Injustice: Gods Among Us - The Ultimate Edition (PlayStation 4) Review

Review
woensdag, 11 december 2013 om 17:00
xgn google image
‘Ultieme edities’ zijn vandaag de dag bij fighting games eerder regel dan uitzondering. Tik Street Fighter IV in op een willekeurige zoekmachine en de alternatieve versies op het in 2008 uitgekomen origineel vliegen je om de oren. Ook Injustice: Gods Among Us, van het brein achter Mortal Kombat, Ed Boon, waagt zich aan een geüpgrade versie met daarin meer content. De makers van NetherRealm Studios zien de versie op de PlayStation 4 dankzij de extra grafische mogelijkheden als de meest complete en perfecte versie van de vechtgame, waarbij superhelden uit het DC-universum het tegen elkaar opnemen.
LET OP: Dit is de recensie voor de next-gen versie van Injustice: Gods Among Us, met de Ultimate Edition als centrale punt. Voor de uitgebreide recensie over Injustice: Gods Among Us voor de huidige consoles, verwijzen wij je graag door naar deze pagina.
The Ultimate Edition op Injustice moet vooral spelers over de streep trekken, die het origineel nog niet gekocht hebben. Heb je de ‘normale versie’ namelijk al in huis, dan loont het niet om deze versie met zijn normale adviesprijs ook nog eens in huis te halen. Je haalt dan wel in totaal negentig euro aan content binnen, maar verder dan wat extra vechters, geinige kostuums en relatief kleine missies gaan de toevoegingen niet. Bekijk je de PS4-versie als een op zichzelfstaande game, dan is het gewoon weer een dijk van een vechtgame. Redacteur Lars beoordeelde de originele versie eerder dit jaar al met een 8,0.
Dat cijfer verdient de ultieme versie minimaal. Visueel is Injustice: Gods Among Us natuurlijk het mooiste op de vierde gameconsole van Sony, met verbeterde lichteffecten en meer diepte en scherpte in de interactieve omgevingen. Veel verschil zul je echter niet merken en voor PS4-begrippen is Injustice zelfs een beetje lelijk te noemen. Met name de tussenfilmpjes, die ook in de originele versie geen hoge ogen gooiden, zien er door slechte karaktermodellen en waardeloze lipsynchronisatie er gewoon niet mooi uit. Dat is dus helaas ook zo in deze next-gen versie.
Injustice: Gods Amonmg Us - The Ultimate Edition

Swipe met DualShock 4

Leuk detail is dat een aantal van de mogelijkheden van de DualShock 4 worden benut. Het aanraakbare vlak in het midden van de controller kunnen spelers gebruiken tijdens één van de vele minigames. Denk daarbij aan The Joker, die met zijn kaarten een superheld probeert tegen te houden. Door met je vingers de pijlen op het scherm te volgen, vuurt de gestoorde clown zijn geheime wapen af. Bij Green Arrow volgt eigenlijk hetzelfde principe, alleen vuurt hij met zijn boog pijlen af. Heel veel voegt de implementatie van de aanraakbare sensoren niet toe, maar het is geinig dat de makers de besturing hiervoor hebben vervangen.
In de The Ultimate Edition maken daarnaast meer dan zestig S.T.A.R.-missies hun intrede. Deze zijn het beste te vergelijken met de Challenge Tower van Mortal Kombat. Ook hier leggen de makers je het vuur aan de schenen en word je blootgesteld aan diverse lastige opdrachten, zoals ‘spring twintig keer voordat een gevecht over is’, of opdrachten waarbij je op het juiste moment weer een richting op moet swipen. Niet alle missies zijn even leuk om te doen, maar het rekt de houdbaarheidswaarde van Injustice in ieder geval aanzienlijk. Tel daarbij op dat je in deze editie met Lobo, Batgirl, General Zod, Martian Manhunter, Zatanna en Scorpion uit Mortal Kombat kunt spelen en je haalt met The Ultimate Edition een game met 26 superhelden- en schurken in huis.

Meest complete versie van Injustice

Met een aanschaf van Injustice: The Ultimate Edition op de PlayStation 4 ben je in het bezit van de meest complete en beste versie van het vechtspel dat eerder dit jaar uitkwam. De game ziet er net wat beter en strakker uit dan het origineel en met alle verschenen downloadbare content in deze editie, kun je weer heel wat uurtjes bij de speelduur optellen. De implementatie van het DualShock 4-touchscreen is een leuke toevoeging, maar in feite niks meer dan een gimmick. Doordat de stap van next-gen naar current-gen in dit geval wel meevalt, houden we de verhoging van het vorige cijfer beperkt.
Cijfer: 8.5