nog steeds zul je niet in een minuutje naar de andere kant lopen, maar alles is lekker overzichtelijk gehouden op deze manier. Sommige maps zijn duidelijk gemaakt om met wat minder mensen te spelen, maar over het algemeen zijn de maps ruim genoeg om lekker rond te racen in de verschillende voertuigen, en je vijanden vanaf een flinke afstand neer te snipen.
De mode die je waarschijnlijk het meeste zal spelen online is het game type conquest. Hierin moet je de verschillende vlaggen op de map veroveren, en vervolgens natuurlijk behouden. Als jouw team de meerderheid van de vlaggen in bezit heeft, zal het aantal punten van het andere team achteruit gaan. Als deze nul bereikt, heeft jouw team gewonnen. Natuurlijk zal de vijand er alles aan doen om dit te voorkomen, en zal je flinke gevechten moeten voeren om de vlaggen te veroveren / behouden. De match stopt na twintig minuten. Als er tegen die tijd geen winnaar is, zal degene met de meeste punten de winnaar worden.
Tanks, helicopters, humvee's en mijnen
Battlefield zou Battlefield natuurlijk niet zijn zonder een flink aantal voertuigen. Op elke map zijn verschillende tanks, helicopters, jeeps en boten verspreid. Er kunnen meerdere soldaten in een voertuig plaatsnemen, dus wat teamplay op dit gebied is wel gepast. Je kan bijvoorbeeld met een helicopter een paar man meenemen, om die vervolgens in het oorlogsgebied weer neer te zetten. Of jij bestuurt de tank en neemt de controlle over het kannon op je, terwijl een teamgenoot bovenop springt en de infantrie met zijn machinegeweer onder handen neemt. De voertuigen nemen een belangrijke rol in in Modern Combat, en zullen vaak als eerste aangevallen worden. Pas dus op dat je niet op een mijn afrijdt, die een vijandelijke engineer net heeft neergelegd.
De multiplayer is het belangrijkste onderdeel van Battlefield 2: Modern Combat, en ook het onderdeel dat je het meeste zal spelen. Het boekje liegt deze keer niet als het 'met 24 spelers op Xbox Live in de ultieme online shooter' zegt. De massale gevechten, de teamplay en de sterke conquest mode zorgen ervoor dat je veel uren online zal doorbrengen.
Natuurlijk zijn er ook wat minpuntjes aan de multiplayer, maar die vallen in het niets vergeleken met de positieve dingen. Zo zal het grote aantal mijnen op sommige maps wat vervelend gaan worden (behalve als jij ze neer legt natuurlijk), is het vervelend als je veruit in de minderheid bent doordat mensen de game verlaten of als de game een beetje lagged in het midden van een vuurgevecht, en is het misschien wat te gemakkelijk om de vijand te zien door het rode icoontje boven zijn hoofd. Maar aan het einde maakt dit alles weinig uit, omdat de multiplayer gewoon ijzersterk in elkaar steekt.
Strakke beelden & 5.1 geluid
De graphics zijn flink verbeterd in vergelijking met de Xbox en Playstation 2 versies. De omgevingen zien er beter uit, de soldaten bewegen mooier over het veld, de voertuigen zijn gewoon super om te zien, en ook de explosies zijn een lust voor het oog. De graphics van Modern Combat zijn dik in orde.
Het geluid is iets slechter. De muziek die gebruikt is, zal niet vervelen, maar het is ook geen top soundtrack. Gelukkig kunnen we altijd nog onze eigen custom soundtrack opzetten. Ook de wapens klinken wat zwakjes. Als ik een machinegeweer in mijn handen heb, wil ik die ook horen. Het geluid van de wapens is net wat te zacht, en komt wat te zwak over om echt te overtuigen. Gelukkig maakt het geluid van de krachtige tank en helicopter kannonen veel goed. Het kon allemaal iets beter, maar is in geen geval echt slecht.
Met een wat zwakke singleplayer en een ijzersterke multiplayer is Battlefield gewoon een goede game. Maar is het de aanschaf waard? Als je Xbox Live Gold hebt, moet je de game zeker gaan proberen. De multiplayer alleen al maakt de game in dit geval zijn geld waard. Maak je geen gebruik van Xbox Live, dan zal de singleplayer niet genoeg zijn om je lang te vermaken.
De graphics van Modern Combat zijn helemaal goed, het geluid is iets slechter, de singleplayer is wat zwakjes, maar de multiplayer is gewoon één van de besten die er op dit moment op de Xbox 360 is. Als je een goede multiplayer game zoekt, zul je zeker geen spijt krijgen van deze game.
Cijfer: 8.3