Tom Clancy's Ghost Recon Online Review

Review
door Wouter
woensdag, 05 september 2012 om 16:00
xgn google image
Free-to-play games zien we tegenwoordig steeds vaker voorbijkomen. Deze opkomende markt groeit in een razend tempo en veel ontwikkelaars proberen er hun slaatje uit te slaan. Een van deze studio’s is Ubisoft die met Tom Clancy's Ghost Recon Online een succesvolle, gratis speelbare shooter probeert neer te zetten. Maar dat iets gratis is wil nog niet zeggen dat het goed is.
Begrijp ons niet verkeerd, Ghost Recon Online is zeker geen slechte game. We moeten alleen even ons hart luchten over een paar zaken. Ten eerste voelt het allemaal een beetje onafgemaakt aan. Het begint al met het feit dat slechts vier mappen en twee gamemodi aangeboden worden. Het is natuurlijk een gratis game dus eigenlijk mogen we hier niet over zeuren, maar wil je echt publiek trekken en dit ook behouden dan moet je toch iets meer diepgang geven als ontwikkelaar. En niet enkel een paar levels en modi bieden die bovendien vrij weinig van elkaar verschillen. Daarbij keert het welbekende betalingssysteem ook weer terug. Dat betekent dat diegene met de grootste portemonnee ook meteen de grootste voorsprong heeft. Het mag dan allemaal wel gratis speelbaar zijn, maar maakt dat Ghost Recon Online ook je tijd waard?
PvP in zijn puurste vorm
Ghost Recon Online moet je los zien van de eerdere delen. Het spel brengt puur en alleen een multiplayermodus. Er is dus verder ook geen verhaal. Jij speelt in een team van special forces met als enige taak het andere team van special forces te verslaan. Waarom? Gewoon omdat het kan. Je merkt hierbij al snel dat Ghost Recon Online gemaakt is voor een heel breed publiek. Stealth en tactiek zijn vaak nergens te bekennen en explosies en geweerschoten zijn er in overvloed.
Gelukkig is er wel iets dat Ghost Recon Online meeneemt van zijn voorvaderen en dat is het samenspel. Dit is zowel in de verschillende mappen als in de modi terug te zien. De levels zijn zo ingericht dat je als team zijnde het sterkst in je schoenen staat. Veel plekken om dekking te zoeken en net zoveel zijweggetjes om de vijand tactisch te benaderen. Het design doet jammer genoeg wel een beetje onder. Er zijn maar vier mappen en deze limiteren zichzelf tot een paar half kapotte gebouwen en een soort olieplatform. Dingen die je al snel hebt gezien, maar buiten dat redelijk wat mogelijkheden bieden.
De twee gamemodi zijn ook voor een deel gericht op het samenspel. Bij de eerste moet het ene team een drietal punten verdedigen en het andere team deze juist veroveren. Bij de tweede modus zijn er verschillende punten verspreid die je als team snel moet bezetten en zo lang mogelijk moet behouden. Beide modi vragen dus om aardig wat teamwerk. Iets wat desondanks niet vaak terug is te zien.
Slechte balans
Mensen spelen namelijk maar al te vaak als iets dat goed is voor zichzelf in plaats van voor het team. Je kunt spelen als drie verschillende klassen: Recon, Assault en Specialist. Deze zijn helemaal naar eigen inzicht in te delen van wapens tot aan speciale voorwerpen. Er is dus voor ieder wat wils. Geniet een sniper jouw voorkeur of zoek je liever het gevecht op met een shotgun in de handen, het kan allemaal. Maar dat het kan betekent niet dat je het ook moet doen. Als er al vijf teamgenoten als Recon met een sniper lopen is het natuurlijk slim om voor de Assault klasse te kiezen. En niet alleen vanwege het wapen, maar ook voor de andere privileges die iedere klasse met zich meebrengt.
Het komt erop neer dat de balans heel vaak niet goed is. Dit terwijl ieder personage wel gelijk is in kracht. Toch denken mensen maar al te snel niet na bij het kiezen van een klasse en wapen, waardoor je zomaar in een team kunt zitten waar vijf van de acht met een sniper lopen. Bij het verdedigen maakt dit misschien niet zo uit, maar als je juist aanvallend moet spelen en punten moeten veroveren, doe je onwijs onder voor een goed gebalanceerd team.
