Inazuma Eleven 3: Bomb Blast Review

maandag, 07 oktober 2013 om 13:30
Voetbal, ons land is er dol op. Toch hebben wij hier een heel ander beeld van de sport dan in andere landen en Inazuma Eleven bewijst dat. Weet de nieuwste game uit de serie, Inazuma Eleven 3: Bomb Blast, de voetbalfans opnieuw te vermaken?
Inazuma Eleven is een serie die bij het jongere publiek een aardige reputatie heeft opgebouwd. De televisieserie die op de Nederlandse tv uitgezonden wordt speelt daarbij een grote rol. Wie een hele grote fan is, kan zijn hart luchten in de gamereeks die al jaren trouw door Nintendo uitgegeven wordt op diverse platformen van de uitgever. Deze keer is het tijd voor deeltje drie in de RPG-reeks op de (3)DS-systemen en moet het mangavoetbal weer populair maken.
Over de top
Inazuma Eleven 3: Bomb Blast is, zoals merkbaar aan de bovenstaande hint, een game die volledig draait om het voetbal. Niet het soort balletje trappen als in games als FIFA, maar de extreme versie van het balspel. Het is dan ook niet gek dat de serie zijn oorsprong vindt in Japan. In de game volg je keeper Mark Evans, een jongen met een enorme passie voor voetbal. Na met zijn schoolelftal diverse prijzen in de wacht te hebben gesleept, krijgen de spelers de kans van hun leven. Coach Hillman is op zoek naar de groep meest talentvolle spelers die het nationale elftal van Japan kunnen vertegenwoordigen op een internationaal toernooi.
Werk aan de winkel
Mark en zijn vrienden moeten flink aan de bak om te kunnen bewijzen dat ze thuishoren in de elite van het Japanse voetbal. Aan jou de zware taak om jouw spelers zo fit mogelijk te krijgen. Dit doe je door een heleboel te voetballen. Tussen de dialogen door zal je namelijk, geheel in Pokémon-stijl, op willekeurige momenten uitgedaagd worden. Deze miniwedstrijden speel je vier tegen vier. Jouw karakter plus drie teamleden tegen vier aartsrivalen. Veelal zijn dit straatschoffies die de grote Mark wel eens de les willen lezen.
Zodra je de uitdaging aangaat, kom je terecht op het veld. Via de touchscreen zet jij je spelers neer en wordt de aftrap genomen. Dribbelen gaat heel makkelijk door een pad te tekenen voor je speler. Wanneer je in conflict komt met een tegenstander, ontvouwt zich een keuzeschermpje met daarin steeds twee opties. Bij een aanval zullen die acties natuurlijk verschillend zijn dan wanneer je aan het verdedigen bent. Na je move gekozen te hebben krijg je de typische Inazuma actie op je scherm getoverd, waarbij de kleuren uit je beeld springen.
Punten sparen
Wanneer jij je wedstrijd wint, zijn jouw spelers natuurlijk in opperste stemming en zodoende krijgen zij ervaringspunten die hen sterker maakt. Hierdoor krijgen spelers meer TP (Technical Points), waarmee weer meer speciale trucs kunnen worden toegepast in een wedstrijd. De game laat jouw spelers gedetailleerd aan je zien, inclusief handige statistieken. Op die manier kun jij jouw team langzaamaan klaarstomen voor de eindkeuze van de coach.
Een stap terug
Helaas brengt het nieuwe verhaal een aantal restricties en daarmee nadelen met zich mee. In eerdere delen kon je naar eigen wens spelers scouten en in jouw team opnemen. Met een keuze uit een kleine 1000 spelers was je wel even bezig. Nu er in het verhaal maar twee teams zijn en dus maar 22 spelers, haal je die vrijheid uit de game. Ontwikkelaar Level-5 doet hiermee een stap terug.
En dat terwijl dit de eerste game uit de serie is die op de 3DS is verschenen. Met die extra grafische paardenkrachten zou je juist verwachten dat de game extra functionaliteiten zou introduceren of betere grafische beelden op je scherm tovert. Ook van dit laatste is niet te spreken. De spelwereld is nogal steriel en had wel wat meer invulling kunnen gebruiken.
3D zonder 3D
Een ander groot gemis is een goede 3D-functie. De kale spelwereld had veel meer dimensie kunnen hebben dankzij het 3D-beeld van de handheld, maar in plaats daarvan kun je in 3D naar je kaart kijken. Alleen de cutscenes en de actiemomenten tijdens een wedstrijd springen daardoor boven de rest uit, en die momenten heb je niet enorm veel in de game zitten.
Had meer ingezeten
Inazuma Eleven 3: Bomb Blast is een game die vooral bedoeld is voor echte liefhebbers van de serie. Het verhaal borduurt verder op de eerdere delen en de gameplay is vrijwel hetzelfde gebleven. Dat de game technisch vrijwel niet verbeterd is en zelfs een stapje terug heeft genomen, is zeer spijtig en doet de serie geen eer aan. Al met al moet je het dus hebben van de liefde voor de voetbalsport en Japanse gekkigheid, want daar is hier gelukkig geen gebrek aan.