TNT Racers: Nitro Machines Edition Review

zondag, 06 oktober 2013 om 8:00
Sinds de hoogtijdagen van de Super Nintendo is Mario Kart nog altijd de ongeslagen koning der partyracers. Op de Wii U moeten we helaas nog een tijdje wachten voor we met Mario en zijn vrolijke vriendjes verbrand rubber op warm asfalt kunnen achterlaten. Om de tijd te doden komt Keen Games met TNT Racers: Nitro Machine Edition!
Nintendo gamers hebben het zwaar. Op vrijwel iedere generatie consoles komen er maar één, hooguit twee, titels van de topseries van Nintendo uit. Mario Kart is één van die topseries en helaas zullen we nog minstens een half jaar moeten wachten. Toch kunnen we onze lol op wat betreft partyracers, want TNT Racers: Nitro Machines Edition is een lekkere snack voor tussendoor. Dus plankgas met de recensie!
Micro Machines vs. Mario Kart
Keen Games heeft met TNT Racers: Nitro Machines Edition besloten om twee succesvolle formules met elkaar te combineren. Het team heeft gekozen voor een topdown view (Micromachines) en een versimpelde versie van het fungehalte van Mario Kart. Dit resulteert in een snelle racegame waarin je snel en effectief zult moeten racen. Niet alleen door wapens kun je uitgeschakeld worden, maar ook door van het scherm te verdwijnen. Maar uiteraard is er meer te doen!
Diverse modi
Want alleen maar racen en elkaar afknallen zou natuurlijk erg saai zijn. Daarom zitten er in TNT Racers: Nitro Machines Edition diverse modi verwerkt die eentonige gameplay moeten vermijden. Zo zijn er modi waarin je zoveel mogelijk punten moet halen in een x aantal rondes of in een bepaalde tijd, maar ook modi waarin je zo snel mogelijk drie rondjes moet rijden of een x aantal obstakels kapot moet hebben gereden. Je zou dus kunnen zeggen dat de game drie modi kent: Time Attack, Battle en Points.
Genoeg uitdagingen en tracks
Gelukkig hebben de mannen van Keen Games ook gedacht aan variatie. De modi zul je voornamelijk tegenkomen in de uitdagingen die je kunt spelen. Hiervan zijn er maar liefst 75, waarmee je om de zoveel uitdagingen een nieuwe auto of iets anders leuks vrijspeelt. Ook de 26 levels bevatten een grote variatie aan thema’s, wat natuurlijk wel fijn is. Zo race je de ene keer in de jungle, de andere keer in de woestijn en de volgende keer op ijsvlaktes. Keen Games heeft meer dan alleen een leuk thema in de game gestopt, want wie tijdens het racen goed oplet ziet allerlei kleine details die binnen het thema passen. Loslopend wild, mensen die uit hun hutjes komen en stromende riviertjes.
Aandoenlijke graphics met te vrolijke muziek
Wat betreft presentatie doet TNT Racers: Nitro Machines Edition weinig fout. Sterker nog, de graphics kun je bestempelen als tijdloos. Met een simpel uiterlijk en felle kleurenpaletten weet Keen Games een leuk grafisch stijltje aan de game te geven. Hoogstaand is het natuurlijk niet, maar dat is voor een game als TNT Racers niet erg. Wat betreft de muziek kunnen we niet anders zeggen dat deze aanstekelijk is. Vrolijke jazz-muziek schalt door de speakers van je Wii U Gamepad of TV. Hoewel de muziek vrolijk is, kan het na een tijdje wel eentonig aan gaan voelen. Gelukkig kun je het geluid uitzetten, want voor de rest zul je weinig geluid in de game opmerken.
Tekortkomingen
Een van de tekortkomingen aan TNT Racers: Nitro Machines Edition is het ontbreken van een online multiplayer. Met de online mogelijkheden van de Wii U leent een game als TNT Racers zich perfect voor een online potje. Lokaal kun je met maximaal drie vrienden de strijd aangaan. Een speler gebruikt de Gamepad, terwijl de overige spelers het moeten doen met Wii Remotes, Nun-chucks of een andere variatie aan controllers die beschikbaar is voor de Wii U. Verder voelt de game toch enigszins eentonig aan, ondanks de grote variatie aan levels en modi. Dit komt doordat enkele modi wel erg veel op elkaar lijken en de potjes erg kort zijn. Spannende nek-aan-nek races zul je dus niet snel tegenkomen.
Nitro Machines Edition
Oplettende lezers zullen vast al wel gezien hebben dat de volledige titel van het spel TNT Racers: Nitro Machines Edition bedraagt. Dit komt doordat TNT Racers eerder al eens verscheen voor onder andere de Wii, Xbox 360 en PlayStation Vita. De Nitro Machines Edition kun je omschrijven als de meest complete versie binnen de serie. Deze versie bevat namelijk alle downloadbare content die voor de andere consoles zijn verschenen.
Een zoethoudertje
Toe aan een simpel potje racen zonder al te veel poespas? Dan is TNT Racers: Nitro Machines Edition een leuke titel voor jou. Het spel biedt een aantal uur vermaak, en doordat potjes slechts enkele minuten duren zul je regelmatig even een aantal potjes speelt. Meer dan dat is TNT Racers: Nitro Machines Edition echter niet, doordat het spel weinig speciaals doet. Hierdoor wordt de honger naar de koning van de partyracers slechts tijdelijk gestild.