The Wonderful 101 Review

maandag, 26 augustus 2013 om 15:00
De één vindt de grafische kwaliteit van een game het belangrijkst, de ander kwijlt bij een goed verhaal. Gameplay staat op zijn beurt ook bovenaan op de prioriteitenlijst van menig gamer. Degene die dat gevoel erkent, heeft er ongetwijfeld een vreugdekreet uit gelaten toen ontwikkelaar Platinum Games – meester in het neerzetten van briljante gameplay – aankondigde dat het een spel aan het maken was dat Nintendo uitgeeft. Project P-100, tegenwoordig bekend als The Wondeful 101, moet een topper op de Wii U worden. Nu de game in de winkel ligt, oordelen we of de formule goed uitpakt.
Na alles wat je gezien en gehoord hebt over The Wonderful 101 denk je wellicht: ach, wat een kinderlijke shit. Doe mij maar een meer volwassen BioShock Infinite. We kunnen niet ontkennen dat deze game kinderlijk oogt, en bij vlagen je ook kinderlijke taferelen voorschotelt. Het is juist dat waardoor je extra van de game geniet. Regelmatig laat je een lach uit je mond rollen. Een extra op al de volwassenheid die The Wonderful 101 je biedt. Uitdaging met een hoofdletter U. Het is groots, de situaties zijn chaotisch. De gameplay staat voorop. Het is alles wat je van de hand van Platinum Games verwacht. Dus ook uniek. En waarom? We pogen het je uit te leggen.
De groep klunzen
Een invasie van kwaadaardige aliens is niet iets waar je op zit te wachten. Zeker niet als je net als leraar zijnde met je klas in een bus zit. Maar gelukkig beschikt de leraar in kwestie over superkrachten. Hij is een schepsel van de Verenigde Naties genaamd Wonder Red. Hij is de leider, al zijn de anderen het daar niet mee eens, van The Wonderful 100. Een persoonlijke binding met alle leden zul je niet krijgen. Er staan er zeven centraal: Wonder Red, Wonder Blue, Wonder Green, Wonder Pink, Wonder Yellow, Wonder White en Wonder Black. Een stel klunzen bij elkaar dat ze zijn joh!
De één wil uitblinken met strakke poses, de ander eet liever de hele dag door. Ieder lid van The Wonderful 100 heeft wel wat. Hiermee schept Platinum Games simpelweg hilarische taferelen. Zo denkt Blue op den duur dat hij het wel alleen af kan. Hij faalt en de andere superhelden moeten hem terugzoeken. The Wonderful 100 is tenslotte een ‘team’ dat niet zonder elkaar kan. Blue zal niet toegeven gefaald te hebben en noemt zichzelf de leider. Er ontstaat een ruzie waarbij ze met elkaar op de vuist gaan. En precies op dat moment verschijnt er een vijand. Het is slechts een voorbeeld van hoe je van lacherige situaties overgaat tot actie.
Lijntjes trekken
Precies op dat gebied van actie blinkt The Wonderful 101 uit. Als je wil weten wat je kan verwachten kun je het best een combinatie van videogame Pikmin en tv-serie Power Rangers voor de geest halen. Eerlijk? Eigenlijk ook weer niet. De game is zo zichzelf dat je het eigenlijk moet spelen om het te begrijpen. Vooral die actie dus. De eerste stappen in de game vormen de inleiding die direct de toon zet. Je beschikt op dat moment over Red en Blue die je beide leider van het zooitje ongeregeld kan maken. Door een lijntje te trekken met je rechter analoge stick bepaal je wie dat is. Blue selecteer je simpel door een rechte lijn te tekenen, Red maak je door een soort vuist te projecteren.
Het belangrijke daarvan is dat degene die voorop loopt met een druk op de A-knop zijn wapen trekt. In het geval van Blue en Red respectievelijk een zwaard en vuist. Dit is de zogeheten Unite-ability. De leden van The Wonderful 100 verzamelen zich in dat wapen. Hoe groter jij het wapen tekent, hoe sterker het wapen is. Uiteraard kun je niet voortdurend een gigantisch zwaard trekken. Het kost het team immers kracht. Het geeft alleen wel aan dat dit ‘team’ ook echt een team is. Zo kun je bijvoorbeeld ook meerdere keren de Unite-ability gebruiken, zodat je zelf met White de klauwen gebruikt en je de kunstmatige intelligentie de zweep van Pink en het geweer van Green laat besturen. En geloof ons, je zult het nodig hebben wanneer je tv-scherm overspoeld is met golven vijanden.
Chaotisch wordt chaotischer
Die chaotische situatie, waar we van houden, heeft ook een keerzijde. Soms is het te lastig om even snel de hamer van Wonder Yellow te tekenen. Zelfs komt het wel eens voor dat je gewoon even de kluts kwijt bent en niet weet welk wapen het best past. De camera werkt daar niet aan mee. Met de schouderknoppen kun je die eenvoudig instellen. Toch, in het heetst van de strijd pakt het alles behalve lekker uit. Immers incasseer je daardoor klappen die je niet aan zag komen. Als oplossing is er het direct en oneindig teruggezet worden in het gevecht. Een dwangmatige uitweg van Platinum Games.
Het gebruik van de GamePad
Wat beter uitpakt, is het gebruik van de GamePad. Zo kun je de lijntjes die je trekt met je rechter analoge stick, ook op het scherm van je controller tekenen. Dit is niet meer dan een voorkeurskwestie; de één prefereert het stickie, de andere het schermpje. Veel verfrissender zijn de uiteenlopende omstandigheden waarin je op je GamePad en tv-scherm moet kijken. Denk hierbij aan het besturen van een ruimteschip op de tv en vijanden verslaan op het scherm van de controller tegelijk.
Een lange zit
The Wonderful 101 is meer inspanning dan ontspanning. De eindstreep halen is in uren een helse klus, maar in speelbeleving zeker de moeite waard. Genieten van het begin tot eind zit er niet helemaal in. Zo wordt het je in het begin moeilijk gemaakt doordat je nog veel upgrades (denk aan ontwijken en terugkaatsen) moet kopen. Wanneer je die fase eenmaal gepasseerd bent, vergeet je dat al snel. Helemaal wanneer je middenin de strijd zit met een eindbaas die uiteindelijk zo’n 30 minuten duurt. Puur genot.
The Wonderful 100 zoekt hulp
We zullen nooit helemaal voor je kunnen verwoorden wat voor een fijne ervaring The Wonderful 101 is. Het is iets dat je zelf moet meemaken. Je moet het voelen. De game zijn beperkingen maken aan het eind van de rit niets meer uit. Eigenlijk doen ze dat al niet meer als je middenin het zoveelste gevecht belandt. De zeven superhelden, aangevuld met burgers die je onderweg ontmoet, zijn er puur om je te vermaken. The Wonderful 100 zoekt nog één iemand om The Wonderful 101 compleet te maken en dat ben jij.