The Walking Dead seizoen 6 Review - Wat een climax!

zondag, 23 oktober 2016 om 9:30
The Walking Dead serie is nog steeds in volle gang. Seizoen 5 kreeg van ons een welverdiende 8 in de recensie. In deze tekst lees je hoe ’t verder gaat met onze zombie vluchtende karakters. Dit is de The Walking Dead seizoen 6 Review!
Wat eigenlijk meteen opvalt zodra je seizoen 6 start, en dat is geen goed teken, is hoe érg dit seizoen op gang moet komen. In seizoen 5 zijn er nieuwe karakters bijgekomen met wie je nog niet allemaal een band hebt. Daar komt bij dat het verhaal een beetje een clichématige wending heeft genomen. Althans, dat gebeurt gaandeweg in seizoen 6.
The Walking Dead seizoen 6 review

Wie is enger; de mens of de zombie?

Zonder te veel te willen spoilen zijn het niet meer alleen mensen tegen zombies, dus Rick met zijn aanhangers. Je ziet nu in de overlevenden een tweedeling ontstaan. Daardoor is Alexandria, de plek waar Rick en zijn groep, niet meer zo veilig. Een spannend gegeven is dat de mens op bepaalde momenten een grotere vijand en dreiging lijkt te zijn dan de zombies. Interessant!
Er is genoeg actie tussen de twee groepen mensen die zich tegen elkaar opzetten. Al moet wel gezegd worden dat qua verhaallijn seizoen 6 misschien wel het meest cliché aanvoelt. Sommige dingen lijkt te toevallig. En als er opeens een romance ontstaat tussen karakters die je al tig seizoenen hebt meegemaakt, dan krab je jezelf als kijker wel even achter de oren. Was dat nou echt nodig?
The Walking Dead seizoen 6 review

Ongeloofwaardig

Enerzijds is zo’n liefdesverhaal geloofwaardig. Als er maar weinig ‘goede’ mensen over zijn en je continu iedereen om je heen ziet sterven, richt je je misschien tot mensen waar je eerst minder oog voor had, of waar je anders naar keek. Anderzijds, als kijker is een zombie-apocalypse natuurlijk een ver van je bed show en dan voelt zo’n romance toch al gauw geforceerd aan. Iets wat minder het geval is bij de relatie tussen Glenn en Maggie die al vele afleveringen lang met zorg is opgebouwd.
Sowieso blijven deze twee sterk de interesse wekken naast Rick, Michonne, Daryll en Carol (wauw, Carol!). Je gelooft hoe ze het leven voor elkaar willen wagen en continu een soort oer-overlevingskracht hebben. Ze moeten ook wel, want er is een kleine op komst. En in een wereld waarin weinig hoop als vooruitzicht dient, is vechten en overleven wel het minste wat ze kunnen doen.
The Walking Dead seizoen 6 review

Acteerprestaties verschillen nogal

Helaas moet geconstateerd worden dat het acteerwerk van een paar anderen wat minder goed uit de verf komt. Denise Cloyd, gespeeld door Merritt Wever, is in veel gevallen uiterst ongeloofwaardig en doet het niet goed op camera. Althans niet in The Walking Dead seizoen 6.
Ze lijkt continu in het niet te vallen op het scherm als een van de vaste hoofdrolspelers net in beeld is geweest. Je gelooft haar niet. Haar angsten voel je niet. Terwijl je continu meeleeft met de emoties van bijvoorbeeld Rick die per seizoen nog beter lijkt te gaan acteren! Cloyd wordt als het ware overtroefd.
The Walking Dead seizoen 6 review

Te veel personages

Sowieso is het probleem een beetje met seizoen 6 dat er te veel personages zijn en met lang niet allemaal krijg je een band. Sommigen doen een paar afleveringen mee en gaan dan weer dood. Dus voor je überhaupt de motieven in hun leven begrijpt zijn ze er niet meer. Misschien een gevalletje less is more. Maar qua verhaal komt seizoen 6 dus maar mondjesmaat uit de verf.
Nu is het absoluut niet zo dat The Walking Dead seizoen 6 een slecht seizoen is, in tegendeel. Want het tweede deel van het seizoen is beduidend beter en daarin worden er wat verrassende keuzes gemaakt. Het is niet zo dat er populaire karakters uit de serie worden geschreven, als bijvoorbeeld in Sons of Anarchy, maar sommigen raken wel (ernstig) verwond. En dat brengt het nodige drama met zich mee.
The Walking Dead seizoen 6 review

Super einde!

Bovendien is het einde van de serie verbluffend. Zonder te veel te willen verklappen: op het einde zien we opeens Jeffrey Dean Morgan! En die man zet meteen een acteerprestatie neer waar je u tegen zegt. De laatste aflevering is beter dan de eerste vier bij elkaar van dit seizoen. En het einde met een pijnlijke afloop zorgt voor een gigantische cliffhanger. Na de aftiteling wil je meteen verder met seizoen 7, geloof ons maar!
En met dat einde lijkt het er zelfs op dat het verhaal toch weer een soort van op de rails gaat komen in seizoen 7. Mocht je interesse hebben in The Walking Dead seizoen 6, dan is het goed om te weten dat de Blu-ray versie pure kwaliteit naar het scherm brengt en een hoop extra’s levert. Zo kun je onder meer genieten van verwijderde scènes en The Making Of, iets wat Netflix bijvoorbeeld niet aanbiedt.
The Walking Dead seizoen 6 review

The Walking Dead seizoen 6 review - Meer Dean Morgan graag!

Daarmee is The Walking Dead seizoen 6 de moeite waard. Dit seizoen is niet zo episch en spannend als het voorgaande seizoen en kent een veel te traag begin. Dat neemt niet weg dat je 16 afleveringen geboeid bent om te weten hoe het afloopt met Rick en zijn ‘familie’. En met Jeffrey Dean Morgan op het einde is het alleen maar verlangen naar een volgend seizoen!
Ben je er al doorheen? Mooi. Seizoen 8 is ook al aangekondigd.
The Walking Dead seizoen 6 is verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.