De Sims 4 Preview - Meer aandacht voor emoties en architectuur

Preview
maandag, 26 augustus 2013 om 12:00
xgn google image
Eindeloos mensen en huizen bouwen om vervolgens daar hele verhaallijnen omheen te verzinnen, dat is de toverformule achter De Sims serie. In 2014 komt De Sims 4, dat voortborduurt op deze gouden formule, maar emoties van 'mensen' nog meer centraal stelt.
Dat emoties nog meer centraal komen te staan dan voorheen, bleek wel uit de persconferentie van Electronic Arts in Keulen afgelopen woensdag. Zo werd er een driehoeksverhouding getoond dat draaide om twee mannen en één vrouw. Beide mannen probeerden de aandacht van het vrouwtje te krijgen, waarbij altijd één van de twee teleurgesteld werd. Zo liep één van de mannen beduusd weg, wat zich uitte in hangende schouders en een sloom loopje.
Personages vanaf de grond opbouwen
Hoewel het verhaal zelf nergens op sloeg, bleek uit de lichaamshoudingen wel dat emoties nu meer zichtbaar zijn dan voorheen. Verder is het zo dat in De Sims 4 personages vanaf de grond kunnen worden opgebouwd. Dus een man of vrouw kan aangemaakt worden en vervolgens kan heel simpel met de muisknop wat gesleept worden om bepaalde lichaamsdelen nog groter of dikker te maken, of natuurlijk juist helemaal niet. Bovendien doet de detail modus nog een extra duit in het zakje. Doordat er nu extreem goed ingezoomd kan worden op lichaamsdelen om die vervolgens aan te passen. Dus even klikken op een hoofd en een neus kan zo mooi of lelijk gemaakt worden als je wil. Een kromme heksenneus is geen probleem.
Het mooie is de snelheid waarmee gewerkt wordt in De Sims 4. Je kunt kleding, en andere dingen, supersnel aanpassen. Ideaal. Verder bepaal je helemaal zelf hoe je personage zich gedraagt. Na het voltooien van een gemaakt karakter, kun je bepalen wat voor stem hij of zij krijgt en een bepaalde manier van lopen toevoegen. Zo kan iemand uit de hoogte lopen of juist heel stoer doen. Overigens zijn genoeg kleine details verbeterd. Kon je voorheen iemand een hoed of pet opzetten, nu kun je daarna ook nog eens het kapsel aanpassen. De Sims 4 wordt door al dit soort opties persoonlijker dan voorheen.
Meer mogelijkheden voor de architecten
Naast het opbouwen van personages met daarbij behorende emoties is er veel verandering aangebracht in het architectuur gedeelte. Een ieder waar een kleine architect in huist, kan straks met De Sims 4 nog meer plezier beleven dan voorheen. Het was altijd al mogelijk om huizen te bouwen, maar dit keer zijn er meer opties. Zo kan bepaald worden wat voor soort dak er op een huis moet, van heel simpel tot heel chique. De daken kunnen werkelijk op elke manier aangepast worden, en dat gaat vliegensvlug. Verder is het bovendien een groot pluspunt dat na het opbouwen van een huis achteraf nog een klein trappetje bij een tuin toegevoegd kan worden. Voorheen was het toevoegen van dergelijke dingen nogal problematisch en moest een huis compleet afgebrokkeld worden, als traptreden vergeten waren. De Sims 4 wordt dus iets gebruiksvriendelijker.
Overigens geldt voor de nieuwe opties, zoals het aanpassen van personages en huizen dat de nieuwe features optioneel zijn. Dit is allemaal puur bedoeld voor de fanatiekelingen, maar absoluut niet verplicht. De Sims 4 wordt daardoor toegankelijk voor iedere soort speler.
Weg met de voodoo
Hoewel de game dus ontzettend veel aanpassingen kent ten opzichte van het vorige deel, moet wel kritisch gekeken worden naar de toevoeging van emoties. Want eerlijk is eerlijk: de driehoeksverhouding die getoond werd op de persconferentie was bedroevend. Niemand bedenkt dat een van de twee mannen een viool pakt om daarop te spelen, waarna de andere man zijn voodoopop pakt om zieke spelletjes te spelen. Dan mag de voodoopop nog zo geliefd zijn onder Sims-spelers.
Goede simulatiegame
Los gezien daarvan wordt De Sims 4 een geweldige titel, die voor iedere speler wel wat te bieden heeft. Het opbouwen van je eigen fantasiewereld vol met bedachte personages en huizen werkt behoorlijk verslavend. De kleine details zorgen ervoor dat De Sims 4 nog net even realistischer zal zijn dan het vorige deel. Al is EA er duidelijk niet vies van om vaak dezelfde delen in een serie uit te brengen en die slechts een beetje te tweaken, zoals FIFA. De Sims 4 hoort hier eigenlijk ook in thuis. Toch mag dat de pret niet drukken en komt er een goede simulatiegame aan.