Sleeping Dogs Preview

Preview
door Wouter
dinsdag, 24 juli 2012 om 11:15
xgn google image
Onlangs werden we op het kantoor van Square Enix uitgenodigd voor een wel heel unieke kans. We mochten namelijk infiltreren bij een criminele bende in Hong Kong. Natuurlijk namen we deze kans met beide handen aan en binnen korte tijd stonden we gekleed als triadelid voor de deur. Met een spijkerbroek, een strak hemdje en een gouden ketting om. De inkt van onze nieuwe draken-tatoeages was nog niet eens droog of we kregen te horen dat het slechts om een game ging. Een lichte teleurstelling dus, maar achteraf gezien was een speelsessie van Sleeping Dogs toch een slimmere keuze.
De naam Sleeping Dogs zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar True Crime 3: Hong Kong misschien wel. Zo heette de door United Front Games ontwikkelde titel namelijk oorspronkelijk. Begin 2011 besloot uitgever Activision echter afstand te doen van het spel en stopte de ontwikkeling. Een paar maanden later besloot Square Enix weer om de rechten van het spel te kopen, waardoor we volgende maand alsnog van deze game kunnen genieten. Van de naam True Crime moest Square Enix wel afstand doen en zo is Sleeping Dogs geboren. Aardig wat ophef dus, maar of Sleeping Dogs die moeite waard is lees je hieronder.
Als een actiefilm
Het verhaal begint wanneer het hoofdpersonage Wei Chen na een lang verblijf in de Verenigde Staten terugkeert naar Hong Kong. Het duurt niet lang voordat Wei Chen opgepakt wordt door de politie en in de gevangenis belandt. Het is daar dat hij in contact komt met een oude vriend die op dat moment lid is van de lokale triade (criminele organisatie). Het is al snel koek en ei tussen de twee en Chen wordt geïntroduceerd in de bende. Het duurt niet lang voordat Chen geaccepteerd wordt door zijn nieuwe partners in crime, maar hij draagt wel een groot geheim met zich mee. Chen is namelijk een undercover agent. Wat volgt is een erg aangrijpend verhaal over rivaliteit, wraak en macht tussen de lokale bendes met Chen in het middelpunt. Hij laat zich erg meeslepen en begint zich al aardig thuis te voelen in het vak. Dat hij eigenlijk voor de politie werkt begint hij dan ook langzaam te vergeten.
Sleeping Dogs bevat vrij veel cutscenes die dit verhaal vertellen. Grafisch gezien loopt het spel een beetje achter, maar met het acteerwerk is verder niets mis. Onder andere door een aantal bekende acteurs die hun stem verlenen en de mix tussen Chinees en Engels tijdens de gesprekken. Hierdoor wordt een goede sfeer neergezet. Tel daar het mooie Hong Kong bij op met zijn kleine marktjes en drukke wegen en je hebt een setting om verliefd op te worden.
Free-roamen in Hong Kong
Tijdens onze speelsessie mochten we een paar uur lang vrij rondlopen door Hong Kong en ondertussen een paar hoofd- en zijmissies doen. Wat meteen opvalt is dat United Front Games heel erg goed naar andere titels heeft gekeken. De stad is vol leven zoals je dat ziet bij bijvoorbeeld Grand Theft Auto en je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Ook kun je gebruikmaken van gemotoriseerd vervoer, of het nou je eigen auto is of die van een vreemde. Kies je er voor om een auto te stelen (of wat voor een misdaad dan ook) en je doet dit in het bijzijn van een agent dan krijg je de politie achter je aan. Deze zul je dan eerst af moeten schudden alvorens je weer een missie kunt doen. Wat het free-roamen betreft is alles dus vrij bekend.
Het vechten komt ook vrij vertrouwd over. De hand-tot-hand gevechten lijken een beetje op het Freeflow-systeem van Batman: Arkham Asylum/City. Lichte en zware aanvallen uitvoeren terwijl je van tegenstander naar tegenstander gaat met af en toe een tegenaanval, wanneer een vijand op het punt staat een stoot uit te delen. Is dit een minpunt? Absoluut niet. Het werkt gewoon goed. De besturing is simpel maar effectief en de Martial Arts-kunsten van Wei Chen lenen zich heel goed voor dit systeem.
Jackie Chan
Tijdens het vechten krijg je heel vaak de mogelijkheid om de omgeving te gebruiken. Denk hierbij aan een vijand in een container gooien, of hem ophangen aan een vleeshaak. En als Chen niet aan het vechten is dan is hij wel aan het klimmen en klauteren. Wilde achtervolgingen over daken en door achterbuurten terwijl Chen als het ware over en door obstakels glijdt als een mes door een pak boter. Het doet hierdoor heel erg denken aan actiefilms van bijvoorbeeld Jackie Chan.
Helaas worden goede auto-achtervolgingen niet uit de films overgenomen. Wanneer je gewoon rustig over het wegdek rijdt met een auto gaat alles nog goed, maar wanneer je iemand achtervolgt (of juist achtervolgd wordt) dan gaat het al verkeerd. Bochten maken gaat niet altijd even soepel en de ram-knop die is toegevoegd had de studio beter achterwege kunnen laten. Met één druk op de knop verplaatst de auto zich een meter opzij met de bedoeling om zo een andere auto te rammen. Het werkt wel maar het ziet er alleen zo nep uit. Naast een enkele bugs ziet de game er verder goed uit.
Geen GTA
Sleeping Dogs kan niet opboksen tegen een titel als GTA, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte game is. Er is een sterk verhaal aanwezig dat door de interessante gesprekken en omgeving op een goede manier wordt gebracht. Grafisch gezien loopt het spel wel een beetje achter, maar heel erg storen doet dit niet. Daarnaast zit de actie ook erg goed in elkaar en met name de variëteit doet het spel goed. Het ene moment ben je aan het vechten, het andere zit je in een wilde achtervolging over daken en door steegjes. Af en toe een auto-achtervolging en een schietpartij maken het helemaal af. Sleeping Dogs heeft echter nog wel een paar puntjes, met name het autorijden, waar naar gekeken moet worden. Hopelijk weet United Front dat nog op tijd te verbeteren.