The Secret Life of Walter Mitty (film) Review

woensdag, 11 december 2013 om 16:00
Bergbeklimmen in de Himalaya, wandelen in Pakistan of fietsen in Vietnam. Het zijn stuk voor stuk spectaculaire reizen waar menig persoon slechts van kan dromen. Zo ook Walter Mitty, en die gaat daar wel een beetje té ver in.
Een dromerig buitenbeentje, dat is hoe je Walter Mitty het beste kunt omschrijven. In de film The Secret Life of Walter Mitty volgen we een gedeelte uit het leven van die vreemde man, gespeeld (en geregisseerd) door Ben Stiller (Zoolander). We volgen het gedeelte waarin het blad waarvoor hij werkt, Life, wordt geteisterd door een reorganisatie. Een reorganisatie waardoor Life niet langer als magazine, maar als website doorgaat.
Dat is natuurlijk vervelend als je de persoon bent die al langer dan een decennium foto’s ontwikkelt voor het blad. Nog lastiger is het als de top-fotograaf je een fotorolletje opstuurt, waarin precies de foto, die hij zelf aanraadt, ontbreekt. Het zou de coverfoto voor de allerlaatste editie van het blad moeten worden, en het is Mitty’s verantwoordelijkheid om toch op de een of andere manier aan deze foto te komen.
The Secret Life of Walter Mitty

Knipogen lukt niet

Dat is niet het enige probleem waar de dwaze Mitty mee te kampen heeft. Zo is hij ook nog verliefd op zijn collega. Het lukt hem niet om super-indirect via een datingsite een knipoog naar haar te sturen. Plus, dat hij daarnaast ook nog het probleem heeft dat hij voortdurend compleet weg droomt naar werelden, waarin hij een enorme held is die gigantisch veel boeiends meemaakt. Lullig, want in het echte leven maakt hij helemaal niks mee.
Er loopt dus best wel wat tegelijk, terwijl ondertussen het ontslag boven zijn hoofd zweeft als ware een ware donderwolk. De man die de reorganisatie leidt, Ted (gespeeld door Parks & Recreation-acteur Adam Scott), is een ontzettend gemene gast, die doet denken aan de stoere quarterback in highschool die graag de nerd (Mitty dus) pest. Het is natuurlijk ook wel een beetje awkward dat Mitty voortdurend weg droomt.
Walter Mitty pesterij

Waar is Cheryl?

De liefde van Mitty’s leven, Cheryl (gespeeld door Bridesmaids’ Kristen Wiig), is helaas een wat leeg personage. Er wordt weinig met haar aanwezigheid gedaan, waardoor ze eigenlijk helemaal niet zo aantrekkelijk lijkt. Zelfs de nare Ted is meer aanwezig dan Cheryl. Ze is trouwens niet de enige die wat underused aanvoelt, want ook de aanwezigheid van moeder en zus is niet altijd even duidelijk.
Mitty zijn moeder heeft een belangrijke rol, maar ze wordt iets te veel langs de zijlijn gezet om de kijker echt bij te blijven. Voor aanwezigheid van zus lief gaat helaas diezelfde vlieger op. Het wordt niet echt duidelijk hoe de relaties precies in elkaar zitten en dat is jammer. De film is vooral een Mitty-show en dat is verder helemaal niet vervelend. Er zit namelijk een vrijheidsgevoel in deze film dat wordt versterkt door de combinatie van toffe special effects en adembenemende beelden van diverse landen.
The Secret Life of Walter Mitty is een soort avontuur dat je samen met Ben Stillers personage aangaat. Hoewel er best wat voorspelbare situaties in de film voorkomen, zijn er bepaalde gebeurtenissen waarvan je alleen maar hoopt dat ze nog worden opgelost. Eén is het ontdekken wat er toch op die geweldige coverfoto staat en een andere is het vinden van die fotograaf. Even lijkt het een soort kat-en-muisspel te worden, maar gelukkig wordt dit voorkomen door Mitty die het niet meer ziet zitten.

Een prettig avontuurtje

Deze film is niet alleen interessant vanwege de mooie beelden en het fijne gevoel, het is een goed gebalanceerde en prima te volgen film die ook nog wat humor bevat. Het is subtielere humor dan de meeste Ben Stiller-films, dus verwacht niet naar een comedy te gaan als je een bioscoopkaartje voor The Secret Life of Walter Mitty koopt.
Deze film kan beter worden gezien als een speelfilm met een vleugje romantiek en comedy. Hoe dan ook, deze film er zeker eentje om te zien. Niet iedereen is er even enthousiast over, omdat men misschien tijdens het kijken zelf is gaan dagdromen. Toch heeft Ben Stiller met Walter Mitty een kwalitatief prima film gemaakt met lieve, aandoenlijke momenten die prettig zijn om naar te kijken.