Title Bout Championship Boxing 2013 Review

maandag, 01 juli 2013 om 17:00
De edele bokssport lijkt nooit echt helemaal doorgebroken te zijn op Nederlandse gronden. Ergens is dat ontzettend jammer, want het is een geweldige sport om je tot je uiterste te laten drijven en je precisie en uithoudingsvermogen te trainen. Het is voor lange tijd een echte 'mannensport' gebleken, maar de vrouwen beginnen boksen ook steeds meer te waarderen. Alleen maar mooi, natuurlijk. Title Bout Championship Boxing 2013 is een echte boks-sim en geeft je de mogelijkheid om jouw eigen bokser tot in de kleinste puntjes te trainen en te laten vechten tegen duizenden andere spelers. Is de game echter net zo bevredigend als een succesvolle linkse die je in de ring uitdeelt?
Voor nieuwelingen kan Title Bout Championship Boxing 2013 om eerlijk te zijn een verdomd complexe game zijn. Verwacht geen interactieve gameplay in de vorm van UFC Undisputed, bijvoorbeeld, maar meer een ervaring waarbij jij als manager de touwtjes in handen hebt. Wanneer je een nieuwe game opstart en kunt kiezen welke geslachten je wilt trainen en in welke klassen, kun je meteen verder gaan om jouw eigen bokswereld in elkaar te zetten. Het hoofdmenu is – lekker typerend – ook lekker simpel ogend gebleven door de opties te arrangeren in verschillende kluisjes in een kleedkamer. Saai, maar praktisch.
Jij hebt de touwtjes in handen
Maar je speelt Title Bout Championship Boxing 2013 natuurlijk niet om in ademnood naar een hoofdmenu te zitten staren, natuurlijk. Nee, je hebt deze game in huis gehaald om te boksen! En boksen, dat kun je in Title Bout Championship Boxing 2013. Tenminste, jouw eigen getrainde vechter dan. Want jij bent in principe een manager die de touwtjes in handen heeft – de onzichtbare man die over de ring heenkijkt. Op zich heeft dat ook wel weer iets.
Te veel boksers om op te noemen
Er zijn meer dan zesduizend boksers te vinden in Title Bout Championship 2013, ieder met zijn of haar eigen statistieken, biografie en bijbehorende avatar. Qua statistieken moet je denken aan uithoudingsvermogen, sterkte, snelheid en controle. Deze statistieken zijn cruciaal in het verloop van een gevecht, want iedere bokser doet het weer net even anders. Net zoals in de echte wereld, natuurlijk; het zou anders maar een verdomd saaie sport zijn, toch?
Absoluut geen feest voor nieuwkomers
Hier ligt meteen de valkuil voor Title Bout Championship Boxing 2013: de game is simpelweg niet geschikt voor nieuwkomers in het managementgenre, of voor boksen in het algemeen. Je moet er verstand van hebben, zorgen dat je enig idee hebt waar je heen wilt. Nieuwelingen worden simpelweg vernietigd door de plethora aan informatie die zij op zich afgegooid krijgen qua statistieken en diepgang. Slechts zelden moedigen wij aan wat meer handje houvast te stimuleren in een game. In Title Bout Championship Boxing 2013 is dat het geval, want nieuwelingen moeten een game ook kunnen waarderen. Niet afgestoten worden na een paar minuten werk.
Aan de andere kant zijn complimenten absoluut op zijn plaats voor de complexiteit die deze game kent. Want Title Bout Championship Boxing 2013 is een verrassend diepe game, wat natuurlijk ook wel weer erg indrukwekkend is. Twee zijden van de munt.
Talloze opties zorgen voor aangename diepgang
Waar het interessant wordt, is dat spelers zelf toernooien kunnen organiseren of iets rustigere kleine matches. Niet alleen dat, maar de content in Title Bout Championship Boxing 2013 is over het algemeen bizar uitgebreid. Van scheidsrechters tot de dames die de wedstrijd in de gaten houden en zelfs de stemmen die de wedstrijden ondersteunen met epische quotes. Gevechten kunnen via een simulatie worden bekeken om zo te bepalen hoe een gevecht zou kunnen verlopen. Uitermate handig voor als je het straks tegen een bul van een vent moet opnemen in de ring. Better come prepared.
Geen Rocky-feel
Wanneer het eindelijk zo ver is, kun je met jouw bokser de ring in stappen. Spannend! Hoor je 'Eye of the Tiger' al door de speakers? Niet? Nou, zet het nummer dan maar even vliegensvlug op en laat die lekkere riff door de speakers knallen. Het is nodig, want Title Bout Championship Boxing 2013 laat je niet echt de baas van een Rocky avontuur voelen. Dat is jammer, maar het was simpelweg niet mogelijk geweest met een primitief grafisch jasje en een algehele presentatie die twaalf jaar te laat op een geroeste dienblad is komen aanwaaien.
Waarom eigenlijk? Nou, de game voelt namelijk nogal... oud. Alsof het niet meer van deze tijd is. Al vanaf de menu's tot aan het sorteren van de boksers, krijg je constant het gevoel met een oude game te maken te hebben. Weinig tot geen muziek, weinig focus op een grafisch jasje, maar juist een complete focus op statistieken. Dat leidt tot saaiheid. Je wilt toch beloond worden voor jouw harde werk en tomeloze tactische inzet? Als jouw bokser de ring instapt dan wil je de adrenaline door jouw lijf zien stromen; iedere zweetdruppel die op de grond valt moet weer opnieuw belanden op jouw voorhoofd. Je moet met jouw bokser meedenken. Je moet de pijn voelen die hij krijgt als hij klappen incasseert. Die band die is helaas nergens te vinden. Och, misschien willen we wel te veel.
Uniek, uitgebreid, doodsaai
Dat is Title Bout Championship Boxing 2013 in een notendop. De game is weliswaar uniek, want echte management games voor boksen zijn verdomd dun bezaaid. Daarnaast is de content te veel om op te noemen; iets wat geweldig is voor de echte fan! Maar de uitvoering ervan en de algehele presentatie ogen echt doodsaai. De echte fan zou hier ongetwijfeld makkelijk overheen kunnen stappen, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd. Zonde, want deze game zou nou net het perfecte excuus kunnen zijn om boksen in zijn geheelheid aan de man te brengen in Nederland. Het wachten duurt helaas nog iets langer voor dat glorieuze moment zal zijn bereikt.
Cijfer: 6