The Sleeping Prince (iOS) Review

zaterdag, 11 oktober 2014 om 9:48
Ben jij op zoek naar de prins op het witte paard? Vestig je hoop dan vooral niet op The Sleeping Prince. Die slaapt en slaapt, en laat zich als een lappenpop door je heen en weer smijten.
Op de iPad komen dagelijks games uit en het is moeilijk om daar toffe exemplaren uit te pikken. Over het algemeen zijn het nog maar weinig diepgaande grote titels, maar vooral kleine games die enorm verslavend kunnen zijn. The Sleeping Prince is absoluut een game die tot de laatste categorie behoort.
Het duurt even om The Sleeping Prince te downloaden, maar dat komt omdat het ongelooflijk veel levels bevat. Sommige ‘acts’ (oftewel werelden) zijn nog in de maak, maar je kunt nu al met tientallen levels aan de slag. Gelukkig maar, want je gaat in enkele minuten door een leveltje heen.
Het is in The Sleeping Prince de bedoeling dat je Prince Perilous, die door een betovering in slaap blijft, door levels heen te smijten. Niet op de Angry Birds-manier met een katapult, maar door hem simpelweg ergens heen te swipen. Als een lappenpop valt hij dan die kant op (en dat kan bijvoorbeeld ook omhoog zijn). Aan jou om hem via diverse objecten langs obstakels te manoeuvreren, om zo snel mogelijk het einde van het leven te halen.
The Sleeping Prince

The Sleeping Prince is niet slaapverwekkend

Onderweg krijg je in The Sleeping Prince hulp aangeboden. Je moet zoveel mogelijk kristallen oprapen, waarmee je hulpjes kunt inschakelen. Dat begint met een opera-zingende dikke dame die met jou naar grote hoogten zweeft, maar er komen steeds meer personages bij. Dat geldt ook voor power-ups zoals de magneet, die ervoor zorgt dat die kristallen van een grotere afstand naar je toe worden getrokken.
Dit alles doe je in een heel charmant vormgegeven, sprookjesboek-achtige omgeving. Je smijt hem in kastelen, komt langs de troon, een slapend prinsesje, of begeeft je lekker buiten. Naarmate je verder komt speel je niet alleen meer power-ups en hulpjes vrij, maar zie je ook de achtergronden veranderen en daarmee de sfeer ook een beetje.
Ook is er genoeg in The Sleeping Prince te verzamelen, waardoor je de korte leveltjes graag nog een keertje doet om die drie sterren te vinden, die tijdsuitdaging te halen of het benodigde aantal kristallen te halen. Je moet ook wel, want de poort naar de volgende wereld gaat alleen open als je een X-aantal medailles hebt gehaald en daarbij zijn die kleine uitdaginkjes essentieel.
The Sleeping Prince

Moeilijkheden met magie

Wat wel jammer is, is dat er eigenlijk niets is dat de game tot een grote uitdaging maakt. De bovengenoemde dingen zijn best makkelijk om te behalen. Je racet gemakkelijk door de veertig levels heen en je mist echte dreiging. Bovendien is de toevoeging van de magiemeter ook wat irritant. Als je paarse meter onderin beeld leeg is, dan kun je de prins niet bewegen en moet je wachten tot die meter weer voller is.
De enige manier om van die magie-issues af te komen, is om te betalen. Maar, eigenlijk moet je in een free-to-play-game uiteraard zo lang mogelijk doorspelen zonder voor dingen te betalen. Probeer het kopen van oneindige magie dus zo lang mogelijk uit te stellen, want eigenlijk is het ook een beetje cheaten. Hoewel je naarmate je bij de laatste beschikbare levels komt, wel zal ontdekken dat die magiebalk sneller en sneller leeg lijkt te lopen.
The Sleeping Prince

Zo lang mogelijk de gierigaard uithangen

Eigenlijk is de gameplay van The Sleeping Prince dan ook vooral: hoe kun je ervoor zorgen dat je er zo lang mogelijk niet voor betaalt? Het is een tof spelletje om lekker door te spelen, zeker omdat er nog heel veel nieuwe levels extra in aanbouw zijn.
Ontwikkelaar Signal Mobile is een beetje flauw geweest door magie in The Sleeping Prince te verwerken, zeker omdat dat geen leuke manier is om de game meer uitdaging te geven. Verder kunnen we weinig klagen over deze gratis game. Het is erg leuk om die slapende prins in het rond te gooien alsof hij dood is en te zien met welke power-ups en hulpjes de game op de proppen komt. Toch nog witte paarden wellicht?