The Walking Dead A New Frontier Episode 2 Review - Herkenningsfeest

zondag, 12 maart 2017 om 16:00
In de review van Ties That Bind Part 1 is al te lezen hoe dit derde seizoen een vrij goede start weet te maken. Het verhaal is daarentegen nog lang niet afgelopen. Lees meer in deze The Walking Dead A New Frontier Episode 2 Review.
In Ties That Bind Part 1 werd de groep van onze hoofdpersoon Javier uiteengedreven nadat ze een confrontatie aan moesten gaan met een rivaliserende groep, de New Frontier. Aan beide kanten vielen doden en de rivaliserende groep wil in deze aflevering wraak voor de doden aan diens kant. Terwijl Javiers nieuwe schuilplaats door toedoen van die New Frontier wordt overspoelt door Walkers, proberen zij hun toevlucht te vinden in Richmond.
Episode 1 van dit seizoen was een goede opener. De vraag is of de tweede aflevering net zo goed weet te zijn. In ieder geval zijn we veel gewend van The Walking Dead. Het eerste seizoen werd zelfs eerste in onze lijst top 5 beste TellTale Games.
The Walking Dead A New Frontier Episode 2 Review

Personage ontwikkeling

Een groot deel van deze episode gaat over de reis naar Richmond. Tijdens deze episode is het voornamelijk interessant hoe het bekende personage Clementine zichzelf nog verder weet te ontwikkelen. De vraag wat er gebeurd met AJ wordt nog steeds niet beantwoord, maar toch weten we ondertussen al wel wat meer over Clementine en haar ontwikkelingen. Zo blijkt Clementine, ondanks dat ze niet meer de hoofdrol heeft, een belangrijke schakel binnen The Walking Dead: A New Frontier.
In deze episode wordt verder de relatie tussen Kate en Javier steeds duidelijker en het is interessant om te zien hoe deze wordt uitgewerkt. Zo is Javier behulpzaam in een flashback waar Kate zich verwond tijdens het doen van de vaat. David komt op dat moment binnen en al snel ontstaat er een spanning wanneer Javier samen met zijn vrouw is en haar bloedende handen vasthoud. Je kan wijs je mond houden of antwoorden: 'ze zou je toch al wel verlaten, David'. Het zorgt voor een boeiend dilemma.

Afschuwelijke momenten

Wat ook interessant is, is hoe er opnieuw in de loop van de episode wrijving ontstaat binnen de groep. Een terugkerend thema in The Walking Dead is dan ook wie het ergst zijn: de moordlustige Walkers of de egoïstische mensen die nog op de rotte aardbol rondlopen. Zo zal er deze episode weer verrassend veel druk op de banden van personages komen te staan, waardoor de onderliggende relaties alleen maar sterker uit de verf komen.
Ook deze aflevering kent weer een heleboel hartverscheurende momenten. Zo zal iemand gewond raken en zul je een kogel uit het lijf moeten weten te vissen. Hier heb je maar beperkte middelen voor en de behandeling zal verrekte veel pijn doen. Op zo'n moment wordt er weer gebruik gemaakt van de quicktime events waar TellTale groot mee is geworden. Aan jou om de wond zo ver mogelijk open te houden en er met een knijptang in te gaan wroeten. Dit soort scènes zijn niet geschikt voor mensen die slecht tegen bloed kunnen.

De terugkeer van Jesus

Leuk aan deze episode is hoe de televisieserie en de game een beetje in elkaar vervlochten raken. Waar Michonne eerder haar miniserie kreeg, komt in deze episode het bekende personage Paul Monroe, ook wel bekend als Jesus, voor. Het gaat hier om een slimme en vriendelijke man die zo’n beetje bevriend weet te raken met iedereen die hij ontmoet. De aanwezigheid van dit personage is een feest van herkenning voor echte The Walking Dead-fans die naast de games bespelen, ook de televisieserie bekijken.
Qua uiterlijk is deze Jesus gebaseerd op de acteur die in de televisieserie de rol vertolkt, qua stem is het personage toch anders. Zo wordt Jesus in de serie vertolkt door acteur Paul Rovia en wordt in deze Telltale Game Jesus zijn stem verzorgt door Brandon Keener. Desalniettemin doet dit geen afbreuk aan de vertoning, aangezien Keener Jesus goed vertolkt.

Cliffhanger

Heel sterk aan deze episode van The Walking Dead A New Frontier is de finale en daarbij cliffhanger van deze episode. Om niks te spoilen zullen we in deze review niet vertellen wat er is gebeurd, maar het is sowieso een cliffhanger die je naar meer doet verlangen. Waar de eerste episode al vragen opwekt, betreffende wat er allemaal is gebeurd, ontstaan er hier nog meer vragen waar je dolgraag een antwoord op wilt. Helaas zal je moeten wachten tot de andere afleveringen.
Na het spelen van episode 2 van The Walking Dead A New Frontier, is het nog niet geheel duidelijk welke kant we opgaan en wat we nu eigenlijk van de volgende afleveringen moeten verwachten. In ieder geval is het ondertussen wel duidelijk dat we langzaamaan meer zullen leren over Clementines zorg voor baby AJ aan de hand van flashbacks.

De tweede episode van A New Frontier weet je ook weer goed te boeien. Met weer ruim anderhalf uur aan gameplay kom je weer in aanraking met nieuwe verhaallijnen binnen de wereld van The Walking Dead en uiteindelijk laat het je weer verlangen naar meer. Jammer genoeg moet er nog even worden gewacht tot die derde episode eindelijk gespeeld kan worden. Soms is het best jammer dat de game episode per episode uitkomt.
Cijfer: 8.6