Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 Review

donderdag, 21 juni 2007 om 19:49
Het probleem met snelle vervolgen is dat de ontwikkelaar slechts weinig tijd heeft om grote verbeteringen door te voeren. Dit geldt ook voor GRAW2, waardoor de game bijna precies hetzelfde aanvoelt als het eerste deel. Grafisch is de game ietsje verbeterd, maar dit weet niet meer zo’n indruk achter te laten als deel één deed. Maar is hetslecht dat Ubisoft weinig veranderd heeft aan de succesvolle formule?
Nieuwe dingen
Als je Advanced Warfighter hebt gespeeld zal GRAW2 misschien wat voorspelbaar zijn. Je weet dan waar de vijanden ongeveer vandaan zullen komen, al zullen ze je soms nog onaangenaam verrassen door opeens op een dak te staan waar je het totaal niet verwacht had. Deze keer zijn er meer vijanden, die in grotere aantallen op je af zullen komen. Er is meer actie in de game gestopt, waardoor het allemaal wat sneller gaat. Dit wordt mede bereikt door de soundtrack van de game, die op de goede momenten een muziekje erbij stopt.
Nieuw is ook de luchtaanval. Je kunt in de game soms een bommetje op een in de weg staande tank laten vallen, en vervolgens genieten van een gigantische explosie. Het is echter wel een tikkeltje onrealistisch, want wie gaat er nou slechts 100 meter van zo’n explosie afstaan? Maar dit valt te vergeven, want anders zouden we teveel van de actie moeten missen, en dat wil natuurlijk niemand.
Jouw teammaten zullen deze keer wat meer praten, wat in het begin wel aardig is om wat meer in de game te komen, maar na enkele missies begint dat toch wel vervelend te worden. Als je ze de opdracht geeft om enkele vijanden neer te schieten, wat ze niet kunnen omdat ze op een verkeerde positie staan, zullen ze dit meerdere malen met dezelfde tekst laten weten. Na drie keer zullen ze toch wel doorhebben dat je ze hebt verstaan?
De grootste update aan GRAW2 is echter de verbeterde Cross-Com interface. Deze gebruik je om bevelen te geven aan jouw team en ondersteunende voertuigen. Deze werkt makkelijker dan in deel één en je kunt door hun ogen kijken om een andere kijk op het slagveld te krijgen.
Gevaar aan de Amerikaanse grens
Nu we allemaal weten wat er nou verbeterd is in Ghost Recon Advanced Warfighter 2 komen we aan bij het verhaal van de game. Deze gaat gewoon verder waar het eerste deel ophield. De rebellen in Mexico maken nog steeds flink wat rotzooi en komen zelfs de grens van de Verenigde Staten over. Dit kan natuurlijk niet, en dus worden de Ghosts ingezet om de rebellen in Mexico een kopje kleiner te maken. Het gaat echter niet helemaal volgens plan, want de president van Mexico komt erachter dat de Amerikanen op hun gebied actief zijn en dreigt zelfs met een oorlogsverklaring. Aan jou en je team de taak om de boel onder controle te houden.
De single player van GRAW2 zal je zeker wat uurtjes vermaken. Alles ziet er goed uit, het speelt lekker en de hele game zit vol met actie. Maar dat gebeurt zonder het realistische aspect uit het oog te verliezen.
Uitgebreidere multiplayer
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de multiplayer. Deze is uitgebreider dan het vorige deel, met meer maps, meer opties en meer modes. Zo is er bijvoorbeeld “helicopter hunt,” waarin je zoveel mogelijk helicopters uit de lucht moet schieten met de hulp van jouw team. Ook is er deze keer betere ondersteuning voor clans. Leden kunnen zich aanmelden, gepromoveerd worden, uit de groep geschopt worden, tot leider gekozen worden en meer. Dus als je klaar bent met de verhaallijn kun je je online nog zeker een tijdje vermaken.
Fans van het eerste deel moeten deze game zeker niet missen. Het is Advanced Warfighter, maar dan op alle punten net wat beter. Als je het eerste deel vorig jaar hebt overgeslagen dan is het voor elke liefhebber van shooters aan te raden om deze wel mee te pakken.