Forza Motorsport 5 Preview - Meest ambitieuze deel ooit

Preview
maandag, 26 augustus 2013 om 17:25
xgn google image

Na op de E3 voor het eerst aan de slag te zijn geweest met Forza Motorsport 5 was het op de Gamescom tijd voor een diepere kennismaking. “De meest ambitieuze Forza ooit,” zo noemt het team de game zelf. Dat er alles aan wordt gedaan om die uitspraak waar te maken werd duidelijk na een gesprek met de makers.

Dat Forza Motorsport 5 grootser en mooier dan ooit gaat worden, dat wisten we al. Hoe dat echter bereikt wordt, is een compleet ander verhaal. Nog nooit was er een racesimulator van dit niveau aanwezig bij de lancering van een nieuwe console. Vaak worden er wel arcade-racers gebruikt om de grafische mogelijkheden van de nieuwe spelcomputers aan te tonen, maar met een simulatiegame gaat dat toch nog iets verder.

Zo realistisch mogelijk
Grafische pracht betekent in een racesimulator echter niets, als de andere onderdelen van het racen niet kloppen. Daarom doet Turn 10 Studios, de ontwikkelaar achter de serie, er alles aan om de meest realistische racer ooit neer te zetten. Als voorbeeld werd op de Gamescom de vering van de auto’s aangehaald. Het ziet er prachtig uit hoe de wagens realistisch over de hobbeltjes van de circuits razen, maar dat maakt niets uit als het geen verschil maakt op de gameplay. Om dat verschil in de gameplay te maken heeft een ontwikkelaar tal van data nodig om te verwerken in de physics engine. Even die nummers verzinnen is er echter niet bij. Tal van onderzoek en zelfs compleet nieuwe onderzoeksmethoden zijn er aan te pas gekomen om de banden en vering van tal van racemonsters te testen.

Dat verschil en die ambitie tot perfectie zul je terugzien in Forza Motorsport 5. Turn 10 heeft een liefde voor auto’s, van de snelste Ferrari’s en Lamborghini’s tot een normale Citroën en Volkswagen. Elk van deze wagens is terug te zien in de Forza Vista modus. Deze modus werd geïntroduceerd in Forza Motorsport 4, maar was toen gelimiteerd tot 26 auto’s. Nu zijn er honderden auto’s waar je omheen kunt lopen, in kunt stappen en details over kunt opvragen. Elk van deze kent ook een korte introductievideo waarin de unieke kenmerken van de auto’s worden uitgelicht.

Keuzevrijheid als nooit tevoren
Gelukkig hoef je niet lang te wachten om met je favoriete auto’s aan de slag te gaan. Keuzevrijheid is het sleutelwoord in Forza Motorsport 5. Turn 10 heeft teruggeblikt op de afgelopen jaren aan Forza games en ontdekte hier naar eigen zeggen eigenlijk iets heel geks. Steeds werden spelers in het begin in kleine autootjes gestopt, om vervolgens steeds iets snellere racemonsters vrij te spelen. Daardoor werd je als speler gedwongen om vaak te racen in auto’s waar je niets mee hebt. In de nieuwe Forza zullen alle auto’s vanaf het eerste moment speelbaar zijn. Natuurlijk niet gratis, want je zult nog altijd geld moeten verdienen om de wagens aan te schaffen.

Dat geld is ook overal te verdienen. Of je nu online in de multiplayer aan de slag gaat, losse races doet, splitscreen met je vrienden speelt of de carrièremodus volgt. In die carrièremodus krijg je deze keer ook mooi vrijheid dan ooit. Alle soorten races zijn hier vanaf het begin te kiezen. Daarnaast past de carrière zichzelf aan aan de speler. Kies jij een exotische Buggati of een Duitse BMW, dan zal dat kleine verschillen maken in de carrière die je volgt. Op deze manier kun je de verschillende carrièregedeeltes vaker spelen, zonder dat je exact hetzelfde doet.

Voor iedereen geschikt
Dankzij deze vrijheid zal Forza Motorsport 5 de racegame zijn die voor iedereen geschikt is. Alles is persoonlijk af te stellen, en de game helpt je bij het maken van deze keuzes. Wil je de meest realistische ervaring met een McLaren F1, of juist wat meer hulp op het circuit in een Dodge Viper, dan zul je die optie krijgen. De eerste racegame voor de Xbox One maakt daardoor nu al indruk, al is het nog wel even wachten op het uiteindelijke resultaat, bij de lancering van de Xbox One in het voorjaar van 2014.