Veel verschil in klassen
Het is jammer dat het vaak zo loopt, want zowaar iedere klasse brengt leuke vaardigheden met zich mee. Vaardigheden soms zelfs zo goed dat ze het tij in no time doen keren. Dit is dan ook een van de dingen die Ghost Recon Online leuk maken. De Specialist-klasse kan bijvoorbeeld een grote bubbel oproepen die kogels afweert. Het effect verdwijnt dan wel weer binnen een aantal seconden, maar geloof ons als we zeggen dat die paar seconden precies genoeg zijn om een punt over te nemen. Als verdediging tegen deze aanval kan de Specialist ook een EMP afvuren die de bubbel en alle elektronica juist uitschakelt. Op die manier kun je weer dubbel zo hard terug slaan.
De Assault-klasse heeft ook een aardig arsenaal aan trucjes. Dit karakter is goed voor het bestormen van de vijand. Naast een groot metalen schild dat hij voor zich kan dragen, kan de Assault-klasse ook met hoge snelheid vooruit rennen. Perfect dus om een gat in de vijandelijke linie te creëren. Daarnaast, en dit is misschien wel de meest handige vaardigheid, kan deze klasse een soort antenne op zijn rug dragen die een soort hittegolf verspreid. Dit zorgt ervoor dat alle tegenstanders wazig zien en het maakt schieten onmogelijk, waardoor je wederom met je team een flink stuk vooruit kunt lopen.
Als laatste is er ook nog de Recon klasse. Zoals misschien wel te verwachten was, kan dit karakter zichzelf bijna compleet onzichtbaar maken voor een korte periode. Perfect om de vijand te besluipen. Daarnaast kan deze klasse vijanden markeren zodat deze zichtbaar blijven zelfs als ze achter een muur schuilen. Een personage dat ook zeker niet in je team mag ontbreken. Eigenlijk zijn alle klassen op zijn zachts gezegd handig om in je team te hebben. Daarom is een goede balans cruciaal.
Soepele besturing
De besturing is in Ghost Recon Online redelijk soepel. Het in third-person rennen van en naar een schuilplek werkt erg makkelijk. En dat komt mooi uit want zoals we eerder al aangaven zijn de levels goed gevuld met schuilplekken. Het bewegen en kijken vanuit dekking werkt ook erg goed net als het richten. Normaal zie je alles in third-person perspectief maar wanneer je door je vizier kijkt, wisselt dit naar first-person. Iets dat normaal vaak alleen voor de sniper is weggelegd. Zo kun je ook met andere wapens vanaf een veel grotere afstand je vijand uit schakelen.
Het hoofdmenu ziet er ook niet verkeerd uit. Alles is in een oogopslag te zien, zoals de winkel om nieuwe wapens te kopen, je profiel, maar ook je vriendenlijst. Iets wat voor het samen spelen met je vrienden onmisbaar is. Helaas is dit wel een beetje gelimiteerd. Het is namelijk niet mogelijk om een privéspel te starten. Wil je dus met je vrienden spelen dan zul je tijdens een openbaar potje je maten uit moeten nodigen. En dan nog is dit beperkt tot drie vrienden. Een beetje raar aangezien de trailer van het spel doet geloven dat Ghost Recon Online bedoeld is om met vrienden te spelen. Waarom wordt er dan niet meer mee gedaan?
Een degelijke shooter
We zeggen het weer: Ghost Recon Online is zeker geen slechte shooter. Zeker niet omdat het gratis speelbaar is. De besturing werkt redelijk soepel, de verschillende klassen zijn erg goed uitgewerkt en de mappen zijn tactisch ingericht met heel veel objecten om achter te schuilen. Bij welke punten gaat het dan fout? Het feit dat er maar een paar mappen en modi zijn is er één van. Daarbij zit je veel te vaak in een ongebalanceerd team. Iets dat makkelijk is te voorkomen door limieten te stellen op het aantal van elke klas. Zit je dan eenmaal in een goed team dan is het best leuk en nodig je vrienden uit dan kun je helemaal lachen. Verwacht alleen geen diepgaande shooter die je lang zult spelen.
Cijfer: 6.5

Populair Nieuws