Tiny and Big: Grandpa's Leftovers Review

dinsdag, 24 juli 2012 om 9:00
Ondergoed, we hebben het allemaal dagelijks aan en moederlief herinnert er ons altijd aan om 's ochtends een schone aan te trekken. In de game Tiny and Big: Grandpa's Leftovers ga je als Tiny de slechterik Big achterna, want hij heeft het ondergoed van jouw opa gestolen.
Dat laat je natuurlijk niet zomaar toe. De onderbroek van je opa is namelijk een soort trofee. Jij, Tiny, trekt samen met je maatje Radio, een pratende radio, door de woestijn om Big op te sporen. Een opa kan immers niet zonder onderbroek. Big, heel ironisch kleiner dan Tiny, ontdekt dat het ondergoed over speciale krachten beschikt. Hij doet er dan ook alles aan om het jou lastig te maken.
Hoe speel jij het level door?
Tiny and Big: Grandpa's Leftovers is een sandbox game, wat dus inhoudt dat je kunt doen en laten wat je wilt. Helaas zijn de levels erg klein en kent het geen grote open wereld om te ontdekken, maar daar staat tegenover dat je de levels op jouw eigen manier kan gaan spelen. Zo beschikt Tiny over drie gadgets: een haak waarmee je objecten kan verslepen, een laser waarmee je objecten door midden kunt snijden en een kleine raket waarmee je objecten weg kunt schieten.
De mogelijkheden om een level door te spelen zijn hierdoor oneindig, zeker omdat alle drie de gadgets direct beschikbaar zijn. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een stuk steen direct door midden te laseren. Houd je van een wat creatievere aanpak, dan kun je natuurlijk ook een hele trap uit de steen zagen. Of je gaat op een steen staan en schiet jezelf naar de overkant. Het motto van Tiny and Big: Grandpa's Leftovers luidt dan ook: doe wat je niet laten kan. Wel zul je regelmatig goed moeten plannen hoe je een obstakel gaat passeren. Plan je iets verkeerd en beland je onder een stapel puin, dan zul je een deel van het level opnieuw moeten doen. Gelukkig bevinden de checkpoints zich niet ver uit elkaar. Wat wel een puntje van kritiek is, is dat enkele puzzels herhaald worden. Natuurlijk kun je het dan op een andere manier oplossen, maar iets meer variatie had welkom geweest.
Unieke graphics
Kleine titels staan er om bekend geen grote hoeveelheden geld over te hebben om een game van het nodige grafische geweld te voorzien. Daardoor is een creatieve insteek benodigd en daar weten de heren bij Black Pants Games Studio wel raad mee. Het spel is in een cartoon- en stripachtig uiterlijk gegoten. Tiny en Big zijn grappig vormgegeven en de werelden lijken rechtstreeks uit een televisieserie te komen. Tijdens het snijden, schieten en verslepen zul je ook regelmatig typische woorden tegenkomen die je in stripboeken tegenkomt. Dit alles geeft Tiny and Big: Grandpa's Leftovers een leuk visueel stijltje dat niet snel gaat vervelen.
Erg kort
Wel kent de verhaalmodus een erg korte levensduur, met een uur of drie a vier ben je wel door het verhaal heen. Natuurlijk kun je het spel dan weer op een totaal andere manier doorspelen maar of je dat ook wel wilt is een tweede. Het verhaal is niet heel erg interessant en bevat geen memorabele momenten die je nogmaals wilt herbeleven. Wel zou je nog wat dingetjes kunnen verzamelen zoals cassettebandjes die voor andere muziek zorgen, welke overigens perfect bij de sfeer passen. Helaas is er na het uitspelen dus nog maar weinig te doen naast het opnieuw doorlopen van de levels. En aangezien je de oplossingen voor de puzzels al weet, is daar weinig reden toe.
Een heerlijk tussendoortje
Tiny and Big: Grandpa's Leftovers is voor de prijs die de game draagt een leuk tussendoortje voor eenieder die zich tijdens de vakantie verveelt. Hoewel de oplossingen van sommige puzzels voorhanden liggen en je het jezelf makkelijk kunt maken, is het natuurlijk leuker om je creativiteit te gebruiken. Tiny and Big: Grandpa's Leftovers is helaas van erg korte duur, hoewel je jezelf geen seconde zult vervelen. Kortom: een heerlijk tussendoortje dat naar meer smaakt.