Genji: Days of the Blade Review

vrijdag, 22 juni 2007 om 2:03
Genji: Days of the Blade is het vervolg van de drie jaar geleden verschenen Genji voor de PlayStation 2. Het verhaal gaat door waar het eerste deel ophield, ook in dit tweede deel draait het spel weer om de Genji-clan. De speler, in de huid van zwaardvechter Yoshitsune, moet deze nobele clan verdedigen tegen de kwade en demonische Heishi-clan. The cut scènes zijn prachtig, zitten vol met actie en leveren een leuke bijdrage aan het verhaal. Er wordt beweerd dat het verhaal gebaseerd is op Japanse historische oorlogen. Echter lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit klopt aangezien ik zeker weet dat er geen spoken, demonen en geanimeerde lijken voorkomen in de Japanse geschiedenis boeken. Over het algemeen zul je in Genji: Days of the Blade een eenvoudig verhaal met hier en daar een leuke wending aantreffen.
Graphics en design
Het is duidelijk dat in Genji: Days of the Blade de meeste tijd gespendeerd is aan de grafische kant van de game. Het ziet er namelijk van top tot teen fantastisch uit. Zoals ik al eerder noemde zijn de cut scènes werkelijk een lust voor het oog maar ook de rest van de game doet niet onder. Voornamelijk de kleine details zoals de prachtige wapens met speciale lichteffecten zijn geweldig, desondanks zou ik liegen als ik zou zeggen dat je dergelijke graphics niet op de Xbox 360 kunt aantreffen.
Genji is een echte hack-and-slash game waarin je vier verschillende karakters onder je hoede hebt en hen door Japanse omgevingen leidt. Echter zul je al snel merken dat je het hele spel met één bepaald karakter aan het spelen bent en de rest alleen oproept indien het nodig is. Als je niet aan het hacken en slashen bent, word je opgezadeld met een puzzel of erger nog; met een vage opdracht waardoor je tijden aan het ronddwalen bent door verschillende kamers en gangen, je afvragend wat je nou precies moet doen.
Gameplay: camera problemen
De game is voornamelijk gericht op het vechten. Hoewel dit neerkomt op een beetje simpel “button mashen”, geeft het wel degelijk voldoening. Het probleem zit hem echter in de camera en de zogenaamd grote gebieden die achteraf klein blijken te zijn. De in-game camera is gewoon ronduit klote. Voor elke locatie is vastgesteld waar de camera staat, dit betekent dat als jij vanuit een hoek komt die niet precies hetzelfde is als degene die de ontwikkelaars hadden gepland, je behoorlijk wat problemen zult hebben om je tegenstanders neer te halen. De eindbaas gevechten zijn helemaal al een zootje. Prachtig uitziende tegenstanders zullen hier namelijk veranderen in transparante geesten om er voor te zorgen dat ze je camera zicht niet blokkeren. Af en toe staat je ook nog een verrassing te wachten als blijkt dat groot ogende en mooi uitziende gebieden kleine gevangeniscellen blijken te zijn, je kunt geen kant op en overal komen demonen vandaan.
Het aantal on-screen tegenstanders is indrukwekkend, en een lage AI is dan ook niet erg als je velen tegelijk neerhaalt. Het vechten zelf is meestal redelijk simpel met de nieuwe wapens die je krijgt en ook nog eens kan upgraden. Desondanks is geduld wel een vereiste dat je dankzij de slechte kanten van de game waarschijnlijk niet kunt opbrengen. Als het je allemaal een beetje teveel wordt, zal hoogstwaarschijnlijk je zogenoemde “Kamui power” beschikbaar zijn. Deze kracht stelt je in staat om, in een simpele druk-op-de-knop mode, vele tegenstanders neer te halen.
Oordeel
Als je een zeer mooi ogende game zoekt ben je bij Genji: Days of the Blade zeker aan het goede adres. De gameplay en uitvoering van de game daarentegen voelen totaal niet goed aan. Het ontbreken van de mogelijkheid om de camera te bewegen, is het grootste en meest irritante probleem. Mensen die de game al gekocht hebben, zullen hem waarschijnlijk al een tijdje als onderzetter gebruiken. De mensen die nog twijfelen wil ik een tip geven; er zijn veel goedkopere onderzetters op de markt! Zonder grappen, Genji is een goed ogende game waar je wellicht een paar uurtjes van zult genieten maar daarna al snel aan de kant legt.