The Super Mario Bros. Movie 4K Review

maandag, 26 juni 2023 om 15:00
the super mario bros movie ov st 9 jpg sd high copyright 2022 nintendo and universal studiosf1681728197
Als er één animatiefilm is die je in 2023 gezien moet hebben, is het The Super Mario Bros. Movie. Een film die niet alleen voor gamers is, maar eigenlijk iedereen, van jong tot oud. Ga je mee in onze review?
The Super Mario Bros. Movie vertelt het verhaal van twee loodgieters uit Brooklyn: Mario en Luigi. Ja, dit zijn twee personages die je kent uit videogames en ze komen uit de hoge hoed van Nintendo. De twee heren worden als ‘echte mensen’ neergezet, na ja.. in een klein beetje fantasiewereld dan. De film mikt op een mainstream publiek waarbij je zeker geen gamer hoeft te zien. Beschouw de heren dan ook als broers die op een missie zijn. Iets met de wereld redden.
Mario is een zelfverzekerde vent die nergens bang voor is, een ras opportunist zou je ‘m kunnen noemen. En Luigi, zijn broer, is eigenlijk de tegenhanger. Samen vormen ze dan ook een mooi duo. In het dagelijks leven zijn ze loodgieter en runnen ze hun eigen bedrijf, alleen gaat dat niet bepaald van een leien dakje. Het loopt niet en als er op een dag een noodgeval in Brooklyn is, gaan ze dan ook meteen hierop af. Want allebei denken ze er hetzelfde over: als ze Brooklyn kunnen redden.. dan worden ze helden en is hun bedrijf ineens wél succesvol.
the super mario bros movie nl st 8 jpg sd high copyright 2022 nintendo and universal studiosf1687511340

Knotsgekke wereld

Alleen je raadt het al: niets gaat zoals gepland. Ze zijn nog maar net op hun bestemming aangekomen of Luigi wordt ineens in een vreemde groene buis opgezogen. Zo belandt hij in een totaal andere dimensie. Andere dimensies zijn vandaag de dag enorm populair. Denk alleen al aan de Oscarregen voor Everything Everywhere All at Once. In deze Mario film maken kijkers kennis met het Paddenstoelrijk, een knotsgekke wereld met misschien nog wel vreemdere figuren.
Voor gamers van de Mario franchise is de film een waar genot met non stop easter eggs . Zij zullen álles herkennen: de verwijzingen naar games, locaties, personages, deuntjes en ga zo maar door. Maar voor niet-gamers is de film ook een ware pret. Want alles is tot in de puntjes uitgewerkt en het mag gezegd worden: de 4K-versie is werkelijk betoverend vanuit je woonkamer. Wauw! De omgevingen lijken de mooiste kleurplaten die tot leven komen en continu zal je met een glimlach op je gezicht zitten. Dit is zo’n film die je samen met je kind kijkt. Wees gerust, je mag ook het kind in jezelf vrijlaten.

Voor iedereen

Het verhaal is bovendien schattig (niet diepgaand). Want in de parallelle wereld krijgen we ineens een liefdesverhaal voorgeschoteld. Het is een klassieke driehoeksverhouding, waarbij er wat speelt tussen de grote boze Bowser, Prinses Peach en Mario. Al kun je eentje wel wegstrepen, want niemand is gecharmeerd van Bowser.
Dit is dan ook de slechterik uit de film die aangepakt moet worden door Mario en zijn vrienden en dat doet onze vriend met rode pet op een heldhaftige manier, wat uiterst vermakelijk is om naar te kijken. Als je de film vergelijkt met andere soorten films in dit genre zal je nog verrassingen tegenkomen ook. Natuurlijk is het niet realistisch wat er allemaal gebeurt, maar dat geeft helemaal niets. Dit is fantasie om je vingers bij af te likken voor iedereen die ouder is dan zes.
Het is dat de feestdagen nog een half jaar verwijderd zijn, anders hadden we deze film bestempeld tot ideaal cadeau. Maar ach, eigenlijk kan dat nog steeds wel. Verras iemand in je omgeving gewoon met deze film. Een (glim)lach gegarandeerd!